Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering - lyckad - men en fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

Så blev det då äntligen gjort att kalibrera mina skärmar. Tänkte delge mina erfarenhter och avslutar med en fråga längts ner. Ursäkta om det blir lite långt.

Jag köpte ett paket Spyder Studio som innehåller en Spyder 3 Print och Sypder 3 Elite.

Jag började med att försöka kalibrera XP-datorn på jobbet, ville ju börja där det inte spelar så stor roll om det blir knas! :)

Där kör jag två skärmar på ett grafikkort. Enligt readme-filen som följer med Elite stödjer inte Windows olika profiler på samma garfikkort, men det måste vara fel. I drivrutinen (från ATI) kan man mycket väl ange olika profiler för de olika skärmarna. Nåväl, jag körde kalibreringen och båda skärmarna identifierades och fick sina respektive profiler. Båda skärmarna blev bättre men helt bra blev det inte, färgskillnaderna mellan de båda är klart synlig.

Så dags att testa på min lilla laptop som kör Vista. Gick bra, jag tyckte det blev en klar förbättring och färger känns mycket naturliga och harmoniska.

Stärkt av detta gav jag mig på hemdatorn - den jag använder för bildredigering. Det kör Vista med ett grafikkort och till den har jag kopplat en 30" Samsung SyncMaster 305T och en 22 Philips 220XW. Inga high-end fotoskärmar kanske men jag gillar ju många pixlar! :)

Innan kalibreringen var jag ganska nöjd med Samsungen men Philipsen färger var mycket annorlunda och kändes helt off. Efter kalibreringen blev det mycket bra! Båda skärmarna ger snudd på identiskt samma bild och även jämfört med laptopen är samstämmigheten stor. Härligt, äntligen kan jag använda LR stöd för två skärmar utan att bli galen över färgskillnaderna! Eftersom den ena skärmen är matt och den andra blank så kommer det väl alltid vara en viss skillnad i hur bilden upplevs, men helt klart är det tillräckligt bra för mina amatörkrav.

Förutom att köra LR testade jag att öppna samma JPG två gånger i Windows Fotogalleri och lägga dem på respektive skärm. Resultatet är perfekt. Skönt!

Jag provade även ett par utskrifter och nu är resultatet med Canons egna profiler väldigt likt det jag har på skärmen. Inte 100% men tillräckligt nära för att jag skall vara nöjd. Nästa steg blir att använda Spyder Print för att bygga egna skrivarprofiler - kanske kan jag nå ett snäpp bättre då, men ärligt talat känns det nästan lite onödigt att jag köpte print-modulen också.

Så det underliga och min fråga. När jag öppnar upp Internet explorer och tittar på bilder, t ex här på fotosidan. Då blir resultatet olika på de två skärmarna! Samsungen ger överdrivet röda färger, medans Philipsen ser rätt ut. Hur kan det komma sig? Respekterar inte Internet Explorer skärmprofilen? Varfög gär då Windows Fotogalleri det?

Hur som helst är jag mycket nöjd med resultatet.

mvh
Anders
 
Men borde ju ändå bli likadant resultat med samma program på skärmarna, konstigt!

Nej bara om programmen du kikar på bilderna i hanterar färgprofiler och är rätt inställda för det.

Det är bara en viss del av färgprofilerna som tas om hand direkt i grafikkortet. Photoshop och Windows fotogalleri läser sedan in den den skärmprofil som angetts och gör återstående kompensering samt tolkar bilden utifrån bildens färgprofil.

IE tolkar inte färgprofiler i bilder och kompenserar inte heller för skärmprofilen på samma sätt som Photoshop och fotogalleriet gör det. Det är det bara Safari och Firefox 3 som gör (efter att man ställt in Firefox rätt, Safari har jag inte provat). Jag slet mitt hår över att få till det i firefox 3 men till slut visade det sig att Firefox inta klarar färgprofiler med ä (antagligen inte heller å och ö) i filnamnet.

Läs om mina tankar och resonemang här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1243204#post1243204
Och rätta mig gärna om jag har fel men nu funkar det (iallafall så vitt jag kan se på min skärm)

Mvh
Richard
 
Richard, det är sant. Om inte programmet kalibrerar med färg profilerna för de olika skärmarna blir det följd aktien fel på skärmarna, och mest troligt olika fel som följd om inte man har två likadana skärmar som har samma grund fel. Klarar ett program att hantera två olika färg profiler? Om den gör det byter den direkt när man flyttar över fönstret till andra skärmen? Men skulle det vara så att man har ställt in skärmarna(som jag för övrigt har gjort) med hjälp av ställa in rgb i skärmen så att endast liten del ställs mjukvaru mässigt så får man inte samma problem med fler skärmar oberoende om program klarar färg profiler eller inte.

Mvh Johan
 
Som sagts tidigare att inte IE klarar färgprofiler så blir det en ökad mättnad vid visning av bilder i IE på en kalibrerad/profilerad skärm.

Att det skiljer sig mellan de två olika skärmarna är just att det är 2 olika skärmar till märke och modell, de reagerar olika på "konflikten" med att vara kalibrerade och att använda ett program som inte klarar profiler.

Min Eizo s2231w boostar upp färmättnaden ordentligt i den röda kanalen vid visning i IE. Det har förklarats för mig att denna skärm tillhör de skärmar som har större färgomfång.

Det kan ju vara så att din samsung har större omfång och "reagerar" mer än phillipsen?

Hänvisar till 2 andra trådar med liknande problem.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100613

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100636

lycka till!

mvh
Mikael
 
Så det underliga och min fråga. När jag öppnar upp Internet explorer och tittar på bilder, t ex här på fotosidan. Då blir resultatet olika på de två skärmarna! Samsungen ger överdrivet röda färger, medans Philipsen ser rätt ut. Hur kan det komma sig? Respekterar inte Internet Explorer skärmprofilen? Varfög gär då Windows Fotogalleri det?
Din Samsungskärm har ett större färgomfång än sRGB och visar därför färgerna överdrivet. När du arbetar i ett program som hanterar färger korrekt är ju detta en fördel. Du ser fler av de mer mättade färgerna på ett korrekt sätt. Men om du använder ett program som Internet Explorer kommer färgerna att bli korrekta bara på en skärm som har ett färgomfång som motsvarar sRGB.

Stefan
 
... Jag började med att försöka kalibrera XP-datorn på jobbet, ville ju börja där det inte spelar så stor roll om det blir knas! :)

Där kör jag två skärmar på ett grafikkort. Enligt readme-filen som följer med Elite stödjer inte Windows olika profiler på samma garfikkort, men det måste vara fel. I drivrutinen (från ATI) kan man mycket väl ange olika profiler för de olika skärmarna. Nåväl, jag körde kalibreringen och båda skärmarna identifierades och fick sina respektive profiler. Båda skärmarna blev bättre men helt bra blev det inte, färgskillnaderna mellan de båda är klart synlig. ...


Visst kan man under XP kalibrera och spara olika profiler för två skärmar drivna av samma grafikkort. Efter kalibrering med en Spyder 3 Pro märkte jag dock att den sist sparade profilen användes för båda skärmarna. Om detta sa Datacolor som supportar Spyder:

"This is a problem/limitation of Windows XP. Under Windows XP you can only attach one profile to a graphic adapter, even if it has two monitors connected. Windows Vista has changed this an allow to attach a profile to each monitor instead of attaching it to the graphic adapter. The only way to assign two profiles under XP would be to install a second graphic adapter.

Best regards,
Carsten Tschach
Tech. Dept. Datacolor AG"
 
Din Samsungskärm har ett större färgomfång än sRGB och visar därför färgerna överdrivet. När du arbetar i ett program som hanterar färger korrekt är ju detta en fördel. Du ser fler av de mer mättade färgerna på ett korrekt sätt. Men om du använder ett program som Internet Explorer kommer färgerna att bli korrekta bara på en skärm som har ett färgomfång som motsvarar sRGB.

Stefan

Tack för svar Stefan. Jag tror jag fått koll på det här nu. Är faktiskt riktigt nöjd med mins stora Samsung. Härligt att kunna få plats med alla paneler i LR och ändå ha en rejäl bild. Och så funkar den ju perfekt som extra TV-också! :)

Mvh
Anders
 
Visst kan man under XP kalibrera och spara olika profiler för två skärmar drivna av samma grafikkort. Efter kalibrering med en Spyder 3 Pro märkte jag dock att den sist sparade profilen användes för båda skärmarna. Om detta sa Datacolor som supportar Spyder:

"This is a problem/limitation of Windows XP. Under Windows XP you can only attach one profile to a graphic adapter, even if it has two monitors connected. Windows Vista has changed this an allow to attach a profile to each monitor instead of attaching it to the graphic adapter. The only way to assign two profiles under XP would be to install a second graphic adapter.

Best regards,
Carsten Tschach
Tech. Dept. Datacolor AG"

Fast på min jobbdator med XP så verkar ATI-drivrutinen faktiskt ha stöd för olika profiler på samma grafikkort. Jag skall dubbelkolla.

Mvh
Anders
 
ANNONS