Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

kalibrera bildskärm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbg-bild

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ny bildskärm och kalibrator.
Men är det så enkelt som det låter, "bara plugga in kalibrator" låta den jobba, och vips blir det bra färger ut !?

Vilka parametrar skall jag ställa in i windovs och på skärm innan jag kalibrerar ?

jobbar i windovs ! gör aldrig utskrifter,bara bilder till redaktionella kunder .
Kanske min eizo-skärm från 2015 (2800 tim ) håller omjag bara köper ny kalibrator ?
Någon som vet !?
Stefan Lindblom

Det beror nog mycket på vilka krav kunderna har.
Om det räcker med sRGB som färgrymd så kanske det räcker med att profilera (mjukvarukalibrera) din gamla Eizoskärm. Beroende på vilken skärm du har, den kanske klarar större färgrymder också. 2800 tim är lite och 10 år inga problem.
När du köper en kalibrator så följer det med instruktioner och programvaror med all information du behöver.

Jag tänker jag skulle börja med att kalibrera (eller "profilera") skärmen och se hur det fungerar; drar färger eller ljusstyrka iväg efter kort tid eller verkar allt rätt så stabilt?
Det är klart dina kunder ska få färger de inte behöver skämmas för - jag har lite svårt att tro att Eizos fabriksinställningar levererar korrekt efter tio år.

I Windows bör du se till att signalens utdata är RGB data levels (0...255) och säkerställa att inga flummiga reglage i Intels eller nVidias kontrollpaneler är igång eller satt på något annat än ett defaultvärde (till exempel färgmättnad, kontrast, ljusstyrka etc). Kontrollera också på Lagom.nl att hela det dynamiska omfånget är intakt från operativsystemet till det ljuset som skärmen alstrar.

Därefter följer en kalibrering som kräver att man som användare aktivt mäter, ändrar på inställningar och försöker komma närmre en given standard. I det här fallet låter det som att sRGB/D65 är vad du behöver då inget ska på tryck. Processen att "bara koppla in och mäta" är profilering, vilket inte ändrar ljuset som skärmen i fråga ger ifrån sig utan bara gör operativsystemet medvetet om vilka färger som visas på skärmen.

Vad som går att göra rent praktiskt hänger på en del faktorer, men lite förenklat så går alla Eizo-skärmar att kalibrera i tämligen stor utsträckning. FlexScan och ColorEdge skiljer sig dock en del.

Vad jag känner till så är den absoluta merparten av alla FlexScan-skärmar tillverkade de sista cirka 15 åren (och förmodligen flertalet innan det, men inte alla) begränsade till sRGB, vilket beroende på användningsområde kan vara en fördel då så gott som all datorgrafik och webb är gjort för sRGB. Då kan du kalibrera mha kolorimeter, mätprogram och reglagen i menyerna - Det främsta som går att ändra är vitbalans, ankring av vitt, EOTF (gamma) och ljusflöde.

Med ColorEdge-skärmarna varierar det en del beroende på exakt modell. Vissa har ju inbyggd colorimeter och då kan man mata in önskade värden direkt i GUI, men jag gissar att så inte är fallet här. Du kan göra hårdvarukalibrering med hjälp av ColorNavigator, vilket fungerar rätt bra men jag brukar få varva det med ColourSpace innan jag är helt nöjd. Därefter följer skärmen den referens och gamut som du önskat och då kan du applicera den färgprofilen i operativsystemet (till exempel Adobe RGB eller sRGB).

Har också stött på flertalet ColorEdge-skärmar med så kallat Custom-läge där man kan justera vitbalans, gamma etc i skärmens egna menyer men då är det mer regel än undantag att gamuten blir låst till vad panelen är kapabel till native. Då måste du applicera en korrekt icc-profil för att färgerna ska bli rätt - annars kommer du få väldigt övermättade färger som sannolikt täcker både Adobe RGB och DCI-P3. Ur detta avseende är Windows ofta ganska olämpligt, då operativsystemet helt förlitar sig på att programvaran applicerar färghanteringen vilket ger blandat resultat. Windows Foto och Adobes programsvit gör rätt, men mycket är hit or miss i övrigt. I jämförelse är macOS mycket mer konsekvent.

Vad som gäller manuell kalibrering har jag använt både CalMAN och ColourSpace. Båda har gett bra resultat med Eizo, men HCFR finns också om man vill prova något gratisalternativ först. Därefter kan du antingen profilera skärmen och bädda in en färgprofil eller, kanske enklast, bara köra med en befintligt sRGB-profil i operativsystemet färghantering såvida skärmen följer gamuten korrekt.

Frågor? Ställ dem så svarar jag bäst jag kan! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto