Annons

kameran uppträder ej som disk med USB-kabel

Produkter
(logga in för att koppla)

molusk

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i en annan tråd följt besvären med en EOS-kamera där man inte kunde överföra RAW-filen:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106016&page=2
Eftersom jag alltid läser av minneskortet i en kortläsare har jag inte lagt märke till problemet förut:
Det är nämnligen så även hos mig att i Explorer uppträder EOS 450D under skannrar ock kameror. Om jag klickar på kameran kommer bildfilerna upp, men tyvärr visas RAW-filerna som JPG och har också samma storlek som JPG-filen. Om jag släpar över filerna till datorn, finns båda filerna med och med samma namn och storlek.
Om jag istället öppnar med EOS Utility eller annat program som t ex Picasa 3 finns både JPG- och CR2-filerna med och i rätt storlek för respektive fil.
Eftersom jag inte fört över bildfiler direkt från 450D tidigare har jag inte märkt av denna felaktiga egenhet och det styrker väl bara påståendet: Sätt minneskortet i en extern minneskortsläsare så blir det rätt.
//Bosse

Jag vill bara tillägga att det ovanstående beskrivna problemet bara inträffar om jag fotar i RAW+JPG. Om jag bara tar bilden i RAW syns den direkt i Explorer och i rätt storlek.

Exakt samma frågeställning här och bra svar
Tack för info, men att det fanns bra svar på varför CR2-filen visas som JPG om man fotat både JPG och RAW fanns väl inte i den tråden. Jag tyckker den tråden innehåller många märkliga frågor och svar. Dessbättre finns ju en bra lösning och det är separat kortläsare utan vare sig speciella program eller drivrutiner för att föra över bildfilerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto