Annons

Frågor om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
En sak att tänka på. Har någon här kombon Canonkamera med RF fattning och Tamron 150-600 G2? Man har betalat en del för att få en snabb autofokus med R10. Hur bra är kombon Tamron+adapter+R10? Det är inte alltid tredjepartsobjentiv i synnerhet med adapter ger lika snabb AF som ett objektiv gjort för RF fattningen med all kommunikation. Någon som jämfört wn nyare RF kamera plus tamron mot RF 600/11?

Här har vi bättre ljusstyrka men tredjeparts jf med sämre ljusstyrka och original.
Wild alaska har testat R7 med tamron 150-600 mot ljussvagare rf-varianter mm. Det var ingen upplyftande videotittning om man var sugen på tamronet.
PS. R7 har exakt samma AF som R10
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Han verkar rätt nöjd med Tamronen i o f s.
Om det inte hade varit för att fokusen tappas stup i ett (samma som hos motsvarande sigmazoom tillsammans med framför allt R7, men även med t.ex. R5 fast inte lika frekvent. Jag har sett tester som visar att hitraten ligger på runt 15-20 % med dessa objektiv och problemet finns på både rörliga och stationära föremål.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om det inte hade varit för att fokusen tappas stup i ett (samma som hos motsvarande sigmazoom tillsammans med framför allt R7, men även med t.ex. R5 fast inte lika frekvent. Jag har sett tester som visar att hitraten ligger på runt 15-20 % med dessa objektiv och problemet finns på både rörliga och stationära föremål.
Jag säger inte emot, har ingen egen erfarenhet av denna glugg. Länkade till ett par artiklar ovan avseende denna glugg, var och en får dra sina sina egna slutsatser, skulle jag tro.

Tamrons 100 - 400 förefaller vara ett säkrare kort, men jag kan ha fel, det har hänt förr, tro't om ni vill.
 

Jessican92

Aktiv medlem
Själv hade jag dock inte köpt något annat än Canon objektiv till Canon R med tanke på att de aktivt motverkar kompatibilitet med andra märken. Hade valt rf Canon 600/11. Längre brännvidder kommer att göra det svårt att hitta och följa flygande fåglar.
Den har jag funderar på. Men jag har varit lite tveksam då den är fast på 600 mm.
 
ANNONS