Ska sälja lite bilder till en tidning, jag kan inte fota i RAW, tar för lång tid o tiden är knapp då jag fotar ofta i dåliga ljusförhållanden.
Så jpeg it is,
Hm, riktigt så enkelt är det nog inte ...
Det brukar med jämna mellanrum uppstå ändlösa och ofta rätt poänglösa debatter om vilket som är "bäst" av jpg eller raw ... Jag misstänker att du inte är så intresserad av en sådan, men jag skulle nog säga att man väljer mellan jpg eller raw efter ljusförhållanden och arbetsvanor. Ibland är det ena snabbare, ibland det andra. I blandade och svårförutsägbara ljussituationer kan du faktiskt spara mycket tid på att köra raw eftersom efterarbetet då ofta blir enklare och därmed snabbare. Bland yrkesarbetande pressfotografer finns det både de som kör uteslutande jpg och de som kör uteslutande råfiler och alla varianter däremellan.
Men det är på det stora hela en smaksak. Välj det filformat som passar dig bäst beroende på fotosituationen och utifrån hur du är van att göra ditt efterarbete.
Tidningen vill ju ha bilden i 300dpi, inga problem. Men vad ska jag mer tänka på, ska jag ställa in kameran på normal eller hög bildkvalite? Har norm i nuläget..
Jag måste erkänna att jag inte på rak arm kan komma på ett enda hållbart argument för att inte köra i högsta kvalitet ... Ok om du har en jätteseg gammal dator du bearbetar bilderna på och inte har råd att uppgradera, men annars håller jag med den som svarade före mig: Varför göra sämre bilder än kameran är förmögen till?
O för att göra det enklare för alla, Det är en Nikon D300 jag har.

Bör jag spara bilderna i Adobes färgrymd eller räcker det med sRgb?
Återigen säger jag som föregående - fråga kunden. Det beror på vad de vill ha. Somliga vill ha jpg i sRGB, andra tiffar i ARGB eller någon annan kombination. Somliga vill ha maximalt stora obeskurna filer, andra vill ha dem färdiglevererade så de bara kan lägga in dem som, de är (det senare är t.ex. vanligt vid webbpublicering).
Överhuvud taget är det viktigt att ha en bra kommunikation med kunden. Vad är det för bilder de är ute efter? Hur skall bilderna användas? Vill de ha porträttbilder där ansikten dominerar? Eller helkroppsbilder där en persons sammanhang framgår? Skall bilderna slås upp stort (då är det bra med roliga smådetaljer i bilden) eller smått (då är smådetaljer meningslösa och linjespelet viktigare) osv. Kort sagt, prata med kunden, kom i förväg överens om ungefär vad det är de förväntar sig att få. Det är ju de som skall ha bilden, inte du, så det är deras önskemål som styr