Annons

Kameraköp, för höga krav?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielF

Medlem
Hejsan. Jag är en 18årig grabb som håller på att spana runt efter en digitalkamera. Behöver lite hjälp av er för jag är helt förvirrad i djungeln av kameror som finns.

Den kameran som jag var helt säker på var Canon PowerShot A95 tills idag jag höll den i näven. Den var större än vad jag trodde.

Finns det någon kamera som har bra funktioner (manuella etc) och bra kvalitet i ett litet skal? Hade/har tänkt att vandra runt med kameran på mig under min vakna tid.

Tackar för svar //Daniel

DanielF skrev:
Hejsan. Jag är en 18årig grabb som håller på att spana runt efter en digitalkamera. Behöver lite hjälp av er för jag är helt förvirrad i djungeln av kameror som finns.

Den kameran som jag var helt säker på var Canon PowerShot A95 tills idag jag höll den i näven. Den var större än vad jag trodde.

Finns det någon kamera som har bra funktioner (manuella etc) och bra kvalitet i ett litet skal? Hade/har tänkt att vandra runt med kameran på mig under min vakna tid.

Tackar för svar //Daniel

Hej

Kameravalet beror helt o hållet på din :

1 budget ( hur mycket du vill betala för den )

2 vad är det för motiv du gillar, landskap, byggnader o monument, fågel o vildliv etc.

3 hur stora utskrifter du vill kunna få ut från kameran ( hur många megapixlar det ska vara eller vad du ska använda bilderna till )

samla ihop dina svar på dessa frågor och skriv ner dem, så får vi se om det finns nån passande kamera till dig :)

MVH Ludde

Hjälp vilka snabba medlemmar det fanns här då ;)

1. Runt 4000 sek är man nog redo att betala (+/-1000)

2. Som nyfiken och kreativ tonåring blir det nog det mesta. Kan inte säga exakt vilka motiv så en bra allround kamera kanske man kan säga

3. Har lockat sponsorer till kameraköpet (Far min) mot att han kan skriva ut bilder i hyffsad kvalitet i A4 storlek. Själv skulle jag nog använda bilder för webben.

Några fler frågor ?

//Daniel

DanielF skrev:
Hjälp vilka snabba medlemmar det fanns här då ;)

1. Runt 4000 sek är man nog redo att betala (+/-1000)

2. Som nyfiken och kreativ tonåring blir det nog det mesta. Kan inte säga exakt vilka motiv så en bra allround kamera kanske man kan säga

3. Har lockat sponsorer till kameraköpet (Far min) mot att han kan skriva ut bilder i hyffsad kvalitet i A4 storlek. Själv skulle jag nog använda bilder för webben.

Några fler frågor ?

//Daniel

OK, du vill då ha en kamera som du ska ha roligt med och som ska ta bra bilder också som kunde printas i A4 format men mest skulle du ha bilderna för webben. Ok, det blir inte lätt för mig heller men om storleken är inte avgörande då skulle jag rekomendera :

1) Panasonic DMC-FZ3

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/

http://www.dcviews.com/_panasonic/fz3.htm

2) KonicaMinolta Z3

http://www.dcviews.com/_minolta/z3.htm

Dem ligger i din prisklass, båda har riktiga 12X optisk zomm ( inte att förväxla med digitalt som är alltid sämre ), båda är riktig snabba o responsiva, båda har bra batteritider, ger bra och skarpa bilder samt båda har bildstabilizator för att eliminera handskakningar ( väldigt uppskatad funktion vid långa zoom )

Ja, dem två kunde jag rekomendera för att börja med.Läs recensionerna och försök få en uppfattning om dem passar dig. Har du möjlighet att pröva dem i en fotoaffär så gör du det innan du bestämmer vad du ska köpa. Gå ej efter megapixelhysterin som råder bland många förstagångsköpare för mer megapixel ger inte alltid bättre bilder bland konsumentdigitalkameror. Optiken är lika viktig om inte viktigare för att få bra bilder. Till slut läs foruminlägget här och på andra digitalkamera sidor om just din utvalda kamera och se vad flera andra skriver om kamerans styrka och svagheter.

Ja, hoppas det hjälpte lite annars får du fråga mera

MVH Ludwig

Dessa är ju än större än A95 dock.

Jag skulle nog vilja säga att A95 är bland det bästa om man vill ha en vettig kompromiss mellan möjligheter och storlek.
Är den verkligen så rysligt stor tycker du?

It´s a Sony

Jag har en Sony P150 som jag är nöjd med. Den ligger perfekt i fickan. Tyvärr är de manuella inställningsmöjligheterna lite begränsade. Bildresultatet blir dock för det mesta schysst.

Tror ändå att Canon-kameran är mer användbar för den kreative fotografen. Vill du ha en minikamera som alltid ligger med i fickan ska du spana in Ixus 40.

En annan fin kamera är Canons nya S70 som har 28 mm vidvinkel som trumfkort.

=/ När jag kollat mått osv har den inte verkat för stor. Men sen när jag hade den i handen igår började jag förstå att det inte är en kamera som man har i fickan hela dagarna.

Om man går ner i storlek blir kvaliten och användningsområdena mycket lidande ?

Ludde: Jo dom är nog bra kameror men eftersom dom blir ännu större så är det nog inte nått val för mig just nu. Då känns A95:an som ett bättre köp för mig.

Börjar luta iaf mot en A95 just nu, stod ju inte så jättebra saker om "mini"-kamerna i allt om digitalfoto senast. ehm. Känner mig så vilsen just nu. suck

Tackar för alla svar // Daniel

Vad gäller bildkvaliteten som sådan så finns det små kameror som presterar ganska bra. IXUS 430 och 500 tex. IXUS 40 som är ytterligare lite mindre är inte riktigt lika bra, men inte dålig.

Däremot så är det ont om små kameror som har manuella inställningar, så vill man bli lite mer "kreativ" så blir det svårare att kombinera med litenheten.
Nu kan man ju ta bra bilder med en kamera som inte har fulla manuella inställningar och så åxå, så man MÅSTE ju inte ha det, även om det kan vara bra ibland.

Daniel : Jag förstår din dillemma inför den här kameraköpet och bättre blir det inte när man inte vet vilken kamera är bra eller passar en. Jag stod inför samma sak nyligen tills jag bestämmde mig för en, min andra digitalare, fast jag har redan plåtat med min Minolta D7Hi ett tag. Det är inte lätt att välja bland dem olika typer av kameror som kommer ut på marknaden, men att få kunskap om dem är lätt idag och som andra har redan föreslagit är bästa för dig att kålla
" Dpreview " och dess tester av kameror. Jag skulle säga att han är en dem bästa testare bland webbsajterna som testar digitalare. Massor av info, tester och bilder att beskåda för den interesserade. Jag skulle rekomendera också en webbsajt nämligen

http://www.dcviews.com/

som samlar ihopp kameratesterna i ett översiktligt webbsajt där du finner länkar till alla som testade kameror man vill kålla upp. Ja, det finns tyvärr ingen annan utväg än att läsa tonvis med info och få en uppfatning själv om en kamera som man valde ut och även då måste man också klämma på den att se om den passar en. Sist vill jag nämna att försök handla från en butik eller webbshop som har någon form av returrutin och om det skulle hända att du blir missnöjd med kameran då kan du alltid lämna den tillbaka inom minst två vecker och kanske välja en annan kamera.

MVH Ludde

Jag är mycket nöjd med min Ixus i/digital Elph. Den saknar optisk zoom och man kan inte ställa fokus manuellt, annars går det mesta att ställa manuellt såsom vitbalans, ISO, ljusmätning, fokusteknik och slutartid (gäller längre tider). Den är mycket liten och snygg.

Jag köpte den som komplement till min 300D för att ha nåt som alltid kan hänga med. Den vinner ju bildkvalitét på att inte ha zoom. Jag tycker den tar förvånansvärt bra bilder för att vara så liten. Min bror köpte precis en likadan som komplement till sin 300D och han är också jättenöjd!

Jag har skaffat mig en Sony DSC ? 150.
Den är väl som andra digitalkameror i sin klass men väldigt liten och behändig. Och det var anledningen till att jag köpte den.
Den har fått bra omdömen - t.o.m mycket bra - i de tester jag sett så den skall väl vara bra då......för att vara digital
Själv är jag inte så värst imponerad men jag jämför givetvis med mina analoga kameror och då saknas det väldigt mycket.
Men liten och enkel att ha med är den......
Us

Tackar för alla svar. Börjar klia i fingrarna och känns som jag borde bestämma mig snart, men man vill ju inte få en kamera på halsen som man ångrar att man köpte.

Har gått ifrån tanken på att köpa de allra minsta "fickkamrorna" pga av bristen på kvalitet och manuella inställningar. (För jag har väl inte fått det om bakfoten?)

Pappa kom med några förslag till vad tror ni om dom ? berätta skillnaderna för en vilsen tonårspojk gärna :)

Canon PowerShot A95
Sony DSC-V1
Sony DSC-P150
Canon PowerShot S70

Tackar på förhand

ANNONS
Götaplatsens Foto