Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

kalibrera mina foton gentemot skrivaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Funderar på att skriva ut någon form av "kalibreringskort" (typ, vit färg , grå färg, samt svart färg), via min skrivare......någonting som jag kan ha med på alla kort jag fotar för att sen kunna kalibrera färgerna i photoshop så att grå verkligen är den grå nyans som då jag skrev ut på skrivaren.

Är detta användbart eller har jag ingen hjälp av någonting sådant, samt hur skall jag gå till väga för att få det att fungera sen när jag väl har tankat in bilden i photoshop för att se att den "avfotograferade" grå har samma värde som den grå jag skrev ut.....och om den inte har det, hur ändrar jag då detta?

//
AnteV

Du ska framförallt inte försöka tillverka dina kalibrerings prover själv!!! Finns alldeles utmärkta såna att köpa! Har man ingen densitiometer så är det omöjligt att veta att det prov man kollar mot verkligen stämmer

När du sen har din bild i PS med dina färgtest så är det bara att mäta sig fram.

I den välsorterade fotohandeln.....

Kommer inte ihåg några namn på vad dom säljs som, men kan kolla det när jag kommer till jobbet...

Vad jag var ute å for efter är en produkt som heter "QP Card", finns bl.a. på Scandinavian Photo. Har inte provat just dom själv. Men ser vettigt ut, liten lapp med vit, svart å gråpunkt att mäta på.

Jag använder själv ett Gråkort från Kodak till att kalibrera kameran med och Kodaks Color Control Patches samt Kodaks Gray Scale om jag vill ha mätbara referenser i en bild.

Genom att kolla färgnivåerna i punkterna. 50% "grått" bör ju ligga mellan 125 och 130 i alla tre för att vara rent.

Om du klickar med pipetten så bör det ställa sig rätt.

Men då är vi ju åte till frågan igen, då borde det ju alltså vara bättre att jag skrev ut ett "QP card" med min egen skrivare så jag får det så korrekt gentemot skrivaren som möjligt.
För om jag köper ett sådant kort och kalibrerar efter det är det ju inte säkert att skrivaren betonar det gråa som verkligen grått.

eller??

Ähum....... men inte sjutton vill du väl kalibrera allting inklusive bilderna efter den svagaste punkten i kedjan????

När du förhoppningsvis har skärmen kalibrerad, för det har du väl, så är ju nästa steg att kalibrera skrivaren till att skriva ut exakt så som det ser ut på skärmen!!!

Eller har du en alldeles egen idé?

Om du skriver ut "grått" på din skrivare.... Hur vet du att det verkligen är grått utan att ha tillgång till en riktig densitiometer? En sån kostar en duktig bunt med tusenlappar...

Men det är ju just där jag har problemet.
Jag har inte kalibrerat min skärm (för jag vet ej hur jag ska få den optimalt kalibrerad utan sån däringa densiometer).
Sen, om jag då använder mig utav dessa (qp cards), om jag då fotar t.ex. grått hur vet jag vilket värde detta grått skall ha i ex. photoshop
och hur får jag då de. gråa att få det värdet i photoshop.
?????????????????????????????????????????????????

Om jag inte minns alldeles fel så har väl PS ett eget lite kalibreringsprogran för att ställa skärmen? Visserligen rent okulärt, d.v.s. man bedömer små rutor själv med ögat, men bättre än inget.

När du jobbar med dina bilder så är du väl inne i färbalansen å drar lite i reglagen?

Färgrymden har en skala 0 - 255, alltså har rent grått ett värde av 127,5 i alla tre färgerna.

Jag är inte nån särskilt bra pedagog... Men allt står i manualen...

AnteVante skrev:
Men det är ju just där jag har problemet.
Jag har inte kalibrerat min skärm (för jag vet ej hur jag ska få den optimalt kalibrerad utan sån däringa densiometer).
Sen, om jag då använder mig utav dessa (qp cards), om jag då fotar t.ex. grått hur vet jag vilket värde detta grått skall ha i ex. photoshop
och hur får jag då de. gråa att få det värdet i photoshop.
?????????????????????????????????????????????????

Börja med den här länken och ladda ner filen
(What you see is what you get).

http://www.praxisoft.com/pages/products.wiziwyg.html

Men glöm inte att stänga ner Adobe Gamma i startup mappen.

prova så ska du se att det blir bättre.

Wiziwyg är ju i princip samma sak som adobe gamma eller vilket annat visuellt gammaprogram som helst.

Här finns lite info om WiziWYG om hur man använder det iaf. http://www.normankoren.com/makingfineprints1B.html
Det verkar vara några saker som ska bortses från.
Där finns även andra varianter.

Själv använder jag Adobe gamma i kombination med ett gamma-chart. Det fungerar relativt bra så länge du har bra ögon och känner igen färgstick bra. Men det gäller för både quickgamma och WiziWYG.

Använder du ett QP-card i bilden eller annat så kan du ställa färgerna ok så länge du inte går på vad du ser på skärmen, då värdet du klickar på med en pipett är ett neutralgrått, även om det inte visas som det på skärmen. Värdena i filen kan vara korrekta ändå så länge du inte börjar pilla manuellt efter det, då behöver du ha en kalibrerad skärm. Nu är väl inte ett QPcard optimalt utan en kalibrerad skärm, men det kan vara hjälpligt iaf. Om inte annat fungerar det bra till att ställa vitbalansen på kameran med.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto