Annons

Kalibrerare

Produkter
(logga in för att koppla)
JanOlofHärnström skrev:
OK.

Men att lägga en tusing på en kalibrerare som kanske inte räcker till känns osäkert.
Pantone huey ser i och för sig intressant ut enligt recensioner i macworld.

Det bör gå att jämföra skärmen med t.ex Crimson's provbild "skärmtest" om man får den hemskickad. Förhoppningsvis blir man sedan nöjd med bilderna från det labbet. Värt att prova tycker jag.

Förstår inte varför du tror att en kalibrator för tusen-lappen inte skulle räcka till? Min Spyder2Express räcker mer än väl och resultatet blir klockrent! (Mina framkallade bilder hos Crimson blev som tagna från min bildskärm.) Vad jag har förstått så skiljer sig inte hårdvaran åt mellan Colorvisions dyrare och billigare varianter utan olikheterna ligger i den medföljande mjukvaran. Med den billigare varianten kan du t.ex. bara skapa en ICC-profil per dator, inte kalibrera skrivare och inte justera för olika färgtemperaturer. Om du med andra ord inte behöver dessa "extrafinnesser" ger den billigare varianten precis lika bra resultat som de dyrare.

Har inte läst in mig i Pantone Huey men jag har hört något om att den INTE skapar en ICC-profil utan enbart justerar färgtonen utifrån det omgivande ljuset (därav namnet Huey). Kan dock inte svära på att detta är rätt men det kan ju vara värt en undersökning innan du bestämmer dig.

/En som ALDRIG ångrar inköpet av en kalibrator

Hi folks

Allt beror på ditt användningsområde. Numera använder jag en Spyder express och den fungerar alldeles perfekt för mig som fotograf. Den ger FÖR mig ett tillräckligt bra och konstant resultat och det gör inte så mycket om någon färg inte är 100% rätt. Så länge som helheten ser bra ut så är jag nöjd. Det är just detta som är grejen. Om inte hela kedjan är kalibrerad - kameran - skärm - printer - så kommer det ändå inte att stämma. Men bara genom att kalibrera skärmen så har du ett mycket bättre utgångsläge för att få till utskrifterna.

Kan faktiskt inte se några större skillnader mellan skärmen nu och tidigare då jag använde en så kallad proffsutrustning, däremot blev det en enorm skillnad mellan resultatet som Adobe Gamma gav och min billiga Spyder Express. Jag har även använt Spyder Expressen till min billiga ASUS laptop och även den blev mycket bättre, inte perfekt men ett foto ser i alla fall ut som ett foto även om vissa färger ser lite konstiga ut fortfarande.

För printern använder jag en profil som jag har hittat hos leverantören av papper och denna kombination är mer än ok för mig. Den är inte perfekt eftersom min printer inte är kalibrerad efter en utskriven utskrift med det hela ger i stort sätt tillförlitligt resultat.

I mitt tidigare liv drev jag ett tryckeri och där använde vi en annan variant som om jag nu minns rätt kostade uppåt 20000 kronor, kommer tyvärr inte ihåg modellen. På tryckeriet var det mycket viktigt att kameran, skärmen och trycket visade samma resultat. Om en kund har valt en bakgrund i en given lila färg och får en grisskär så blir det lite fel :) På ett foto gör det mindre om du har en lite färgskiftning, generellt sätt. I vissa fall kan det tom se bättre ut, ett varmare intryck tilltalar de flesta mer än ett kallt fast det rent tekniskt kanske är fel

Mankan

Senast ändrad:
Andy-Pandy skrev:
Har inte läst in mig i Pantone Huey men jag har hört något om att den INTE skapar en ICC-profil utan enbart justerar färgtonen utifrån det omgivande ljuset (därav namnet Huey).

Den skapar en icc-profil, men den gör också denna korrigering, som jag är tveksam till. Denna korrigering går dock att avaktivera.

Stefan

Hur ska man genom menyer och program matcha olika delar med varanda? Så att de "ser" varandra och talar samma språk. Utan kalibrerare.

Win XP
Grafikkort
Canon EOS 20D
Photoshop CS2
Bildskärm (Philips TTF)

Du väljer samma färgrymd/profil i kameran och i ditt bildbehandlingsprogram, sedan är det viktigt att profilera skärmen vilket du kan göra med mätutrustning/kalibrator och skapa en profil.

Mikael

Senast ändrad:
Tack igen för alla tankar kring ämnet!

Jag sitter nu med en Spyder2Express och har just kalibrerat min skärm. Skillnaden är stor men jag har en fundering till er andra som har använt samma program. När allt var färdigt kom en ruta upp där det stod:

"No calibration data was found in the "sRGB Color Space Profile" for display "Plug and Play-bildskärm". Please select a different profile using ProfileChooser (1168)."

Hände detta er och/eller har ni någon aning om vad detta betyder?

Jag undrar även ytterligare en sak. På www.adobe.com står det att läsa: "If you create a profile in a third-party monitor calibration utility, Adobe recommends that you load that profile in Adobe Gamma". Å andra sidan stod det i slutet av kalibreringen något om att Spyderprofilen skulle användas automatiskt i Photoshop och dylikt. Hur har ni andra gjort?

Du kan ha två problem, det ena är att den programvara som styr ditt bild/videokort inte kan ta emot den profil som du har skapat, det andra är att Adobe gamma får inte vara aktivt. Du skall ta bort Adobe gamma från autostart.
Försöker jag ladda in den profil som jag har skapat med spyder i Adobe gamma så fungerar inte detta.Adobe gamma accepterar inte profilen (jag tror att man kan gå runt det genom att ändra profilens ändelser) Återkommer
Nej -det var på mac man kunde göra så.
Mikael

Senast ändrad:
Ändrar bildskärmen utseende efter att du har profilerat din skärm ?
Om du gör om profileringen och döper profilen i ditt exv Lisas skärm kan du sedan kontrollera att den är vald och inlagd i Bildskärm som du hittar i kontrollpanelen.Gå till inställningar, avancerat, och bildskärm där ser du vad som är valt.
Det viktiga på Pc är att Adobe Gamma inte skall vara aktivt om man har profilerat skärmen med extern utrustning som du har gjort
Mikael

Senast ändrad:
Var inne på Colorvision och de rek. fortfarande det jag skrev ovan
Remove the Adobe Gamma icon from your Startup folder. This can be done by right-clicking on the Start button > go to Open or Open All Users > double-click PROGRAMS > double-click STARTUP. Right-click on Adobe Gamma or Adobe Gamma Loader.exe and delete.

Mikael

macrobild skrev:
Återigen det är betraktningsljuset som är viktigast-hur väl du sedan har mätt och profilerat din skärm spelar det ingen roll om du sitter i felaktigt ljus..

Det låter vettigt, men vad hjälper det då att kalibrera skärmen, om man inte har koll på belysningen hemma? Den skiftar ju dessutom, dagsljus, lysrör, glödlampa, blandning, osv.

Men många säger sig ju ha fått bättre resultat av kalibrering, och alla har nog inte riggat en kontrollerad belysning.

millimeter skrev:
Det låter vettigt, men vad hjälper det då att kalibrera skärmen, om man inte har koll på belysningen hemma? Den skiftar ju dessutom, dagsljus, lysrör, glödlampa, blandning, osv.

Men många säger sig ju ha fått bättre resultat av kalibrering, och alla har nog inte riggat en kontrollerad belysning.

Om du inte har koll på ljuset, se till att ljuset från skärmen är den starkaste ljuskällan. Det gör att dina ögon kommer att adaptera mot skärmens ljus, inte de externa ljuskällorna.

Stefan

macrobild skrev:
Ändrar bildskärmen utseende efter att du har profilerat din skärm ?
Om du gör om profileringen och döper profilen i ditt exv Lisas skärm kan du sedan kontrollera att den är vald och inlagd i Bildskärm som du hittar i kontrollpanelen.Gå till inställningar, avancerat, och bildskärm där ser du vad som är valt.
Det viktiga på Pc är att Adobe Gamma inte skall vara aktivt om man har profilerat skärmen med extern utrustning som du har gjort
Mikael

Tack Mikael! Jag hade tagit bort Adobe Gamma från autostart så det var inte det som var problemet men däremot hade jag inte valt "Spyder2Express" som standardprofil under de avancerade bildskärmsinställningarna, som du tipsade om. När jag gjorde det och startade om datorn fick jag inte längre felmeddelandet jag nämnde tidigare (som inte bara dök upp efter kalibreringen utan varje gång jag startade datorn) och skärmen ändrade utseende. Underbart!

Lisa

Orange07 skrev:
Tack igen för alla tankar kring ämnet!

Jag sitter nu med en Spyder2Express och har just kalibrerat min skärm. Skillnaden är stor men jag har en fundering till er andra som har använt samma program. När allt var färdigt kom en ruta upp där det stod:

"No calibration data was found in the "sRGB Color Space Profile" for display "Plug and Play-bildskärm". Please select a different profile using ProfileChooser (1168)."

Hände detta er och/eller har ni någon aning om vad detta betyder?

Jag undrar även ytterligare en sak. På www.adobe.com står det att läsa: "If you create a profile in a third-party monitor calibration utility, Adobe recommends that you load that profile in Adobe Gamma". Å andra sidan stod det i slutet av kalibreringen något om att Spyderprofilen skulle användas automatiskt i Photoshop och dylikt. Hur har ni andra gjort?

Hej Lisa! Kul att du investerat i en kalibrator. :) Själv tyckte jag att det kändes oerhört skönt att veta att jag faktiskt ser rätt färger på skärmen.

Vad gäller din första fråga på kring "felmeddelandet" så fick jag upp precis samma sak vid min första kalibrering med hjälp av Spyder2Express. Anledningen till att denna varning dyker upp tror jag beror på att programvaran inte hittar någon profil (skapad av Spyder) sedan tidigare. Vid nästa kalibrering kommer dock inte detta meddelande eftersom den nu hittar en gammal profil och därför uppdaterar denna. Kort sagt dök inte samma "felmeddelande" upp andra gången jag kalibrerade samma skärm (kopplad till samma dator).

Vad gäller din andra fråga så skulle jag vilja se det som orelevant pga att Adobe Gamma är helt urkopplat (bortplockad från Autostart på min dator). Med andra ord används inte Adobe Gamma utan istället körs enbart Spyders profil. Om du däremot vill ha Adobe Gamma igång parallellt med Spyder så kan det du säger säkert stämma. Kort sagt har jag inte ändrat något i Adobe Gamma utan jag har helt enkelt plockat bort Adobe Gamma från Autostart och därmed körs inte programmet.

Hoppas jag hjälpt dig i dina funderingar.

Hälsningar
/Andreas

Jag har skaffat en Spyder2Suite och kalibrerat min Dell 2407 enligt 5000K och jag tycker att färgerna nu återges mycket bättre, men lågdagrar tycker jag har en tendes att sota igen ordentligt och jag har väldigt svårt att urskilja detaljer i mörka detaljer. Är det normalt eller är min skärm för dålig för att återge bilden i 5000K med bibehållen juste kontrast?

Jag har även provat att kalibrera skärmen med 45% inställd brightness och efter kalibrering ställt upp den till 50%, vilket blir mycket trevligare för ögat, men är det rätt? Är kalibreringen till för skärmvisning, eller är det först och främst till för att få bra utskrifter?

Torda skrev:
Jag har skaffat en Spyder2Suite och kalibrerat min Dell 2407 enligt 5000K och jag tycker att färgerna nu återges mycket bättre, men lågdagrar tycker jag har en tendes att sota igen ordentligt och jag har väldigt svårt att urskilja detaljer i mörka detaljer. Är det normalt eller är min skärm för dålig för att återge bilden i 5000K med bibehållen juste kontrast?

Jag har även provat att kalibrera skärmen med 45% inställd brightness och efter kalibrering ställt upp den till 50%, vilket blir mycket trevligare för ögat, men är det rätt? Är kalibreringen till för skärmvisning, eller är det först och främst till för att få bra utskrifter?

Du kalibrerar skärmen för att dina utskrifter skall överenstämma med hur bilden ser ut på skärmen.

5000k ? Jag kalibrerar min skärm efter 6500k.

Du skall inte ändra brightness och dyligt efter du kalibrerat den, då visar den ju fel.

Du kan ställa in svart på 5 och vitt på 250 i PS då är det lättare att urskillja detaljer i bägge ändar.

kent.

Andy-Pandy skrev:
Vad jag har förstått så skiljer sig inte hårdvaran åt mellan Colorvisions dyrare och billigare varianter utan olikheterna ligger i den medföljande mjukvaran. Med den billigare varianten kan du t.ex. bara skapa en ICC-profil per dator, inte kalibrera skrivare och inte justera för olika färgtemperaturer.

/En som ALDRIG ångrar inköpet av en kalibrator

Hur är det med detta ?

Stämmer det att jag bara kan kalibrera den ena av mina två skärmar som sitter på samma dator?

Kan Pantone Huey kalibrera två skärmar på samma dator ?

Nej det kan den inte, konstaterade jag just själv.

Men varför ?

Om jag bara kopplar in en skärm och kalibrerar den, sparar den profilen för att sedan göra samma sak med den andra kan jag sen då inte använda respektive profil till varje skärm ?

Torda skrev:

Det finns de som föredrar att använda temperaturen 5000K eftersom det ger en bättre återgivning pappersbas vid utskrift. Jag provade 5000K på min gamla CRT och körde med det ett tag. Men precis som i ditt fall så klarade skärmen inte det. Jag tror att det är ett relativt litet antal skärmar (dyrare) som klarar den låga temperaturen utan att få problem med tonåtergivingen. För min del bytte jag efter et tag till 6500K som skärmen trivdes bättre med.

/F

ANNONS
Götaplatsens Foto