Annons

kalibrera bildskärm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ny bildskärm och kalibrator.
Men är det så enkelt som det låter, "bara plugga in kalibrator" låta den jobba, och vips blir det bra färger ut !?

Vilka parametrar skall jag ställa in i windovs och på skärm innan jag kalibrerar ?

jobbar i windovs ! gör aldrig utskrifter,bara bilder till redaktionella kunder .
Kanske min eizo-skärm från 2015 (2800 tim ) håller omjag bara köper ny kalibrator ?
Någon som vet !?
Stefan Lindblom

Det beror nog mycket på vilka krav kunderna har.
Om det räcker med sRGB som färgrymd så kanske det räcker med att profilera (mjukvarukalibrera) din gamla Eizoskärm. Beroende på vilken skärm du har, den kanske klarar större färgrymder också. 2800 tim är lite och 10 år inga problem.
När du köper en kalibrator så följer det med instruktioner och programvaror med all information du behöver.

Jag tänker jag skulle börja med att kalibrera (eller "profilera") skärmen och se hur det fungerar; drar färger eller ljusstyrka iväg efter kort tid eller verkar allt rätt så stabilt?
Det är klart dina kunder ska få färger de inte behöver skämmas för - jag har lite svårt att tro att Eizos fabriksinställningar levererar korrekt efter tio år.

ANNONS
Götaplatsens Foto