Annons

Kameradoktor varning

Produkter
(logga in för att koppla)

The Ghost

Aktiv medlem
Bra reklam är att ha en bra hemsida med rätt priser och en sida som är uppdaterad.

Dålig reklam är när det inte stämmer med verkligheten, undrar hur många priser stämmer på deras sida.

jag har suttit och jämfört lite priser med andra internetsidor och tyckt att kameradoktorn inte skilde sig så mycket, lite dyrare men det går att leva med så man skulle kunna handla av dom för att sdödja dom mot internethandeln men det tog slut idag nu hoppas jag att dom försvinner :(



Skulle idag inhandla ett Gitzo stativ 1325 och en Arca swiss på kameradoktorn men stativet var slut så det skulle beställas från leverantör men damen bakom disken skulle ringa Yfo först och kolla om dom hade någon inne, då bad jag hon att kolla att Yfo sålde det till samma pris som dom gjorde för strax 6000:-

Scandinavien tar 2000:- till för samma stativ men då insåg dom att deras prislista var fel och då gällde inga 6000:- längre.

Nu blev det inget stativ och ingen Arca swiss därifrån och aldrig något annat heller så nu blir det USA som får ordern eller Tyskarna.

Så nu hopppas jag att internetförsäljingen tar död på kameradoktorn
 

Walle

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker säga, men jag tycker det är lite smått patetiskt att hoppas att internetförsäljningen ska "ta död" på kameradoktorn, bara för att det var fel i deras prislista.
 

Wreckdiver

Aktiv medlem
Om jag förstår det hela rätt så ändrade kameradoktorn priset då de upptäckte att Scandinavian var mycket dyrare ?

Hade ni avtalat fram ett pris ?
Står det på deras hemsida att de förbehåller sig rätten till felskrivningar eller liknande ?

Hade du och säljaren avtalat ett pris så är det en sak, om du bara knallade in i butiken och "krävde" att få stativet till ett visst pris eller... ?
 

Andreas K

Aktiv medlem
Mycket märkligt , jag beställde mitt Gitzo 1325 i tisdags för 5995 och det var efter att tjejen i kassan hade dubbelkollat priset.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Skit samma nu är det beställt från USa BH foto

Gitzo GIGE13P GE13P Padded Tripod Bag 1 $149.95 $149.95

Gitzo GIG1325 G1325 Mountaineer Mk2 Carbon Fiber Tripod Legs 1 $529.95 $529.95

Arca-Swiss ARQRP80.25 Universal Long Camera Plate 1/4" 1 $42.95 $42.95

Arca-Swiss ARB1QRFL Monoball B1 with Flip-Lock Quick Release (Requires Plate) 1 $429.95 $429.95

Arca-Swiss ARQRP40.25 Universal Camera Plate 1/4" Small 1 $46.95 $46.95


Sub Total: $1,199.75
Shipping: $89.00
Sales Tax: $0.00

Total: $1,288.75

Plus tull och moms

9900:- plus moms och tull
 

The Ghost

Aktiv medlem
Dom upptäckte det när dom skulle kolla hos YFO om dom hade något inne för det skulle ta ett par veckor innan dom fick hem några från deras leverantör dom får betala 1000:- mer från leverantör än deras "pris"

Men lycka till det är bara att gratulera om du får det för 6000:-
 

hmoss

Aktiv medlem
"Damen bakom disken" gjorde rätt..

Man kan naturligtvis ha olika åsikter om det i och för sig, men i det aktuella fallet tillfrågades jag och det är således jag som ansvarar för att kunden inte fick köpa stativet till det pris han ville.

Bakgrunden är mycket enkel egentligen. Stativet var felaktigt prissatt i webbutiken. Under villkor i webbutiken står bl.a. att läsa att vi måste reservera oss mot felaktigt prissatta varor och förklaringen till det är att vi inte kan tillåta att företaget gör förlustaffärer på grund av den mänskliga faktorn.

Det aktuella stativpriset låg en bra bit under vad vi köper in det för från distributören och vi vet nu att vi har sålt flera stycken till detta pris och alltså redan har förlorat pengar på vårt misstag, d.v.s. inte förlorat förtjänst utan betalat för att sälja.

Det kan i sammanhanget nämnas att, om det inte är så att två av våra kunder nästan samtidigt stridit för åsikten att vi måste sälja till det pris som angetts i webshopen, så har kunden redan förvärvat ett likadant stativ till det låga priset och nu ville köpa ett till till samma pris.

Vi har en bit över 20.000 produkter att hålla reda på och gör så gott vi hinner. Vi beklagar att sådana här saker inträffar och i synnerhet att vi drabbas av sådan irritation att man önskar livet ur oss.
Tvärr är paradoxen den att om vi skulle göra sådana affärer som kunden i det här fallet önskar så skulle utgången bli just den att Internet blev vår död.

Jag skriver detta med förhoppningen om att företaget istället får dö en naturlig död och att vi, när den tiden kommer, får tillbringa våra sista dagar i sällskap med de kunder som tycker om oss.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Re: "Damen bakom disken" gjorde rätt..

hmoss skrev:
[...]Vi har en bit över 20.000 produkter att hålla reda på och gör så gott vi hinner. Vi beklagar att sådana här saker inträffar och i synnerhet att vi drabbas av sådan irritation att man önskar livet ur oss.[...]
Öööhhh, inte för att vara oförskämd, men hur många av dem ligger ute på nätet? Tre digitalkameror, några minneskort och lite bläckstrålepapper?

Vad har hänt med erat oslagbara sortiment av traditionella fotopapper, kemikalier och film som fanns på den gamla sidan?
 

The Ghost

Aktiv medlem
För det första var det inte jag som hade köpt ett stativ tidigare det var en kompis i lidingö fotoklubb.

Men hur som helst så får jag mitt stativ levererat i veckan med en Arca swiss + 2 plattor och en väska för strax under 10000:- plus moms och tullavgift det går både snabbare och billigare än kameradoktorn.

Kameradoktorn fån in Gitzo 1325 i början av Maj
och för BH foto en vecka
 

hmoss

Aktiv medlem
Så här...

Jag brukar undvika att göra inlägg här som kan tolkas som att vi försöker marknadsföra oss via Fotosidan, men svaret på din fråga är: ingenting, annat än att numera bara en bråkdel av sortimentet finns i web-butiken.

Det, i sin tur beror på att vi flera gånger varit tvugna att byta programvaror och inte hunnit få till det så att allt finns på nätet. Vi betraktar den som under uppbyggnad, igen..

I butiken är det som vanligt, och jag tog det inte alls som oförskämt att du frågade.
 

hmoss

Aktiv medlem
The Ghost skrev:
För det första var det inte jag som hade köpt ett stativ tidigare det var en kompis i lidingö fotoklubb.
Nåja, ett smärre missförstånd, men inte fel kund i alla fall..

Men hur som helst så får jag mitt stativ levererat i veckan med en Arca swiss + 2 plattor och en väska för strax under 10000:- plus moms och tullavgift det går både snabbare och billigare än kameradoktorn.
Fint.. jag önskar dig inget ont..

Kameradoktorn fån in Gitzo 1325 i början av Maj och för BH foto en vecka
Sånt är livet ibland.. det finns ju en distributör och en transportfirma mellan oss och fabriken och allt har vi inte koll på.
Min poäng är att det finns många kunder som gillar fördelarna med att handla på nätet och också utomlands - för att priset är lägre och/eller skatten billigare - och så finns det många som föredrar att handla i butik, eftersom det också har sina fördelar.

Ibland kan människor enas och i det här fallet vore det väl kul om vi kunde enas om att det är fint att båda möjligheterna finns.
 

Andreas K

Aktiv medlem
Tycker Håkan ändock skall ha en elloge att han svarar på den uppkommna situationen så att det inte blir några frågetecken.

Många hade nog skyfflat det under mattan.

Mvh, Andreas
 

The Ghost

Aktiv medlem
Ja, det ska han väl ha men att ta bort priset från hemsidan går det lite sämre med :)

Nu lägger jag ner det här, ha en trevlig helg.
 

Chet

Avslutat medlemskap
Web eller butiksförsäljning...

Det sorgliga med stormarknader och internet, är att prylarna kanske blir "för billiga".

Fatta inte fel nu allihop!

Jag tycker att "handeln" har i allmännhet på tog för risiga löner åt sina anställda. Och vad händer då när när alla duktiga människor ofta byter ut sitt "älskade" jobb på fotoaffären, mot något arbete som de kan försörja sig på utan att behöve extraknäcka som kriminell eller prostituera sig.

Tänk att stå och hjälpa människor att välja rätt kamera, medan de själv aldrig kommer att få råd att köpa den själv... Trots deras gedigna kunnande.

Tänk så småning om när en människa med nytt intresse skall handla sig en produkt, vem ska de få hjälp av utan att tillbringa dagar eller veckor framför en dator, för att reda ut vad de borde köpa. Har man en Cyber-farmor är det inga problem, men en aldelens vanlig farmor kanske kommer att få problem att handla i fortsättningen.

Förr var det fotointresserade som drev fotoaffärer.... Nu kan det vara så att de är "minst" lika förtjusta i pengar som prylarna de säljer.

Förmodligen en oundviklig trend men lika synd ändå!

Hejja fotoaffärer... kämpa så gott ni kan, många behöver er!
 

Howzer

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt räknas väl prislistor mm som en offert och är inte juridiskt bindande. Alltid synd om det händer saker som ovan men man kan ju som sagt inte gärna kräva att en butik säljer saker under inköpspris.
Hade jag jobbat i affären kanske jag hade bett om ursäkt för det inträffade samt erbjudit en liten rabatt på det rätta priset som plåster på såren.

Jag är själv i en helt annan bransch men jag har också "lyckats" sälja en produkt under inköpspris en gång. Det känns inget vidare...
 

StefanM

Aktiv medlem
The Ghost skrev:

Så nu hopppas jag att internetförsäljingen tar död på kameradoktorn
Pesonligen försöker jag alltid ge min lokala fotohandlare chansen att vara med och sälja. Jag kollar priset på tex CyberPhoto och knallar sen ner till fotohandlarn och frågar om han kan vara med. Ibland kan han det, ibland inte men en sak är säker att jag hellre handlar över disk och får service av en trevlig och kunnig person än att handla på nätet. Det kan jag betala lite extra för.
 

The Ghost

Aktiv medlem
Jo det tyckte jag med tills i fredags.

Men jag fortsätter väl att hjälpa kameradoktorn en sväng till kolla in Gitzo 1327 det är ett bra pris på den med 6600:- , man kanske ska slå till och lägga en beställning :).

Undrar hur många bra klipp man kan gör på kameradoktorns webbhandel.
 

mipert

Aktiv medlem
Howzer skrev:
Om jag har förstått det rätt räknas väl prislistor mm som en offert och är inte juridiskt bindande...
Precis, det måste finnas ett avtal för att man skall vara bunden till priset.

Och avtal är det bara mellan två parter, om en affär sätter ett pris i en annons eller prislista är det bara ett prisförslag som kunden kan acceptera eller inte. Efter att köparen sagt ja måste säljaren säga ja, då har de ett avtal.

Rent teoretiskt kan jag gå in i Ica och köpa en keso prissatt till 9.90. I kassan säger säljaren 56:- som pris för burken. Det kan jag acceptera eller inte.
 

Anders Östberg

Guest
Nog kan man väl förstå att det kan finnas ett fel i en prislista... alla gör väl något misstag ibland men du är kanske felfri?

Om du nu vet att priset är för lågt men ändå insisterar på att få köpa på grund av en teknikalitet och att en anställd kanske har gjort ett misstag - hur moraliskt schysst är det mot fotobutiken egentligen?
 
ANNONS