Annons

Kamera och objektiv inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Danne

Avslutat medlemskap
Hej

Jag heter Daniel och är 13 år.
Har nu en kompaktkamera Canon Powershot S5 IS (35-432mm i småbild)

Tänker nu köpa mig en systemkamera
Budgeten är ju (som för de flesta 13-åringar) begränsad och jag vill få ut mesta möjliga av mina surt sparade slantar.
Jag fotograferar mest natur och djur, så jag behöver, utöver en normal zoom ett tele eller telezoom.
Funderar på Nikon D80 verkar va ett bra hus så långt jag förstår (har jag fel ???) (Vill ej ha Nikon D40 eller D60 utan ett hus där jag kan använda även äldre optik)
Mina frågor är:
1)
Har någon bra förslag på ett bra kamerahus???(gärna i kit med bra normal-zoom typ 18-70)
2)
Förlag på ett bra tele eller telezoom (minst upp till 300mm) helst med stativfäste
Det behöver inte va original bara det är bra skärpa!!

Vore mycket glad att få förslag från er som fotat djur och natur länge och vet vad som fungerar och är värt att satsa på!!!
Mvh
Daniel

Hur mycket

Hej

Jag heter Daniel och är 13 år.
Har nu en kompaktkamera Canon Powershot S5 IS (35-432mm i småbild)

Tänker nu köpa mig en systemkamera
Budgeten är ju (som för de flesta 13-åringar) begränsad och jag vill få ut mesta möjliga av mina surt sparade slantar.
Jag fotograferar mest natur och djur, så jag behöver, utöver en normal zoom ett tele eller telezoom.
Funderar på Nikon D80 verkar va ett bra hus så långt jag förstår (har jag fel ???) (Vill ej ha Nikon D40 eller D60 utan ett hus där jag kan använda även äldre optik)
Mina frågor är:
1)
Har någon bra förslag på ett bra kamerahus???(gärna i kit med bra normal-zoom typ 18-70)
2)
Förlag på ett bra tele eller telezoom (minst upp till 300mm) helst med stativfäste
Det behöver inte va original bara det är bra skärpa!!

Vore mycket glad att få förslag från er som fotat djur och natur länge och vet vad som fungerar och är värt att satsa på!!!
Mvh
Daniel

Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut?

Svar kamerainköp

Hej Tony

Tack för ditt mail.
Min budget håller väl för max
14.000-15.000
Det är nog smärtgränsen

Mvh
Daniel

Du svarar på dina egna frågor i princip. Kika på D80 med 18-70 3,5-4,5 och Nikon 70-300 4,5-5,6 vr så är du strax över 10 kkr sen kan du kika på någon fast glugg så du får lite mer ljusstyrka som Nikons 50 1,8 eller ett macro som tamrons 90 2,8 :)

Hej igen

Tack för ditt svar!!!

Det jag är osäker på är om Nikon D80 är det bästa valet för mig?
OCH
om det finns ANDRA märken på normal eller tele-zoomar som ger mer för samma pengar t.ex. Sigma, Tamron, Tokina,.....eller andra??
OCH
Hur dessa strår sig dessa skärpemässigt främst i max tele-läge och ljusstyrka.(Jättebra om någon har erfarenhet av andra tele-zoomar son kan ge mig råd om resultaten de ger)

Har du/ni uppfattningen att Nikon D80 är det bästa valet eller (är D90 så pass mycket bättre hus att jag skall vänta med telet och välja den istället eller skall jag tänka om ännu mera och titta på andra märken (Canon, Pentax, Sony...??

Mvh
Daniel

D80 är ju en trevlig kamera och väldigt prisvärd numera. Ett alterantiv skulle kunna vara Canon 40D. Säljs just nu i paket med 18-55 IS och 55-250 IS för 11000 kr ungefär. Ett utmärkt startpaket som ger dig lite pengar över -- när du plåtat ett tag kommer du ju att veta vilka kompletteringar du eventuellt behöver. Kanske ett beg 400 så småningom..?

Det beror väl lite på vad du gillar mest att fota, är det vidvinkel upp till kort tele så rekomenderar jag Nikon D80.
Är det naturfoto med långa telen så rekomenderar jag Canon 40D.

/kent

Hej Kent

Tack för att du tar dig tid att svara.
Det jag undrar är VARFÖR du ger mig just detta råd?
Det skulle va kul att VETA varför det är så.
I dagsläget får jag nöja mig med max 300mm. Annars blir det föööör dyrt
för mig.
Jag vet inte var du drar gränsen mellan långa och korta telen.
Ska bli kul att läsa hur du själv resonerar.

Mvh
Daniel

Det Kent tänker på är förmodligen att Canon har ett trevligare utbud av telen över 300 mm än Nikon. Både Canons 400/5,6 och 100-400-zoomen är utmärkta objektiv som man kan få tag på till någorlunda anständig kostnad.

Dessutom har nog 40D både snabbare och säkrare AF -- något som märks om man t ex plåtar fågel.

Jag har för mig att Sigma har en hyfsad telezoom på 50-500mm (givetvis i förhållande till priset). Om du inte hade haft en minimigräns på 300mm så skulle jag rekommenderat ett begagnat Nikkor 80-200/2.8.
mvh /Martin

Det Kent tänker på är förmodligen att Canon har ett trevligare utbud av telen över 300 mm än Nikon. Både Canons 400/5,6 och 100-400-zoomen är utmärkta objektiv som man kan få tag på till någorlunda anständig kostnad.

Dessutom har nog 40D både snabbare och säkrare AF -- något som märks om man t ex plåtar fågel.

Helt rätt Erland, sen har dom ju EF 70-200/f4L IS också, bara den gluggen kan vara skäl nog för att välja Canon.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto