Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kameran låser sig ibland

Produkter
(logga in för att koppla)

rainred

Medlem
när jag försöker fota kan kameran låsa sig ibland och man kan då inte ta kort, vad kan jag göra för att undvika det?
har D40 och använder objektivet från Tamron på 18-270 mm
behöver den rengöras eller lämnas in på service?

Min Canon har gjort så några gånger , helt död, skärmen helt svart , går varken sätta på eller stänga av eller nåt . Enda som hjälpte då var att ta ut batteriet och sätta i det igen . Det har funkat för mig , men det är kanske inte samma fel för dig .

när jag försöker fota kan kameran låsa sig ibland och man kan då inte ta kort, vad kan jag göra för att undvika det?
har D40 och använder objektivet från Tamron på 18-270 mm
behöver den rengöras eller lämnas in på service?

Kanske kan vara att den inte hittar fokus, om du har inställt på fokusprioritet. Bara en idè

Exakt hur mycket låser den sig? Är den helt död? Och vad krävs för att den ska bli normal igen?

Det Peter skrev är en inställningsfråga, men jag är inte säker på att D40 har den inställningen. Iallafall borde du kunna ta en bild bara du fokuserat om på samma motiv om det är problemet.

Kanske kan vara att den inte hittar fokus, om du har inställt på fokusprioritet. Bara en idè
Så kan det mycket väl vara, ja. Enkelt att kolla - det är bara att i någon av menyerna ändra till slutarprioritet istället (ifall nu D40 har denna valmöjlighet).

Skulle kameran i läge slutarprioritet ÄNDÅ låsa sig, så finns det ytterligare en sak du kan göra. Lossa objektivet och titta alldeles innanför bajonettfattningen. Du ser där en uppsättning kontaktbleck. Motsvarande finns också i kamerans bajonettfattning. Dessa kontakter överför information fram och tillbaka mellan objektiv och hus. Sså länge de inte är "skitiga", förstås ....

Ifall kameran bär sig underligt åt beror det ofta på att man har varit och kladdat med fingrar o.a. på dessa kontakter. På huden har vi ett fettlager, och detta kan lätt medföra avbrott i de elektriska signalerna (de flesta är mycket svaga), ifall man har varit där och tafsat. Kontakterna kan rengöras t.ex. med isopropylalkohol, som jag har brukat köpa på närmsta Apotek.

Vet dock inte hur det är numera med detta - efter "privatisering" och "konkurrensutsättning" har sortiment, service och kompetens på de apotek jag har brukat använda mig av gjort en störtdykning ner i någon slags avgrund. Och billigare skulle det ju också ha blivit. Men inte en spänn billigare enligt de undersökningar som nyligen gjorts om detta. :-(
Nu får jag ränna runt på flera olika apotek för att få tag i de mediciner jag behöver - det behövde jag aldrig tidigare. Och den apotekarkonpetens man tidigare har tagit för att vara alldeles självklar tycks nu till stora delar ha ersatts med "djupa insikter" om vilka kosmetik- och skönhetsprodukter man tydligen "måste" kleta på sig nuförtiden (ursäkta mitt klagande här - men nu ska ni slippa mer sådant) ...

Man kan förstås också köpa något kontakt-rengöringsmedel. Här är ett - kostar 57 kr plus moms:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-815-23&toc=19046

Obs! Är rejält brandfarligt (gäller också för isopropylalkohol).
.

ANNONS
Götaplatsens Foto