Annons

Kamerainställning studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Per100

Medlem
Hej
Jag har lite funderingar angående studiofotografering. Rent generellt, hur ställer man in kameran (D200) för enklare porträttfotografering i studiomiljö?

Bländare och slutartid har jag (nog) fått koll på (5,6 resp 80) och iso 100 men hur gör man med vitbalans, mäter man den mot gråkort eller kör på auto? Gör man särskilda inställningar i kamerans menyer när man använder studioblixt? Vad är det mer att tänka på/ändra när det gäller inställningar av kameran?

Dumma frågor och kanske att börja i fel ände, borde förstå kamera och grundläggande teknik INNAN man testar studio, men är tacksam för alla tips.

Tack/Pelle
 
vanligtvis kör man med bländare 8 och slutartid på max vad blixtsyncen klarar vanligtvis 1/250 sek. Iso lägger du på grundinställningen. slutartiden har inte så stor betydelse då blixtarna som är så otroligt ljusstarka bara slår i 1/1000 - 1/2000 sek så du får i princip endast ljus under den tiden. Således styr du ljusinsläppet endast med bländare eller på blixten.

Om du fotar raw behöver du inte pilla med vitbalans i kameran utan det kan du göra i efterbehandlingen, blixtarna brukar ligga nån stans mellan 4500-5500 kelvin beroende på typ och tillbehör.

Tänk på att fota i Adobe RGB i kameran. Sen är det nog bara tuta o köra

Lycka till
 
Hej
Jag har lite funderingar angående studiofotografering. Rent generellt, hur ställer man in kameran (D200) för enklare porträttfotografering i studiomiljö?

Bländare och slutartid har jag (nog) fått koll på (5,6 resp 80) och iso 100 men hur gör man med vitbalans, mäter man den mot gråkort eller kör på auto? Gör man särskilda inställningar i kamerans menyer när man använder studioblixt? Vad är det mer att tänka på/ändra när det gäller inställningar av kameran?

Dumma frågor och kanske att börja i fel ände, borde förstå kamera och grundläggande teknik INNAN man testar studio, men är tacksam för alla tips.

Tack/Pelle

Enklast är att Fota i RAW med WB på auto, då kan du ju enkelt justera WB i efterhand om det skulle behövas. Övriga inställningar så skall du köra på iso 100/200 slutartid 1/125 eller 1/200 beroende på vad din kamera klarar som kortaste tid. (slutartiden spelar mindre roll vid studiofotogafering, dock så är det viktigt att inte ha för snabb tid för då får du en svart rand på bilden) Bländare brukar i normalfallet ligga på 8 i utgångsläget, där får du kolla på histogrammet och justera upp eller ner beroende på styrkan på blixtarna.

Lycka till!
 
En liten förklaring.

Man brukar försöka hålla sig till bländare 8 som utgångspunkt för att där har det flesta objektiv sin bästa prestanda och så får man lite mer skärpedjup. Sen om man behöver mer ljus och inte kan öka på blixtarna så är det ju klart att man öppnar upp bländaren lite.
 
Vill du vara riktigt petig med vitbalansen så ser du till att fotografera ett gråkort i början av fotograferingen som du sen ställer in vitbalansen med i bildredigeringsprogrammet. Annars kör du på auto och höftar vid redigeringen.
 
Rbg

vanligtvis kör man med bländare 8 och slutartid på max vad blixtsyncen klarar vanligtvis 1/250 sek. Iso lägger du på grundinställningen. slutartiden har inte så stor betydelse då blixtarna som är så otroligt ljusstarka bara slår i 1/1000 - 1/2000 sek så du får i princip endast ljus under den tiden. Således styr du ljusinsläppet endast med bländare eller på blixten.

Om du fotar raw behöver du inte pilla med vitbalans i kameran utan det kan du göra i efterbehandlingen, blixtarna brukar ligga nån stans mellan 4500-5500 kelvin beroende på typ och tillbehör.

Tänk på att fota i Adobe RGB i kameran. Sen är det nog bara tuta o köra

Lycka till

Tack för alla snabba svar! Vad är anledningen att man skall fota i Adobe RBG? Jag har för mig att jag någonstans läst att om att det beror på ifall bilderna skall ses endast på skärm eller printas men vet inte om jag är ute och cyklar?

Mvh/Pelle
 
Tack för alla snabba svar! Vad är anledningen att man skall fota i Adobe RBG? Jag har för mig att jag någonstans läst att om att det beror på ifall bilderna skall ses endast på skärm eller printas men vet inte om jag är ute och cyklar?

Mvh/Pelle

Adobe är en större färgrymd som innehåller mer färger/nyanser. Ska du bara titta på skärm spelar det idag inte så stor roll men det är ju onödigt att slänga bort information om du skulle vilja printa eller skaffar en riktigt bra skärm (nu eller när de blir billigare i framtiden) Om du ändrar till Adobe (vilket många kommer rekomendera dig) måste du konvertera tillbaka till sRGB för de bilder som ska visas på webben för Abobe RGB kan visas konstigt på webben

Om du använder gråkort tänk på att olika tillbehör ger olika värme på vitbalansen och även på billigare blixtar kan vitbalansen ändras om du krämar på mer från blixten. Ta en ny bild på gråkortet om du ändrar ljuset.
 
Tack

Adobe är en större färgrymd som innehåller mer färger/nyanser. Ska du bara titta på skärm spelar det idag inte så stor roll men det är ju onödigt att slänga bort information om du skulle vilja printa eller skaffar en riktigt bra skärm (nu eller när de blir billigare i framtiden) Om du ändrar till Adobe (vilket många kommer rekomendera dig) måste du konvertera tillbaka till sRGB för de bilder som ska visas på webben för Abobe RGB kan visas konstigt på webben

Om du använder gråkort tänk på att olika tillbehör ger olika värme på vitbalansen och även på billigare blixtar kan vitbalansen ändras om du krämar på mer från blixten. Ta en ny bild på gråkortet om du ändrar ljuset.

Stort tack för all hjälp. Nu är jag lite klokare :). /Pelle
 
Om du fotar raw behöver du inte pilla med vitbalans i kameran utan det kan du göra i efterbehandlingen, blixtarna brukar ligga nån stans mellan 4500-5500 kelvin beroende på typ och tillbehör.

Tänk på att fota i Adobe RGB i kameran. Sen är det nog bara tuta o köra


Om du fotar i RAW har väl valet av färgrymd i kameran ingen betydelse?

Mvh
Anders
 
Ska du ha den aRGB måste du nog öppna den från rawkonverteraren till PS som aRGB, det funkar ju naturligtvis att öppna den i sRGB och konvertera till aRGB men då försvinner nog alla "extra nyanser" som finns i aRGB. Från aRGB till sRGB är det inga problem. Jag kör en skärm som klarar ca 95% av aRGB så jag kör naturligt allt i aRGB och drar ner det till sRGB för webben så mitt arbetsflöde och sätt att resonera kan vara annorlunda mot hur du borde ha det (om du nu inte har en sådan skärm själv).
 
Ska du ha den aRGB måste du nog öppna den från rawkonverteraren till PS som aRGB, det funkar ju naturligtvis att öppna den i sRGB och konvertera till aRGB men då försvinner nog alla "extra nyanser" som finns i aRGB. Från aRGB till sRGB är det inga problem. Jag kör en skärm som klarar ca 95% av aRGB så jag kör naturligt allt i aRGB och drar ner det till sRGB för webben så mitt arbetsflöde och sätt att resonera kan vara annorlunda mot hur du borde ha det (om du nu inte har en sådan skärm själv).

Nä, tyvärr har jag inte sådan skärm... Själv kollar jag mest bilderna på skärm men modellerna vill ju ofta printa ut någon eller några bilder så det är inte helt enkelt att hantera. Jag får nog fördjupa mig ytterligare i ämnet så fortsätt kom med inlägg ni som kan det här.

Tack så mycket Jocke och alla andra. /Pelle
 
Skulle inte rekommendera att köra autovitbalans i studio. Definitivt inte om du plåtar med gråkort, men även annars tycker jag det är bättre att köra i ett fast vitbalansläge (antingen dagsljus- eller blixtläge brukar ge ok resultat).

Problemet med autoläget är att vitbalansen troligen kommer variera mellan olika bilder, beroende på motivens och bakgrundens färger (och kamerans nycker). Om du kört ett fast läge för alla bilder kan du hitta en bra/korrekt inställning för en bild, t.ex. genom att läsa av värdet från ett gråkort eller genom visuell bedömning, och sedan tillämpa det värdet i RAW-konverteraren på resten av bilderna som använder samma ljuskällor. Detta förfarande blir däremot troligen fel för åtminstone några bilder om du plåtat med autoläget.
 
Skulle inte rekommendera att köra autovitbalans i studio. Definitivt inte om du plåtar med gråkort, men även annars tycker jag det är bättre att köra i ett fast vitbalansläge (antingen dagsljus- eller blixtläge brukar ge ok resultat).

Problemet med autoläget är att vitbalansen troligen kommer variera mellan olika bilder, beroende på motivens och bakgrundens färger (och kamerans nycker). Om du kört ett fast läge för alla bilder kan du hitta en bra/korrekt inställning för en bild, t.ex. genom att läsa av värdet från ett gråkort eller genom visuell bedömning, och sedan tillämpa det värdet i RAW-konverteraren på resten av bilderna som använder samma ljuskällor. Detta förfarande blir däremot troligen fel för åtminstone några bilder om du plåtat med autoläget.

Jag gör samma sak fast i autoläge. Jag markerar alla bilder av samma typ och ställer in samma vitbalans på dessa med ett reglage. Så om inte jag missförstår dig är det samma sak bara att dina bilder har samma utgångsvärde från början.
 
Jag gör samma sak fast i autoläge. Jag markerar alla bilder av samma typ och ställer in samma vitbalans på dessa med ett reglage. Så om inte jag missförstår dig är det samma sak bara att dina bilder har samma utgångsvärde från början.

Liknande som du gör Jocke gör jag, om jag förstått dig rätt. Jag öppnar alla bilderna i Bride, markerar de som ser "lika" ut, öppnar dem i Raw (PS), markerar alla och justerar vitbalans etc på samtliga till samma värde. Fast ibland blir det ju inte helt bra.
/Pelle
 
Liknande som du gör Jocke gör jag, om jag förstått dig rätt. Jag öppnar alla bilderna i Bride, markerar de som ser "lika" ut, öppnar dem i Raw (PS), markerar alla och justerar vitbalans etc på samtliga till samma värde. Fast ibland blir det ju inte helt bra.
/Pelle

Det låter väldigt likt. Jag brukar faktiskt bläddra igenom alla bilderna i camera raw och leta efter avstickare i vitbalansen, det kan vara bra att veta extremerna när man ger alla samma värde så att man kan titta lite extra på dessa bilder efter justeringen.

Jag öppnar mina bilder i 16 bit, och kör ett spara macro när jag är klar som sparar dels psd filen dels konverterar till 8bitar och gör 2 jpgs. dn ena jpgen kör jag i sRGB och den andra i adobe.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto