Annons

Kalibrerad Canon 40D i Camera Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Kane

Aktiv medlem
Är det något som kalibrerat sin Canon 40D i Camera Raw mot färgkort som kan delge sina RGB-inställningar.
Jag försöker kalibrera själv men det är inte lätt att få till det men med en grundinställning att utgå ifrån bör det vara lättare.

Tack för tipset, har beställt nu. 90 kr är billigt jämfört med att försöka justera in själv. Då går timmarna........

Men hur bra blir det? Varje enskild kamera är unik och behöver en egen kalibrering. Det kan man göra genom att fotografera av en Gretag 24 patch färgkart och sedan använda ett script som finns på nätet. Om man inte har tillgång till en färgkarta och har tänkt köpa en "profil" kan man ju likaväl se om man hittar någon sida med resultat från någon annans kalibrering. Eller är det så att när man köper en profil den här kille så skickar men även med en bild tagen med sin egna kamera?

Jonas

Jag har ett QPcard och inte ett Gretag tyvärr och då måste man göra justeringarna själv och det är inte helt trivialt. Därför frågade jag i första frågan om någon hade en kalibrering som jag kunde utgå ifrån för att underlätta justeringarna.
Nu har jag fått Peikers kalibrering och tänker att använda den som plattform för egna justeringar eller rakt av.

jonasandersson skrev:
Men hur bra blir det? Varje enskild kamera är unik och behöver en egen kalibrering. Det kan man göra genom att fotografera av en Gretag 24 patch färgkart och sedan använda ett script som finns på nätet. Om man inte har tillgång till en färgkarta och har tänkt köpa en "profil" kan man ju likaväl se om man hittar någon sida med resultat från någon annans kalibrering. Eller är det så att när man köper en profil den här kille så skickar men även med en bild tagen med sin egna kamera?

Jonas

Jag vet att varje kamera är unik men jag har inte tillgång till ett Gretag kort och inte kunskapen heller att göra kalibreringen. Jag hittade värden på en annan sida men de såg helt (HELT!) annorlunda ut så då tycker jag att det handlar mer om att kunna lita på den som gjort kalibreringen. Jag "snubblade" över den här killen via ett annat forum där det framgick att han ska vara att lita på. Har han då gjort ett (grund-)jobb åt mig och vill ha några kronor för det så tycker jag att det är helt OK...

/Per

Jag har lånat en Gretag karta och kört detta scriptet ACR Calibrator L som jag hämtat här http://www.21stcenturyshoebox.com/tools/ACRcalibrator.html När jag jämför mina värden med andra kalibreingar av en 5D som använt samma metod så skiljer det något men inte dramatiskt mycket. I princip så följer varje kalibering samma struktur men de exakta värdena är inte samma, vilket stämmer bra med att varje sensor är unik men den grundläggande signaturen är samma. Det gör ju faktisk att man kan köpa en kalibrering och komma ganska nära, eller tillräckligt nära kanske är ett mer korrekt.

Fördelen med scriptet ovan är att man kan vikta de olika färgernas betydelse. På så vis kan man ta fram en kalibrering för hudtoner och en annan för landskap. Synd bara att Adobe inte har gjort detta redan från början för respektive kameramodell.

Jonas

vänta lite nu, ska man kalibrera kameran nu också? Räcker det inte med skärmen? Förlåt en nybörjares dumma fråga. :)

Jag har varken kalibrerat skärm eller kamera och är glad och nöjd ändå! :)

Ambitionsnivån är olika...

Mvh
Anders

Henrik_L skrev:
Ja men man vill ju ändå få det så bra som möjligt. :)

Jag maximera hellre nöjet än kvalitén! :)

Skämt åsido, vad jag ville ha sagt är ju att det är väldigt lätt att falla in i "felletandet", är färgerna rätt? är det frontfokus? är det inte mycket brus? osv. Då är det lätt att fotoglädjen kommer i andra hand.

Detta sagt, kalibrering av skärmen står verkligen på dagordningen. Jag får rejält olika resultat mellan hemma (där jag fotoredigerar), kontor och laptop så det vore ju bra att ha åtminstone en setup som är korrekt.

Kalibrera kamerna låter som överkurs för min del men säkert är man väl där endera dagen...

Mvh
Anders

Om du ska ha det så bra som möjligt så får du inte glömma att kalibrera skrivaren också! :)

/Per

Kalibrering är viktigt

Att kalibrera skärmen är nr 1. Om inte skärmen visar korrekt färg och kontrast är det omöjligt, och meningslöst, att justera dessa parametrar i bilden. Man har ju ingen aning om vad man utgår från.

Om man skriver ut själv så skrivaren nr 2 på listan. Har man tur så finns det tillräckligt bra profiler med till respektive papper och det räcker för de flesta. Vill man, som jag, köra med ett annat bläck än originalet så är en kalibrering ett måste. Det är dessutom betydligt enklare och billigare att ha en korrekt profil till respektive skrivar/pappers kombination.

Nr 3 på listan blir att kalibrera RAW-konverteraren man använder. Min högst ovetenskapliga reflektion är att denna del blir mindre viktig för varje ny kamera som kommer ut på markanden. Antagligen så stämmer färgerna bättre och bättre direkt från kameran samt att de default profiler som följer med konverteringsprogrammen också blivit bättre.

Jag hade tidigare en Canon 10D som jag gjorde en profil för i ACR. Det behövdes verkligen för färgerna stämde inte alls så bra med default värdena. Nu har jag en Canon 5D och skillnaden mellan default och min profil är inte alls lika stor.Det är främst vid mättade röda- och orangafärger som skillnaden märks.

Sedan ska man såklart inte gå till överdrift. Har man inte fotografering som sitt yrke eller är mycket intressed av tekniken, eller kanske än vanligare här på FS att man är teknikperfektionist, så kan man nog leva med okalibrerad utrustning och "endast" koncentrera sig på att använda kameran och ta bilder!

Jonas

Re: Kalibrering är viktigt

jonasandersson skrev:
Att kalibrera skärmen är nr 1. Om inte skärmen visar korrekt färg och kontrast är det omöjligt, och meningslöst, att justera dessa parametrar i bilden. Man har ju ingen aning om vad man utgår från.

Om man skriver ut själv så skrivaren nr 2 på listan. Har man tur så finns det tillräckligt bra profiler med till respektive papper och det räcker för de flesta. Vill man, som jag, köra med ett annat bläck än originalet så är en kalibrering ett måste. Det är dessutom betydligt enklare och billigare att ha en korrekt profil till respektive skrivar/pappers kombination.

Nr 3 på listan blir att kalibrera RAW-konverteraren man använder. Min högst ovetenskapliga reflektion är att denna del blir mindre viktig för varje ny kamera som kommer ut på markanden. Antagligen så stämmer färgerna bättre och bättre direkt från kameran samt att de default profiler som följer med konverteringsprogrammen också blivit bättre.

Jag hade tidigare en Canon 10D som jag gjorde en profil för i ACR. Det behövdes verkligen för färgerna stämde inte alls så bra med default värdena. Nu har jag en Canon 5D och skillnaden mellan default och min profil är inte alls lika stor.Det är främst vid mättade röda- och orangafärger som skillnaden märks.

Sedan ska man såklart inte gå till överdrift. Har man inte fotografering som sitt yrke eller är mycket intressed av tekniken, eller kanske än vanligare här på FS att man är teknikperfektionist, så kan man nog leva med okalibrerad utrustning och "endast" koncentrera sig på att använda kameran och ta bilder!

Jonas

Jag är med dig! :) Jag köpte en skärm för 8000 inklusive kalibreringsverktyg. Det och en canon 40D borde räcka för att färgerna ska bli ok. Hoppas jag :)

ANNONS
Götaplatsens Foto