Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: K20 fps

Lothar Marunga skrev:
3 bilder/sek vid efterfokusering upp till
38 bilder.
2,3 bilder sek till kortet är fullt
21 bilder sek i upplösnnig 1,6 MP

Är det felskrivet, för så låter det inte i detta forum?

Det var väl inte riktigt vad man ville om man fotar sport.

Men det rättas väl till när K30 kommer?!/B]


Om man är sportfotograf så är Pentax inget bra alternativ och har inte varit det, om vi ser till historien. När Canon erbjöd sin supersnabba 1D så var Pentax vapen en långsam mellanformatare. De låg i samma prisklass. Det här visar att historiskt sett så lägger Pentax större vikt vid ultimat bildkvalitet framför ultimat snabbhet, denna tradition fortsätter med K20D där utvecklingsresurserna nästan helt och hållet har lagts på den nya sensorn och för att åstadkomma maximal bildkvalitet. Om man hade satsat rejält på att även öka hastigheten, så hade kameran legat i en annan prisklas och därmed inte hade kunnat kallats för en K10D efterföljare.

Det finns utrymme ovanför K20D, och det är en kamera som Pentax jobbar med enligt en intervju publicerad mars 2007 (jag har visat länken till detta tidigare i forumet). Jag hoppas vi får mer information om detta projekt på Photokina-mässan till hösten. Bland Pentax-användarna så går denna kamera under namnet "K1D".
 
Fogel70 skrev:
Det är förmodligen sensorn som begränsar till 3 bps och även om man sänker upplösningen så kan inte sensorn leverera fler bilder, (bortsett från live view).

Det är inte sensorn som begränsar, sensorn är snabb (vilket Samsung har sagt är en av de stora fördelarna med sensorn). Begränsningen ligger främst på två faktorer.

1. Spegelmekanismen, som inte klarar av att flippa i hur hög hastighet som helst.
2. Bildprocessorn som inte klarar av att hantera hur många 14,6Mp bilder i sekunden som helst. Det är rätt mycket datakraft som behövs för 14,6Mp - faktiskt mer datakraft än 10Mp exempelvis. Även om man har ökat databehandlingskapaciteten på denna PRIME (PRIME II) jämfört med K10D, så räcker det inte till för 14,6Mp bilder i 5-6 bilder per sekund.
 
Nemesis skrev:
Ser ju mycket lovade ut, framför allt ISO1600 verkar ju vara användbar även för prints.
Tycker ISO3200 ger brus i nivå med (eller lägre) än min K100D och då är det ändå mer än dubbla mängden pixlar... och beta-mjukvara.

Det som är till K20D's nackdel är att brusreduceringen är avslagen från början, vilket gör att Phil kommer såga kameran längs med fotknölarna i sitt kommande test eftersom han bara testar kameror i utgångsinställningen.

Läge 1. Off är grönmarkerat i menyn = utgångsläget.
 
Här är en bild från menyn.
Grönt = Utgångsinställning / default.
 

Bilagor

  • k20dbrus.jpg
    k20dbrus.jpg
    19.6 KB · Visningar: 385
FotoZ skrev:
Vilket är imponernade om K20D var satt i utgångsinställningen som är att brusreduceringen är avslagen.
Poängen var (det som du klippte bort ur citatet) att de flesta kameror -- t.o.m. min D2H -- är bra på höga ISO i flödande solljus. Bilden ifråga säger nästintill ingenting om 1600ISO på K20D i en "skarp" situation.
 
"We probably will see both, a high-end and an entry-level camera by Pentax in the future. I would like to quote from a German interview given by Wolfgang Baus two days ago, he is product manager at Pentax Europe (please excuse my poor translation):

"We will concentrate on offering more SLR-cameras for the mass market in the future. ... This might bring up enough money in order to enable developments, which did not seem realistic at all just a while ago. With this may be a lot of Pentax enthusiasts might get their hand on a one-digit K model.

I would like to take the opportunity to explain our product terms:
Kx = professionel segment (“Top of the Range Product”)
Kxx = semi-professionel
Kxxx = amateur
Kxxxx = entry-level"
----
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/19214-new-pentax-dslr-mid-2008-a-2.html

K20D och K200D är bara början... det kommer mera!
 
K20D VS d300

Okej!

Ponera att de kostar lika mycket och du vill ha den bästa kameran!?

Vad säger ni!?

Strunt i optik och annat tillbehör, Bara kamera mot kamera!!!

Kram
 
FotoZ skrev:
Alla konkurrenterna har brusreducering påslagen vid höga ISO, det är en option man inte kan göra något åt.

Så K20D "från fabrik" har ingen brusreducering.
Vi jämför alltså bilder från en Pentax utan brusreducering med konkurrenter som har brusreducering.

Det där är nog inte riktigt med verkligheten överensstämmande!

Canons DSLR har ingen brusreducering påslagen som standard i kreativa (P, Tv, Av, M) zoonen. Hur det är i bas-zonen vet jag inte och jag har inga val i instälningarna. I kreativa zonen finns tre inställningsmöjligheter för brusreducering:

För långa exponeringstider > 1s: Av, Auto och På.
För höga ISO: Av eller På.
Högdagerprio: Av eller PÅ.

Canon och Pentax har nog de ärligaste rå-filerna direkt ur kameran, vilket även astrofotograferna påpekar i sina tester.

/Leif
 
Re: K20D VS d300

Crelle skrev:
Okej!

Ponera att de kostar lika mycket och du vill ha den bästa kameran!?

Vad säger ni!?

Strunt i optik och annat tillbehör, Bara kamera mot kamera!!!

Kram

K1D - om den hamnar i samma prisläge som D300, vilket inte verkar alldeles otroligt.
Sedan tycks mycket peka på att D300 är en alldeles utmärkt allround kamera och förmodligen en av de bästa både i sin prisklass och en bit uppåt.
Men personligen tycker jag att alla dessa trådar om vilket märke som är ultimat bäst känns rätt tröttsamma. Just nu verkar det som det finns väldigt bra hos hus såväl Canon, Nikon, Pentax/Samsung, Sony, Olympus och Fuji (nu blir jag väl fullständigt utskälld).

Samtidigt tycker jag som gammal Pentaxägare att det är jättekul att Pentax kommit igen så bra efter en "downperiod". Det verkar också som samarbetet med Samsung (kanske kryddat med lite QA (kvalitetskontroll från Hoya), gör att Pentax kan bli ett riktigt spännande märke framöver. Den ulitmata drömmen för mig vore en digital MZ-S (den analoga är fortfarande skönare att hantera än någon av sina moderna digitala kusiner)
 
FotoZ skrev:
Eftersom Adobe/Photoshop inte har en profil för kameran än, så är min gissning att de har omvandlats från RAW till JPEG (eller TIFF) i kamerans inbyggda råformatsomvandlare
Nu vet jag inte hur Photoshop fungerar men enligt den artikeln bör det inte vara något problem så länge man använder DNG, eller har jag fel?:

"But the DNG format, being mostly universal, means you don't necessarily have to wait for upgrades to your other RAW-capable programs, such as Adobe Camera RAW, Adobe Lightroom, Bibble Labs and so on, or any of the independent RAW-capable HDR programs such as Photomatix Pro, FDRTools, Dynamic Photo HDR and such. Just shoot DNG and you're good to go without waiting for compatibility ugrades!"

http://www.popphoto.com/cameras/5049/first-look-pentax-k20d.html
 
Re: K20D VS d300

Crelle skrev:
Ponera att de kostar lika mycket och du vill ha den bästa kameran!?
Vad säger ni!?
Strunt i optik och annat tillbehör, Bara kamera mot kamera!!!

Din fråga går inte att svara på, eftersom de har olika tekniska specifikationer och möjligheter. D300 har saker som K20D saknar, och K20D har saker som D300 saknar. Så det finns inget absolut svar på det, det är en fråga om vilka egenskaper och möjligheter man värderar högst. Som tidigare har nämnts i denna tråd så är K20D en mer "nischad" kamera medan D300 är mer vanlig/allmänn i sina egenskaper.

Värderar man bildkvalitet högst, så finns det en god möjlighet att K20D vinner - men det slutgiltiga avgörandet får vänta tills det finns en produktionsmodell av K20D att tillgå och just nu finns bara firmware 0,39 i testexmplaren.

Värderar man snabbhet högst finns en god möjlighet att D300 vinner.
 
Senast ändrad:
Dunbar skrev:
Nu vet jag inte hur Photoshop fungerar men enligt den artikeln bör det inte vara något problem så länge man använder DNG, eller har jag fel?:

Det är sant att DNG går att öppna, men eftersom det saknas en profil för kameran så blir inte färger och kontrast enligt Pentax. Nu kan man göra en manuell kalibrering efter de färger och den kontrast som kamerans inbyggda omvandlare ger, och därmed komma runt problemet, men det är tidsödande.

Därmed inte sagt att det nödvändigtvis behöver bli bättre när Adobe har gjort en färdig profil. Jag har tidigare i forumet länkar till en manuellt kalibrerad XMP (gjord av Bart Hickman) för Photoshop som ersätter Adobes Pentax-profil, och många upplever den som bättre och mer Pentax.
I Adobes användarforum har jag sett att Adobe har fått kritik för sina bristande Pentax-profiler och utvecklaren har lovat att ta en extra titt och kanske göra förändringar. Det ska bli intressant att se hur Adobe tolkar K20D när de har tagit fram en sådan profil.
 
Gick det överhuvudtaget att öppna Pentax DNG filer i PS när K10D var ny? Fick uppfattningen att det krävdes en uppdatering innan det gick...
 
Nemesis skrev:
Gick det överhuvudtaget att öppna Pentax DNG filer i PS när K10D var ny? Fick uppfattningen att det krävdes en uppdatering innan det gick...

Som jag minns det så gick de att öppna i Photoshop men färgerna blev tokfel, vitbalansen var helt väck. Det fanns en diskussion på Adobes användarforum om detta, enligt Adobe berodde det på en bugg som sedan blev åtgärdad.

I Aperture/Mac gick däremot DNG inte att öppna överhuvudtaget och där fick man vänta in en uppdatering.
 
ISO 6400 bilderna liknar ISO 3200 bilder från min *ist DS, rätt impande med tanke på beta 14Mp vs produtktion 6Mp. :)
 
Ang DNG och rätt färger så borde det bli rätt direkt. En av grejerna med just DNG är att alla värder man behöver för att konvertera färgerna från kamerans färgrymd till XYZ (basen för färgkonverteringar) ska vara med i filen. Så en bra DNG fil bör med andra ord inte behöva någon speciell profil i konverteraren. Så förhoppningsvis funkar K20D filerna i alla program direkt när den kommer ut.
 
ANNONS