Annons

Kalendrar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
När det gäller allehanda ful-Mail från nyskapade mailadresser är det senaste att lägga in dessa som mötesbokningar direkt i kalendern. Motgiftet får väl bli att man byter e-postadress i samma takt som ful-mejlarna!
Det kanske inte är helt lämpligt att ha sin kalender öppen för vem som helst att lägga in bokningar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kanske inte är helt lämpligt att ha sin kalender öppen för vem som helst att lägga in bokningar.
Kalendern är öppen så tillvida att bokningar som kommer via Mail (alltså alla) syns i kalendern som obesvarade bokningar.
De verkar hamna där även ifall avsändaren är klassad som skräp.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och det går inte att stänga av den funktionen i brevläsarprogrammet?
Nu vet jag inte hur det är med Apple, men det är inte "brevläsarprogrammet", utan Google länkar ihop sånt här. Jag har fått in inbjudningar i kalender när några satt på ett företag som hade Googles tjänster, trots att det inte ens var en GMail-adress, utan en annan adress som var kopplad till Google-konto (dvs Google-konto utan GMail). Även om detta inte var spam så var det ändå oerhört enerverande när man redan lagt in en del av sakerna manuellt... Går det via GMail blir det väl ännu värre för då vill den väl lägga in även sådana inbjudningar som inte kommer från Google-konton. Jag tror dock att det går att stänga av.

Detta var ett tag sedan och jag har inte tittat på det sedan dess, men då gick det inte att bli av med problemet helt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur det är med Apple, men det är inte "brevläsarprogrammet", utan Google länkar ihop sånt här. Jag har fått in inbjudningar i kalender när några satt på ett företag som hade Googles tjänster, trots att det inte ens var en GMail-adress, utan en annan adress som var kopplad till Google-konto (dvs Google-konto utan GMail). Även om detta inte var spam så var det ändå oerhört enerverande när man redan lagt in en del av sakerna manuellt... Går det via GMail blir det väl ännu värre för då vill den väl lägga in även sådana inbjudningar som inte kommer från Google-konton. Jag tror dock att det går att stänga av.

Detta var ett tag sedan och jag har inte tittat på det sedan dess, men då gick det inte att bli av med problemet helt.
Jag kör Outlook i telefon och i dator.
Det är min hotmail-adress som belamras med diverse förslag från något som verkar vara samma maskin men med olika avsäbdaradress
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag kör Outlook i telefon och i dator.
Det är min hotmail-adress som belamras med diverse förslag från något som verkar vara samma maskin men med olika avsäbdaradress
Jag tror inte att jag hade problemet med när jag körde med Microsofts kalender, men den var precis som Google inte kopplad till en Hotmail/Outlook-adress. Men det är ju kul att det är hård konkurrens om den mest korkade lösningen i enkelhetens namn... :rolleyes:
 

martley

Aktiv medlem
Du använder väl ett program för att läsa dina brev? (. Eller förs breven in i din hjärna trådlöst av Google? .)
Man kan använda alla möjliga mailprogram för att läsa mail på sitt googlemailkonto, t.ex. Outlook eller Windows och MacOS egna inbyggda mailprogram men bortsett från gmail-appen på en androidtelefon så har man den största funktionaliteten i googlemail om man använder en webbläsare och går till mail.google.com
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du använder väl ett program för att läsa dina brev? (. Eller förs breven in i din hjärna trådlöst av Google? .)
I det beskrivna fallet har e-postklienten ingenting med saken att göra. Det handlar om att när en person som använt Googles tjänster för att skicka en inbjudan har det lett till att Googles servar känt igen min adress (alltså ej GMail), sett att den har en Google Calendar kopplad till sig och då lagt in inbjudan där (i huvudkalendern, man kan ju ha flera).
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant. Jag har använt Googles kalender i många år men aldrig råkat ut för det där.
Kalenderinbjudningar har alltid kommit som en bilaga till ett brev och jag har alltid haft valet att lägga in dem i kalendern eller avstå. Det valet är det förstås brevläsarprogrammet som erbjuder.

Min arbetsgivare gick dock över till Outlook för flera år sen, så de senaste åren har jag bara använt Googles kalender för privat bruk och det är tänkbart att jag inte har fått några kalenderinbjudningar den vägen sen dess.
 
ANNONS