Annons

Kameran vägrar ta bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

AnWi

Aktiv medlem
En jobbarkompis far har en Canon kompakt. Just nu vet jag inte vilken modell. Han klagar över att det , helt plötsligt, är nästan omöjligt att ta bilder med den. Den verkar fokusera ok på halvtryck men vägrar ta en bild. Ingen felsignalering heller.

Felet verkar likartat med det jag skrev om i Pentaxtråden men jag kommer inte på någon logisk förklaring.

Är det någon som har hört talas om detta tidigare?

Tacksam för tips
Anders

AnWi skrev:
En jobbarkompis far har en Canon kompakt. Just nu vet jag inte vilken modell. Han klagar över att det , helt plötsligt, är nästan omöjligt att ta bilder med den. Den verkar fokusera ok på halvtryck men vägrar ta en bild. Ingen felsignalering heller.

Felet verkar likartat med det jag skrev om i Pentaxtråden men jag kommer inte på någon logisk förklaring.

Är det någon som har hört talas om detta tidigare?

Tacksam för tips
Anders

Anders Wikström [FM]
(AnWi)
Medlem

Medlemsprofil
Avtryckaren fungerar inte
En jobbarkompis har en Pentax kompakt och klagar över att det är nästan omöjligt att ta bilder med den. Den verkar fokusera ok på halvtryck men vägrar ta en bild. Ingen felsignalering heller.

Inomhus är det helt omöjligt men utomhus verkar det fungera någon gång ibland. Detta pekar ju på att det kanske inte är själva avtryckaren utan något annat.

Någon som har hört talas om detta tidigare?

Tacksam för tips
Anders

Nu för du bestämma dig...

Vaddå bestämma mig?

Det är två olika kameror: En Pentax och en Canon med liknande problem.

Eftersom det är olika märken har jag postat i två olika forum.

Anders

hade det inte varit för att.....

"Inomhus är det helt omöjligt men utomhus verkar det fungera någon gång ibland"

så skulle jag sagt att det var avtryckaren som spöka då jag själv haft en pentax med de problemet.

Lite vag beskrivning kanske, men hade det varit min mor så skulle jag kollat om minneskortet är fullt.

Får han fokuseringen att låsa ordentligt - tex att fokusramen blir grön? Kan annars vara så att kameran inte hittar en tillräckligt kontrastrik del att fokusera på och därför inte tillåter att man tar bilden?

När det sedan händer, har han märkt att det går att fokusera om mot någon del med högre kontrast i motivet för att se om fokusen därefter låser sig och avtryckaren funkar igen?

Har sett något liknande på min Ixus 850 - men då fokuserar den inte ordentligt och avtryckaren känns död. Funderar på om det är någon inställning som har att göra med AiAF: AV, PÅ, Ansikte Uppt[äck]?

Har för mig att problemet brukar uppträda om jag kör med AV som metod (dvs fokusering mitt i sökaren). De andra metoderna söker av hela ytan och brukar alltid hitta något att fokusera på - fast kanske inte just där du vill... (vilket kanske inte brukar vara något större problem på en kompakt).

Tack för tipsen.

Enligt uppgift har det börjat nyligen men det är ju inte omöjligt att någon inställning ändrats (o)avsiktligt och ger denna konsekvens.

Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto