Kul att kunna hjälpa till
Gällande minneskort, ja det är ju lite synd att dem inte använder samma, jag hade nog visserligen hellre haft CF i D80n också men det är inte hela världen.
Ett tips om du köper minneskort till D80, var inte dumsnål. Köp ett av de snabba korten, tex Sandisk Extreme III. Jag har provat en del av de långsammare korten, bland annat ett SD-HC (High capacity = kort större än 2gb) från Kingston, jag köpte derast snabbaste SD-HC men även trots det blev snabbheten i kameran lidande. Dels gick det inte att ta lika många bilder i följd (efter de första 6 raw bilderna tog den en bild varannan sekund, mot Sandisks 1 bild i sekunden).
Det största problemet var dock att det tog tid att bläddra mellan bilderna, kortet var inte tillräckligt snabbt så kameran fick vänta och läsa kortet, dvs det tog cirka en halv till en sekund att byta bild.
Med Sandisk Extreme III kortet händer allt sånt ögonblickligen. Det finns givetvis andra märken som har lika snabbt som sandisk, däremot är Sandisk, än så länge och så vitt jag vet de enda som har släppt SD-HC kort som är lika snabba som de vanliga.
Finns intresse kan jag förklara lite mer om det men inget jag ska slänga över dig nu.
Sandor, det är ju inte fel att känna igen sig i det så länge man är medveten om det ;-)
Man måste lära sig det mesta, ibland är det lätt och ibland svårt.
Problemet med många användare som köpte D300 (ser det ganska ofta på icke svenska forum) var att de köpte den, med ett billigt objektiv, gick ut och klickade iväg som med en 1000 kronors kompakt kamera och förväntade sig att den skulle leverera bilder som bara världens toppfotografer kan. När de märkte att så inte var fallet blev de förbannade, missnöjda och griniga och lämnade tillbaks kameran.
Jag tycker mest man ska vara medveten om vad man behöver och hur det "bör" användas. Det blir lätt att man köper det bästa och sen tröttnar därför man inte orkar sätta sig in i alla hundra olika funktioner.
Mvh
Rasmus Mattsson