Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kalibrering fokus Canon 100D

Produkter
(logga in för att koppla)

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Är det rimligt att reklamera en 100D och kräva att fokus är tillräckligt noga kalibrerat för att funka med ex.v. ett 100mm f/2 på största bländare?

Inte jättemycket fel, med kitobjektiv och liknande ljussvaga är fokus helt ok men med kort skärpedjup ser man konstant framfokus..

Garantin har gått ut men reklamationsrätten finns ju kvar.

Det anser jag vara helt rimligt. Feljusterat AF-system är väl det vanligaste slarvet när det gäller DSLR-kameror, så jag tycker absolut att du ska gå på tillverkaren när du är säker på att det handlar om fokusfel och inte handhavandefel (ingen AF sätter alltid fokus rätt).

Reklamationsrätten gäller för ursprungsfel tre år efter inköpet, men efter 6 mån ligger bevisbördan på köparen. Man ska också reklamera ganska snart efter att man upptäckt felet, som efter första gången du använde ett objektiv med hög ljusstyrka.

Och det är riktigt att de ljussvaga kitzoomarna tyvärr döljer de flesta mindre bra injusterade AF-system.

Det anser jag vara helt rimligt. Feljusterat AF-system är väl det vanligaste slarvet när det gäller DSLR-kameror, så jag tycker absolut att du ska gå på tillverkaren när du är säker på att det handlar om fokusfel och inte handhavandefel (ingen AF sätter alltid fokus rätt).

Reklamationsrätten gäller för ursprungsfel tre år efter inköpet, men efter 6 mån ligger bevisbördan på köparen. Man ska också reklamera ganska snart efter att man upptäckt felet, som efter första gången du använde ett objektiv med hög ljusstyrka.

Och det är riktigt att de ljussvaga kitzoomarna tyvärr döljer de flesta mindre bra injusterade AF-system.

Blev nyfiken på detta med kitzoomarna döljer mindre bra justerade af system, det är så att jag har köpt ett 70-200l f4 nu och fokus hamnar typ alltid på fel ställe, alltid framför. Även märkt av det på mitt sigma objektiv, men när jag synar i 100% med bilder tagna med kitzoomarna som är ljussvaga så verkar det som fokus sitter där den ska.. så kanske stämmer då att de döljer. :)

Den fysikaliska faktorn bakom detta är att ju större bländaröppning man använder, ju noggrannare behöver fokuseringen vara (liksom ju större bildskalan blir). Därför döljer ljussvaga kitzoomar problemet. Likaså ifall du använder ett ljusstarkt objektiv, men alltid bländar ner det ett par steg.

Den tekniska faktorn är att olika objektiv och kamerahus kan vara mer eller mindre bra injusterade till varandra.

Tio exponeringar med ändrad fokus mellan varje, de fem första framför och de fem sista bakom. Fokus skall ligga vid 30, så ung. 4-5cm fel på 10 meters avstånd och 400mm, inte mycket men ändå praktiskt synbart.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    122.3 KB · Visningar: 67
ANNONS
Götaplatsens Foto