Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera-direkt jpeg blir för ljusa

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstorck

Aktiv medlem
Inte ens lätt att skriva en rubrik alla gånger. Jag ska försöka förklara mitt problem.

Min D200 (och min fd D80 gjorde likadant) "överexponerar" jpeg-bilder då jag använder min Nikkor 85/1.8 AF (inget D), de blir helt enkelt för ljusa (cirka 2/3 steg). Se bilden nedan: Den till vänster är jpeg direkt från kameran, taget med ett zoom (18-70/3.5-4.5 DX) i läge 70 mm, den till höger är jpeg direkt från kameran tagen med Nikkor 85/1.8 AF. Båda är tagna i manuellt läge, 1/125s, f8, iso 400 (ljuset har inte ändrats, jag har upprepat detta massvis med gånger). I 70mm-fallet har jag tagit ett kliv närmare för att få samma bildvinklar.

Som framgår tydligt så är jpeg-bilden tagen med 85'an ljusare. Men om jag öppnar NEF-filer med PS istället, så ser jag ingen skillnad mellan de två! Så det är i kameran, i processen som skapar jpeg-bilden, som bilden görs ljusare! Detta syns också om jag öppnar i Capture NX, där ser jag skillnaden igen eftersom Capture tar hänsyn till kamerinställningarna. Jag har försökt att laborera med Capture för att se var skillnaden uppträde, men mina färdigheter i Capture (och PS för den delen) är begränsade.

Jag har lekt en hel del med Optimerebild-inställningarna i kameran och resultatet varierar förstås, men hela tiden gäller att 85'an resulterar i ljusare jpeg-bilder. Min 50/1.8 AF (icke-D den med) har inte samma problem.

Nån som har en idé varför jpeg-bilderna blir ljusare med min 85'a?

Kalle

Bilagor

• 7085jpg.jpg
    7085jpg.jpg
    79.6 KB · Visningar: 602
Vet att jag hade liknande fel med 85 1.8D tillsammans med min D70.. har inte objektivet kvar men om jag inte minns fel var det så både vid blixt och utan, även om det nästan blev värre(ljusare) med blixt.. (med andra objektiv var inga problem) Har iaf ingen aning om varför, så det kan jag inte hjälpa dig med

Mitt AF50/1.4 (ej D) överexponerar konsekvent 2/3 steg vare sig jag kör jpeg eller RAW (på min D70). Kameran kör ju helt olika exponeringsprogram (i vart fall i matrix-läget) om man har objektiv med D respektive utan, undrar om det är det som är anledningen? Hur som helst, jag ställer bara exponeringskompensationen på -2/3 steg med detta objektiv på så fungerar det utmärkt, så i praktiken är det inget större problem.

Exponeringen är exakt den samma i båda fallen (uppmätt med spotmätaren och sedan använd via manuella programmet). Allt detta just för att undvika att en avancerad exponeringsalgoritm påverkar resultatet. Raw-filerna är, konsekvent nog, identiskt exponerade men resulterande jpeg är olika. Normalt kör jag mest jpeg, endast raw i undantagsfall.

Kalle

edsjo skrev:
Mitt AF50/1.4 (ej D) överexponerar konsekvent 2/3 steg vare sig jag kör jpeg eller RAW (på min D70). Kameran kör ju helt olika exponeringsprogram (i vart fall i matrix-läget) om man har objektiv med D respektive utan, undrar om det är det som är anledningen? Hur som helst, jag ställer bara exponeringskompensationen på -2/3 steg med detta objektiv på så fungerar det utmärkt, så i praktiken är det inget större problem.

Så vitt jag vet ska "D" bara ha att göra med avståndsmätningen tillsammans med blixtbilder.

Min 180/2,8 underexponerar något jämfört med andra fasta gluggar jag äger som jag tycker exponerar korrekt.

/K

Photoshop gör normalt sett automatiska korrigeringar av RAW-bilderna, vilket skulle kunna leda till att man luras tro att två olika exponerade bilder är likadant exponerade. Har du provat att stänga av dessa automatiska korrigeringar?

Intressant. Hur gör jag för att stänga av autokorrigering? Om jag öppnar jpegar med PS, görs inga autokorrigering då?

Om detta skulle stämma skulle det innebära att det kommer in för mycket ljus genom 85'an!? Jag har kollat bländaren och den verkar fungera. Jag har också testat att fotografera med fördröjd exponering för att ge objektivet tid att blända ner, men det var samma resultat ändå.

Kalle

Senast ändrad:
keckax skrev:
Så vitt jag vet ska "D" bara ha att göra med avståndsmätningen tillsammans med blixtbilder.

Min 180/2,8 underexponerar något jämfört med andra fasta gluggar jag äger som jag tycker exponerar korrekt.

/K

Kameran (så har det varit sedan F90, någon gång) använder olika algoritmer (tolkar mätmatrisen annorlunda) för mätningen om den vet avståndet till fokus ("D") eller inte. Det betyder vanligen mer med blixt.

Jag skulle snarare gissa på någon skummitet med bländarinställningen på objektivet. Ytterst handlar exponeringen på Nikkorobjektiv med bländarinställning om att "bländarpinnen" skall röras till ett noga bestämt läge för att få "rätt bländare", (Det är det som är "AIS"). Man kan tänka sig att denna "pinne" (på objektivet) inte sitter riktigt rakt, kanske böjd efter någon incident eller så.

Är det konsekvent underexponerat på varje bländaröppning därför att objektivets bländarpinne är litet fel bör man kunna justera (kalibrera om) "bländarpinnen" på objektivet. Det är förmodligen ett jobb för kameraverkstaden, men det bör inte vara särskilt dyrt.

Jag tror dock att bländaren styrs elektroniskt på AF objektiven.

AI kopplingen är ett litet hack i bländarringen som komeran använder för att läsa av vilken bländare som objektivet står på.

Det är en annan mekanism med en pigg som bländar ner objektivet.

Ja AI kopplingen är på bländarringen men AIs är att den lilla spaken som styr nedbländningen bländar ned linjärt så att kameran kan styra bländaren exakt.

M

85/1.8 AF överexponerar

ok, det är jag som har missat photoshops autokorrektion. Om jag slår av den så återstår en skillnad i exponering mellan NEFarna på cirka 2/3 steg.

Då återstår bara frågan varför det exponerar olika! Och om jag använder tidsautomatikläget (A) och använder centrumvägd mätning (som ju är ttl) så kvarstår skillnaden eller om den till och med förstärks något (färska test visar aningen, 1/3 steg ungefär, längre exponeringstid med 85'an.

Bländarpinnen *ser* helt ok ut...

Kalle

Jag tror inte att man ska förvänta sig att två olika objektiv släpper igenom exakt lika mycket ljus. Bländartalet är definitionsmässigt brännvidden delat med bländaröppningens diameter, och detta säger inget direkt om hur mycket ljus som faktiskt kommer igenom. En del förloras i optiken, men eftersom exponeringsautomatiken kompenserar för detta märker man det aldrig förrän man jämför olika objektiv.

Detta sagt så vet jag inte om 2/3 steg är normalt eller inte, men jag gissar att så länge bilderna med automatiken påslagen blir lika exponerade så har du inget problem.

/J

Senast ändrad:
Hej!

Jag kan bara bekräfta att jag också uppmärksammat fenomenet.

Mitt Nikkor 85f/1.8 levererar också betydligt ljusare bilder jämfört med mina andra Nikkorobjektiv, men detta endast på min D200. På min analoga 801s är det ingen skillnad på 85:an jämfört med de andra objektiven.

Håkan

Jag fick också hjälp på dpreview med detta test och också där gav 85/1.8 AF-D 2/3 steg ljusare resultat. Så länge det är i exponeringen och det är konsekvent kan jag kompensera för det. Inga större problem. Jag ogillade idén att objektivet skulle vara paj (det verkar det inte vara) och jag ogillade att jpeg-motorn skullege ljusa bilder, vilket jag nu är glad att jag blev motbevisad på. Och jag lärde mig lite om photoshops raw-konverterare på köpet.

Jag tackar alla för all hjälp med detta lite trötta höstlöv (D200+105/2.8 micro nikkor)

Bilagor

• dsc_0069.jpg
    dsc_0069.jpg
    50.1 KB · Visningar: 198
ANNONS
Götaplatsens Foto