Annons

Kamerabyte, vad välja? (D80 el. D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

zanzan

Ny medlem
Jag går just nu i kamerabytestankar, äger just nu en Nikon D100, men vill väldigt gärna förnya mig.

Jag har funderat på Nikon D80 men sneglar även på D300, dock är D300 ganska mkt dyrare...

Hur stor är skillnaden mellan D80 och D300? Det lutar just nu nämligen åt D80 pga priset, men är det ett bra köp då, eller ska man spara till en D300?

P.S Hur står sig D60 till ovanstånde?

Mvh
/Anders

Det första du ska tänka på är hur du använder kameran, hur snabbt du vill kunna använda den och hur mycket tid du vill spendera i menyerna.

Om vi börjar med den nya D60 så är den, som sina föregångare (D40, D40X, D50) gjort lite som en "point and shoot" kamera, inställningar som du vill göra lite mer på djupet får du gå in i menyer och göra, allting finns inte på knappar. Nu syftar jag mest på inställningar som fokus funktioner (följande fokus eller inet), exponerings funktioner, mätfunktioner etc. Det mesta sådant i D60 görs genom att du går in i menyerna och ändrar, det tar lite tid men vill man inte ändra snabbt så går ju det bra.

D80 är betydligt bättre på det sättet, den är gjord med som en avancerad amatör kamera, det mesta du behöver ändra snabbt finns på knappar, alternativt en kombination av knappar, du kan ändra hur den ska fokusera, hur den ska mäta, iso etc med knappar. Du behöver inte in och rota i menyerna för att göra det. Nackdelen är att du ibland måste titta i displayen för att se vilka ändringar du har gjort.

D80 är också lite större vilket jag ser som en fördel.
D80 kallas en mini D200, den använder väldigt mycket från D200, sensor, fokus systemet, mätsystemet etc, det mesta är samma som i D200 - en del funktioner, storlek och bygg kvalitet.
D60 är mindre men förvånansvärt bra att hålla i handen ändå, även för en som tycker om sin D80 med batterigrepp ;-)

D300 är en helt annan sak. D300 släpptes samtidigt som D3, den använder väldigt många saker som är likadana i D3. Största skillnaden mellan dem är att D3 har fullstor sensor. Förutom det använder D300 samma fokus system, mätsystem etc som i D3, med andra ord, du får väldigt mycket proffs prestanda men en liten mindre sensor.

D300 har precis som D200 de flesta viktiga funktioner på knappar eller vred, du behöver sällan gå in i menyer för att ändra något och till skillnad från D80 så har alla funktionerna egna knappar, de sitter bättre och de är lättare att komma åt. Även om D80 funkar väldigt bra när man har lärt sig den så sitter det mesta på D300 logisk från början. Allting går snabbt att ändra med vred och knappar och du behöver inte titta i displayen på vad du har ställt in.

D300 har även 12 megapixlar mot D80 och D60 10 megapixlar.
Ganska så mycket skit samma i min mening, pixelracet e mer eller mindre över (äntligen).

En stor fördel D300 har över D80 (och jag gissar D60 även om jag inte har provat eller sett tester) är brusnivåerna på höga ISO värden. D300 är betydligt bättre än D80 på låg brusnivå på höga ISO värden, bara det kan vara värt en del om du tar mycket foton i lite ljus.

Jag e rätt säker på att du inte kommer att ta bättre bilder med en D300 än med en D60 (eller D40), däremot så kommer du trivas bättre med en av kamerorna, du kommer att arbeta bättre med en av dem eller ha med dig den mer ofta. D300 är störst och tyngst, tycker du det blir jobbigt och du struntar i att ta med den när du går ut är det tex helt fel kamera.

En annan sak du ska komma ihåg är att D300 kommer att kräva mer av dig än tex D60, den kommer kräva mer kunskap, mer tid, mer efterbehandling i datorn än de andra. Det blev ett ramaskri på vissa forum i början när folk sprang ut och köpte D300 som sin första digitala systemkamera och förväntade sig guldbilder rakt ut ur kameran oavsett hur kassa de var på att ta bilder. De förväntade sig helt enkelt att kameran skulle göra allt.

Så... slutligen...

Gå ut och prova kamerorna i en affär, känn på dem och se vilken som passar bäst i handen. Slutligen överväg priset, och hur du kommer att använda kameran.
Spränger du hela din budget på en D300 och får springa omkring med tråkig eller dålig optik så är det kanske inte så smart. Bildkvaliten ligger i optiken, kanske är det bättre att satsa på en billigare kamera och en sjyst normal-zoom? (Det ser ut som du har en rätt trevlig tele redan).

Precis som Frode sade går det även att få D200 för en hyfsad peng nu, jag har sett dem så lågt som 6900 vilket kan vara överkomligt, beroende på hur mycket de har gått och hur de har använts.

Mvh

Rasmus Mattsson

Tack!

Tack för detta extremt uttömmande svar Rasmus! Som det ser ut nu är jag som sagt inne på att investera i en D80. Jag har kännt lite på den i butik och den känns bra i handen samt väger mindre än min gamla kamera, synd bara att den inte använder sig av samma slags minne CF som D100. Blir att köpa nytt minne också...

/Anders

Rasmus M skrev:
En annan sak du ska komma ihåg är att D300 kommer att kräva mer av dig än tex D60, den kommer kräva mer kunskap, mer tid, mer efterbehandling i datorn än de andra. Det blev ett ramaskri på vissa forum i början när folk sprang ut och köpte D300 som sin första digitala systemkamera och förväntade sig guldbilder rakt ut ur kameran oavsett hur kassa de var på att ta bilder. De förväntade sig helt enkelt att kameran skulle göra allt.

Känner igen mig lite, hehe... Övergången från "analog" fotografi till digital var inte helt smärtfritt för mig heller.
Insåg relativt snabbt dock att a och o för "bra" bilder är att man kan sin kamera ut och in.

I början så kunde jag få perfekt exponerade bilder, men motivet helt åt skogen.
Eller så fick jag bra kompositioner med värdelöst exponerade biler.
Än sitter det inte till 100% i ryggmärgen, men det är bara att kämpa på.

Kul att kunna hjälpa till :)

Gällande minneskort, ja det är ju lite synd att dem inte använder samma, jag hade nog visserligen hellre haft CF i D80n också men det är inte hela världen.

Ett tips om du köper minneskort till D80, var inte dumsnål. Köp ett av de snabba korten, tex Sandisk Extreme III. Jag har provat en del av de långsammare korten, bland annat ett SD-HC (High capacity = kort större än 2gb) från Kingston, jag köpte derast snabbaste SD-HC men även trots det blev snabbheten i kameran lidande. Dels gick det inte att ta lika många bilder i följd (efter de första 6 raw bilderna tog den en bild varannan sekund, mot Sandisks 1 bild i sekunden).

Det största problemet var dock att det tog tid att bläddra mellan bilderna, kortet var inte tillräckligt snabbt så kameran fick vänta och läsa kortet, dvs det tog cirka en halv till en sekund att byta bild.
Med Sandisk Extreme III kortet händer allt sånt ögonblickligen. Det finns givetvis andra märken som har lika snabbt som sandisk, däremot är Sandisk, än så länge och så vitt jag vet de enda som har släppt SD-HC kort som är lika snabba som de vanliga.

Finns intresse kan jag förklara lite mer om det men inget jag ska slänga över dig nu.

Sandor, det är ju inte fel att känna igen sig i det så länge man är medveten om det ;-)
Man måste lära sig det mesta, ibland är det lätt och ibland svårt.

Problemet med många användare som köpte D300 (ser det ganska ofta på icke svenska forum) var att de köpte den, med ett billigt objektiv, gick ut och klickade iväg som med en 1000 kronors kompakt kamera och förväntade sig att den skulle leverera bilder som bara världens toppfotografer kan. När de märkte att så inte var fallet blev de förbannade, missnöjda och griniga och lämnade tillbaks kameran.

Jag tycker mest man ska vara medveten om vad man behöver och hur det "bör" användas. Det blir lätt att man köper det bästa och sen tröttnar därför man inte orkar sätta sig in i alla hundra olika funktioner.

Mvh

Rasmus Mattsson

ANNONS
Götaplatsens Foto