Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
kalibrera skanner
- Trådstartare idovoodoo
- Start datum
Har du läst den här artikeln?
Ser nu att du inte har betalmedlemsskap. Då tror jag inte du kan läsa den.
Ser nu att du inte har betalmedlemsskap. Då tror jag inte du kan läsa den.
stefohl
Aktiv medlem
Re: kalibrering av skanner
Nej, du kan inte använde din spyder för detta. Du behöver en så kallad IT-8 karta och ett program för skannerkalibrering.
Stefan
idovoodoo skrev:
Någon som vet hur man kalibrerar en skanner?!
Hmm..har spyder 2 till skärmen..kan man använda den till skannern också?
Nej, du kan inte använde din spyder för detta. Du behöver en så kallad IT-8 karta och ett program för skannerkalibrering.
Stefan
Galaxens President
Avslutat medlemskap
I och med att jag själv bara lyckats få till en bra skannerprofil för påsiktsskanning och inte för dia (Ännu), så är det väl att ta i att säga att jag vet hur man kalibrerar sin skanner, men...
Här kan man köpa IT8 referenser som man skannar.
http://www.targets.coloraid.de/
Medföljer gör även filer som talar om hur IT8 referensen ska se ut. Det går även att få tag på IT8 direkt från Kodak (se www.scarse.org)
Utifrån dessa data finns det program som genererar skannerprofiler som man tilldelar den skannade bilden.
Några gratis programvaror som gör detta är hittar du t.ex. på:
www.scarse.org
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm (XLprofiler)
På www.aim-dtp.net hittar du även mycket annat om färghantering och kalibrering etc.
(XL profiler verkar bygga på itterativa metoder utan garanterad konvergens och är rätt långsam då den är ett insticksprogram i Excell)
Tror inte du har så stor nytta av din spyder när det gäller skannerkalibrering även om det alltid är bra att ha en välkalibrerad skärm
.
Här kan man köpa IT8 referenser som man skannar.
http://www.targets.coloraid.de/
Medföljer gör även filer som talar om hur IT8 referensen ska se ut. Det går även att få tag på IT8 direkt från Kodak (se www.scarse.org)
Utifrån dessa data finns det program som genererar skannerprofiler som man tilldelar den skannade bilden.
Några gratis programvaror som gör detta är hittar du t.ex. på:
www.scarse.org
http://www.aim-dtp.net/aim/calibration/index.htm (XLprofiler)
På www.aim-dtp.net hittar du även mycket annat om färghantering och kalibrering etc.
(XL profiler verkar bygga på itterativa metoder utan garanterad konvergens och är rätt långsam då den är ett insticksprogram i Excell)
Tror inte du har så stor nytta av din spyder när det gäller skannerkalibrering även om det alltid är bra att ha en välkalibrerad skärm
stefohl
Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Timo Autiokari, som står bakom denna hemsida, är rätt ökänd i färghanteringskretsar. Det verkar som om han har läst in sig på vissa detaljer och sedan dragit väldigt långtgående slutsatser från detta. Bland annat är hans »bevis« för att man ska arbeta i ett gamma på 1 mycket, låt oss kalla det kontroversiellt.
Stefan
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Stefan,
Varför ska man inte arbeta i gamma 1?
Om skannern jobbar linjärt och a/d omvandlaren kvantiserar utifrån det (gamma 1) så kommer man onekligen att tappa i färgupplösning när man gör en gammakorrigering. Det torde vara ett matematiskt faktum. Förvisso om man har 12 eller t.o.m 16 bitar per färgkanal kanske man kan leva med några bitars kvantiseringsförlust.
För mig förefaller det vara i fel ända man korrigerar när man justerar filer för att kompensera olinjäriteter i bildskärmen. Det borde göras i drivrutiner i samband med med visning på skärm.
Att sedan defakto standard är att gammakompensera redan i filer gör ju förståss lämpligare att jobba, men framför allt att visa bilder, i högre gamma.
Vem är Gurun (vad heter guru i pluralis?) i färghanteringskretsar då
?
Om skannern jobbar linjärt och a/d omvandlaren kvantiserar utifrån det (gamma 1) så kommer man onekligen att tappa i färgupplösning när man gör en gammakorrigering. Det torde vara ett matematiskt faktum. Förvisso om man har 12 eller t.o.m 16 bitar per färgkanal kanske man kan leva med några bitars kvantiseringsförlust.
För mig förefaller det vara i fel ända man korrigerar när man justerar filer för att kompensera olinjäriteter i bildskärmen. Det borde göras i drivrutiner i samband med med visning på skärm.
Att sedan defakto standard är att gammakompensera redan i filer gör ju förståss lämpligare att jobba, men framför allt att visa bilder, i högre gamma.
Vem är Gurun (vad heter guru i pluralis?) i färghanteringskretsar då
Galaxens President
Avslutat medlemskap
BTW: Finns det inte en poäng med photoshops inställning att "bland RGB values using gamma 1.00"?
Så vitt jag vet fanns inte den funktionen i PS 6 som var den version som var aktuell när Timo skrev sin tutorial som förespråkade att man skulle jobba i gamma 1.
Så vitt jag vet fanns inte den funktionen i PS 6 som var den version som var aktuell när Timo skrev sin tutorial som förespråkade att man skulle jobba i gamma 1.
stefohl
Aktiv medlem
Stefan,
Vem är Gurun (vad heter guru i pluralis?) i färghanteringskretsar då?
Jag har det besvärande draget att inte lita på gurusar (plural?) utan vill gärna testa själv. När jag gjorde detta och skannade i ett gamma på 1 och sedan gjorde en profil visade det sig svårt att få en tillfredställande separation av skuggvalörer. Jag blev själv lite överraskad för jag trodde att detta skulle kunna kompenseras sedan med en gammakorrigering i efterskott.
Men jag fick inte till samma resultat som om jag skannade med ett gamma på 2. När jag idag gör profiler till skannrar brukar jag utgå från ett gamma på 2 – 2,2 för påsiktsbilder. När jag gör det till diaskannrar gör jag ofta så att jag skannar flera gånger på olika gamma. Från gamma 2 till gamma 3. Sedan bygger jag profiler på dessa skanningar och kontrollerar slutligen vilket värde som ger det bästa matchningen mot min förlaga. Ofta blir det ett gamma på 2,4 – 2,8 som ger mig den bästa återgivningen i skuggorna. Särskilt för svåra dior, typ Velvia och liknande filmer, så kan detta göra en påtaglig skillnad.
Vilka gurusar kan man då lita på. Ett namn som ofta dyker i dessa sammanhang är Bruce Fraser. Karl Koch är en kille som kan en del om skärmkalibrering (Basiccolor). Abhay Sharma vet en hel del om hur man testar och utvärderar olika program och de profiler de genererar.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
BTW: Finns det inte en poäng med photoshops inställning att "bland RGB values using gamma 1.00"?
Helt annan funktion än vad som han menar med att arbeta i gamma 1. Det är hur färger som är delvis genomskinliga blandas när de ligger på olika lager.
mipert
Aktiv medlem
Gurus är;Galaxens President skrev:
Vem är Gurun (vad heter guru i pluralis?) i färghanteringskretsar då?
- Stefan Ohlsson.
- Jan Suhr.
- Adim Lundin (i parantes, har inte hört mycket av honom på senare tid).
- Bruce Fraser.
- Andrew Rodney (vassa tungan Rodney...)
- Abhay Sharma.
- Paul Lindström (man får vara lite lokalpatriot)
mipert
Aktiv medlem
Det är en gurus funktion, inte att tala om hur du skall göra utan ge dig ledtrådar till att själv finna vägen...stefohl skrev:
Jag har det besvärande draget att inte lita på gurusar (plural?) utan vill gärna testa själv...
stefohl
Aktiv medlem
mipert skrev:
Gurus är;
- Stefan Ohlsson.
- Jan Suhr.
- Adim Lundin (i parantes, har inte hört mycket av honom på senare tid).
- Bruce Fraser.
- Andrew Rodney (vassa tungan Rodney...)
- Abhay Sharma.
- Paul Lindström (man får vara lite lokalpatriot)
Man tackar för den rollen
Adim arbetar nu mera mest med automatiserade publiceringssystem. Så om du ska publicera en katalog med hundratals produktbilder och medföljaden texter, så ta kontakt med honom.
Stefan
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Då får jag hålla med. Stefan har fått mig intresserad och gett rejäla ledtrådar. Nu försöker jag finna vägen även om jag, precis som Timo Autiokari, extrapolerar lite för långt från det (i mitt fall lilla) vi vet.mipert skrev:
Det är en gurus funktion, inte att tala om hur du skall göra utan ge dig ledtrådar till att själv finna vägen...
Jag är tacksam för alla klargöranden, även om jag låter skeptiskt ibland.
mipert
Aktiv medlem
En gång för länge sedan försökte jag förklara inställningen.Galaxens President skrev: