Annons

Kamera vid fotografering av auktionsobjekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

IronFort

Medlem
Hej alla

Vi står i ropet att köpa in en kamera som vi skall använda vid fotografering av auktionsobjekt.

Här ser ni typen av objekt vi ofta har https://www.tradera.com/profile/items/2833356/dg-auktioner-trollhättan?sortBy=TimeLeft

Det är alltså mycket makrofotografering av smycken men även andra saker. Vi har väldigt många auktioner och många foton så det är viktigt för oss att kunna hålla en hög hastighet vid fotografering och vi har inte mycket tid att lägga vid varje objekt. Lättare redigering görs i photoshop men ofta är det bara ljusstyrkan som ändras för att få jämnare bakgrund (CTRL +L). Fotningen sker på ett fotobord med fotolampor.

I dagsläget fotar vi med en gammal pocketkamera Panasonic Lumix LX5, som vi överlag är ganska nöjda med.

Dock är det så att vi känner att vi måste uppgradera oss nu. Framförallt vill vi har en kamera med bättre skärpa men även färgåtergivning.

Vi har tittat på följande kameror, någon av dessa ni kan rekommendera eller finns det någon helt annan som skulle möta våra behov väl?

Panasonic Lumix DMC-LX15

Ricoh GR III

Sony A6100

Tack för er input

Mvh
Henke
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bilderna är ju inte särskilt högupplösta och objektivet i nuvarande kamera är bra så det är lite oklart på vilket sätt en ny kamera skulle förbättra skärpan. Det handlar kanske mer om att göra om efter behandlingen.

Om man nu skall byta kamera men behålla ljusuppsättningen och inte behöver makroblixtar mm utan bara byta just kamera och har behov av snabbt flöde (focus stacking tar lite tid) så har en kompaktkamera med mindre sensor fördelen av kort närgräns och stort skärpedjup. Med en större sensor som i Sony måste man blända ner för att få till skärpedjupet och köpa ett makroobjektiv och då kanske man måste byta mellan olika sorters objekt.

LX15 verkar lockande men jag vet inte vad det är ni reagerade på med färgerna varför jag inte kan svara på om just den faller er i smaken. Vissa föredrar Canons färgåtergivning ffa av rött och då kan man även tänka på t ex Canon
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det låste sig. Skulle skriva att vissa föredrar Canons färger och då kan man titta på en kamera i G7X serien. En förklaring till färgerna skulle dock kanske mer bero på antingen redigeringen, ljussättningen eller behov av att ljusa upp bilden för mycket med förlust av skärpeintryck och sämre färger som följd. Hör kan en nyare kamera med bättre sensor hjälpa men se över ljussättningen.
 

Cygni

Aktiv medlem
Olympus TG-5 eller 6 har extremt macro läge. Man kan även ha en adapter till blixten så det blir en ringblixt.
 

IronFort

Medlem
Bilderna är ju inte särskilt högupplösta och objektivet i nuvarande kamera är bra så det är lite oklart på vilket sätt en ny kamera skulle förbättra skärpan. Det handlar kanske mer om att göra om efter behandlingen.

Om man nu skall byta kamera men behålla ljusuppsättningen och inte behöver makroblixtar mm utan bara byta just kamera och har behov av snabbt flöde (focus stacking tar lite tid) så har en kompaktkamera med mindre sensor fördelen av kort närgräns och stort skärpedjup. Med en större sensor som i Sony måste man blända ner för att få till skärpedjupet och köpa ett makroobjektiv och då kanske man måste byta mellan olika sorters objekt.

LX15 verkar lockande men jag vet inte vad det är ni reagerade på med färgerna varför jag inte kan svara på om just den faller er i smaken. Vissa föredrar Canons färgåtergivning ffa av rött och då kan man även tänka på t ex Canon
Hej, tack så mycket för din input.

Som du redan märkte klantade jag till det lite med trådstartern.

Vi har ju ganska kraftig belysning när vi fotar vilket gör att mörkare objekt blir uppljusade. Vill vi inte ha dom uppljusade så blir istället omgivningen runt om objektet mörkt.

På t.ex. denna bilden https://img.tradera.net/images/747/403407747_0d1af5d2-6c09-481e-91de-ab2215a550fb.jpg är Fohundarna mycket mörkare än vad de tycks vara på fotot. Men väljer vi att ha dom mörkare blir även omgivningen mörkare. Detta trots att vi ha fotolampor och vit genomskinligt plastbord vi fotar på.

Jag ska beställa en fotobox idag för att se om det blir bättre då.

Efter det tar vi beslut om ny kamera. Det lutar åt en LX15 som vi sedan får trixa med inställningarna på.

Ha de!
 

sceptic

Aktiv medlem
Angående att mörka objekt blir för ljusa, eller bakgrunden för mörk: Det kanske kan vara en idé att ha separat belysning för respektive? Exempelvis kan ju kanske fotobordet belysas bakifrån/underifrån av en egen lampa/blixt, så att det kan bli tillräckligt ljust/vitt oavsett hur mycket ljus ni använder för att belysa själva objektet?

Här är ett exempel på hur en och samma, separata, belysning av objektet kan få helt olika bakgrund genom att använda antingen en svart, icke-belyst, bakgrund, eller en vit, belyst (med separat blixt), bakgrund. I det här fallet använde jag svart plexiglas som underlag, det är därför speglingen blir mörk även med den ljusa bakgrunden (vitt plexiglas hade funkat bättre, men nån sån har jag inte...)
IMG_20210613_144628_235.jpgIMG_20210613_144628_159.jpg
 
ANNONS