Annons

Kallt ute!!

Produkter
(logga in för att koppla)

V40Björn

Aktiv medlem
Japp då är det minusgrader här i Kristianstad trakterna!! ush o fy..men blir fina bilder när det är frost! nu undrar jag hur det är med kameran när man är ute i minusgrader och sen går in i husets värme igen, blir det fukt o imma o sånt inne i kamerorna då?? har en Analog o en digital (ligger i min depå)

Mvh// Björn

Jo, tyvärr bildas det ju kondens när man tar in den kalla kameran inomhus. Låt den ligga kvar i kameraväskan eller lägg den i en kall plastpåse innan du tar in den så att den värms upp långsamt. Kondensen uppstår när varm (och fuktigare) luft snabbt kyls ned på den kalla ytan.

/Ingo

Min D100 har åkt ca 100 mil skoter i lådan bak på skotern. Skakningar och kyla. Vintern som var.
Jag är inte speciellt försiktig när jag tar in grejerna i värmen.
Är det riktigt kallt brukar jag för det mesta försöka ha kameran innanför kläderna. Men inte alltid.
Sen har den legat i ryggsäck vid skidåkning och hela sommaren ryggsäck eftersom jag arbetar ute i alla väder.
Den har legat i ryggsäcken hela hösten när frysboxarna ska fyllas av naturens överskott och ska åka i ryggsäcken några dar nu igen. Sen kommer den att åka skoter på mitt arbete hela vintern.
Hittils ser jag faktiskt inte att den funkar varken bättre eller sämre än min analoga.
Glatt överaskad är jag.
Men som sagt....man kan nog eller kanske t o m ska vara mer försiktig än vad jag är.:0)
Men en kamera är till för att följa med. Pallar den inte så adjöss med den. Lycka till!
Mvh/-Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto