JanOlofHärnström
Aktiv medlem
OK
Tack för hjälpen Stefan.
Tack för hjälpen Stefan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JanOlofHärnström skrev:
OK.
Men att lägga en tusing på en kalibrerare som kanske inte räcker till känns osäkert.
Pantone huey ser i och för sig intressant ut enligt recensioner i macworld.
Det bör gå att jämföra skärmen med t.ex Crimson's provbild "skärmtest" om man får den hemskickad. Förhoppningsvis blir man sedan nöjd med bilderna från det labbet. Värt att prova tycker jag.
Andy-Pandy skrev:
Har inte läst in mig i Pantone Huey men jag har hört något om att den INTE skapar en ICC-profil utan enbart justerar färgtonen utifrån det omgivande ljuset (därav namnet Huey).
macrobild skrev:
Återigen det är betraktningsljuset som är viktigast-hur väl du sedan har mätt och profilerat din skärm spelar det ingen roll om du sitter i felaktigt ljus..
millimeter skrev:
Det låter vettigt, men vad hjälper det då att kalibrera skärmen, om man inte har koll på belysningen hemma? Den skiftar ju dessutom, dagsljus, lysrör, glödlampa, blandning, osv.
Men många säger sig ju ha fått bättre resultat av kalibrering, och alla har nog inte riggat en kontrollerad belysning.
macrobild skrev:
Ändrar bildskärmen utseende efter att du har profilerat din skärm ?
Om du gör om profileringen och döper profilen i ditt exv Lisas skärm kan du sedan kontrollera att den är vald och inlagd i Bildskärm som du hittar i kontrollpanelen.Gå till inställningar, avancerat, och bildskärm där ser du vad som är valt.
Det viktiga på Pc är att Adobe Gamma inte skall vara aktivt om man har profilerat skärmen med extern utrustning som du har gjort
Mikael
Orange07 skrev:
Tack igen för alla tankar kring ämnet!
Jag sitter nu med en Spyder2Express och har just kalibrerat min skärm. Skillnaden är stor men jag har en fundering till er andra som har använt samma program. När allt var färdigt kom en ruta upp där det stod:
"No calibration data was found in the "sRGB Color Space Profile" for display "Plug and Play-bildskärm". Please select a different profile using ProfileChooser (1168)."
Hände detta er och/eller har ni någon aning om vad detta betyder?
Jag undrar även ytterligare en sak. På www.adobe.com står det att läsa: "If you create a profile in a third-party monitor calibration utility, Adobe recommends that you load that profile in Adobe Gamma". Å andra sidan stod det i slutet av kalibreringen något om att Spyderprofilen skulle användas automatiskt i Photoshop och dylikt. Hur har ni andra gjort?
Torda skrev:
Jag har skaffat en Spyder2Suite och kalibrerat min Dell 2407 enligt 5000K och jag tycker att färgerna nu återges mycket bättre, men lågdagrar tycker jag har en tendes att sota igen ordentligt och jag har väldigt svårt att urskilja detaljer i mörka detaljer. Är det normalt eller är min skärm för dålig för att återge bilden i 5000K med bibehållen juste kontrast?
Jag har även provat att kalibrera skärmen med 45% inställd brightness och efter kalibrering ställt upp den till 50%, vilket blir mycket trevligare för ögat, men är det rätt? Är kalibreringen till för skärmvisning, eller är det först och främst till för att få bra utskrifter?
Andy-Pandy skrev:
Vad jag har förstått så skiljer sig inte hårdvaran åt mellan Colorvisions dyrare och billigare varianter utan olikheterna ligger i den medföljande mjukvaran. Med den billigare varianten kan du t.ex. bara skapa en ICC-profil per dator, inte kalibrera skrivare och inte justera för olika färgtemperaturer.
/En som ALDRIG ångrar inköpet av en kalibrator
Torda skrev:
Jag har skaffat en Spyder2Suite och kalibrerat min Dell 2407 enligt 5000K och jag tycker att färgerna nu återges mycket bättre, men lågdagrar tycker jag har en tendes att sota igen ordentligt och jag har väldigt svårt att urskilja detaljer i mörka detaljer. Är det normalt eller är min skärm för dålig för att återge bilden i 5000K med bibehållen juste kontrast?
Jag har även provat att kalibrera skärmen med 45% inställd brightness och efter kalibrering ställt upp den till 50%, vilket blir mycket trevligare för ögat, men är det rätt? Är kalibreringen till för skärmvisning, eller är det först och främst till för att få bra utskrifter?