Annons

Kamerabatteri

Produkter
(logga in för att koppla)

srojoh

Aktiv medlem
Jag undrar hur stor skillnad det är på Originalbatteri och Piratbatteri. Jag har köpt en Sony A55 och batteriet till en sådan kostar 750 kr. Ett pirat går på 229-350 kr ca.
Jag har haft både Minolta Dynax 5 D och Sony A 350, båda med dubbla uppsättningar batteri, dvs ett original och ett pirat. Utan några bekymmer. Det enda skulle vara det sista piratbatteriet, som kanske var 1/10 mm större, så att när man skulle ta ut det så fick man ruska lite på kameran. Men allt annat, dvs antal bilder eller urladdning etc... - där har jag inte märkt något.
Det finns ju en del att välja på.

Jag undrar hur stor skillnad det är på Originalbatteri och Piratbatteri. Jag har köpt en Sony A55 och batteriet till en sådan kostar 750 kr. Ett pirat går på 229-350 kr ca.
Jag har haft både Minolta Dynax 5 D och Sony A 350, båda med dubbla uppsättningar batteri, dvs ett original och ett pirat. Utan några bekymmer. Det enda skulle vara det sista piratbatteriet, som kanske var 1/10 mm större, så att när man skulle ta ut det så fick man ruska lite på kameran. Men allt annat, dvs antal bilder eller urladdning etc... - där har jag inte märkt något.
Det finns ju en del att välja på.
Jag har köpt piratbatteri till Canon för 90 kr, och använder växelvis med originalet sedan 5 månader. Jag har inte märkt någon skillnad än så länge. Originalet kostar 550 kr.

Jag köpte på IT sajten Kalmar AB

Senast ändrad:
Jag köpte (har precis fått det -ej betalat än) ett NP-FW50 till min Sony A55. på Kaffebrus.se
Oj vilken skillnad. Vet att A55 tar mycket ström, men jag kunde använda en laddning på att ta över 130 bilder på en hockeymatch och det gick ned till 70 % - men med piratbatteriet så tog jag typ 10 bilder och det gick ned till 45 % på en timme. Så stor skillnad skall det väl inte vara.

Jag köpte (har precis fått det -ej betalat än) ett NP-FW50 till min Sony A55. på Kaffebrus.se
Oj vilken skillnad. Vet att A55 tar mycket ström, men jag kunde använda en laddning på att ta över 130 bilder på en hockeymatch och det gick ned till 70 % - men med piratbatteriet så tog jag typ 10 bilder och det gick ned till 45 % på en timme. Så stor skillnad skall det väl inte vara.

Sonys originalbatterier är mycket bra och det är inte förvånande om de ger bättre kapacitet, men så stor skillnad borde det inte vara och är nog inte heller i praktiken. Det kan mycket väl vara så att "tredjeperts-batteriet" (för dom har väl inte skrivit SONY på det, då skulle det vara pirat) räcker längre, men att visningen av hur mycket batteritid som är kvar inte ger rätt resultat. Har haft liknande problem då man sätter ej original batterier i ett batterigrepp. Då är det viktigt att sätta SONY-batteriet på plats 1.

Sony har ett eget utvecklat system som kallas InfoLithium som är inbyggt i batteriet och kontinuerligt mäter och lagrar information om strömmen som lämnar batteriet och kommunicerar med Sonyutrustningen för att väldigt noga visa hur mycket kräm som finns kvar. Det är (ännu en sak) som är unikt för Sony och ger ett värde som är mycket exakt. Det klarar ingen annan tillverkare idag. problemet är att det bara funkar ordentligt med originalbatterierna. Med andra batterier kan mätaren visa fel, men att det kan mycket väl vara så att det fortfarande finns ström kvar.

Plåta helt slut på batteriet och se hur många bilder du får och rapportera tillbaka hit. Jag ska också inhandla en A55 är det tänkt och kan vara bra att veta.

/Mats

Jag har köpt tre s k piratbatterier till Sony A700 och senare A850 på e-Bay och de har slutat fungera alla tre. Parallellt har jag också använt Sonys batterier och de fungerar lika bra nu som när de var nya. Fortsättningsvis håller jag mig därför till Sonys egna batterier.

Jag har också köpt piratbatteri från Kaffebrus till min A700, det första batteriet fungerade inte alls (den låste kameran) och utbytesbatteriet som jag fick efter mycket tjatande tappar laddningen mycket fort. Det känns som att man skall satsa på orginalare.

ANNONS
Götaplatsens Foto