Ta de här mätningarna med en stor nypa salt. I huvudsak är det bara ett indirekt sätt att mäta upp pixelantalet, och det är ju redan känt
Om det inte vore för osäkerheten med hur högt MTF-värde objektiven har vid just testresultatets frekvens så skulle man väl kunna dra några slutsatser om hur kraftigt lågpassfilter sensorn har. Men som det nu är kan det bara användas som en grovkoll på att ingenting är anmärkningsvärt fel.
Det bör kanske sägas att jag sedan tonåren är svårt allergisk mot maxupplösningstester av alla de slag. Egna sådana tester av mina objektiv visade sig nämligen vara missvisande (samma mätresultat kunde ge totalt olika bildresultat ute i verkligheten).
Grundproblemet med sådana maxupplösningstester är att man bara undersöker vid vilken frekvens bildkvalitén går från att vara värdelös till helt obefintlig, vilket ju är totalt ointressant inom vanlig fotografi. Inom astronomisk forskning, militär bildspaning o d, är det naturligtvis annorlunda, men vill man fotografera vanliga motiv och få ett njutbart synintryck är god kontraståtergivning vid betydligt lägre frekvenser långt, långt viktigare.
Det är mycket märkligt att FOTO, som ju MTF-testar småbilds- och ”1,5-sensor”-objektiv vid frekvensen 865 cykler/bilddiagonal med motiveringen att denna frekvens ger hyfsat representativa mätvärden i normala situationer, inte MTF-testar sensorer vid samma frekvens.
Jag höll nästan på att glömma en annan viktig invändning, nämligen att de inte redovisar de tre grundfärgernas enskilda testresultat utan nöjer sig med visa oss hur totalresultatet blir med ett svartvitt motiv. De glömmer att de flesta motiv inte är svartvita (tänk på att det vita i svartvitt består av en viss fördelning av ALLA färger, om det t ex saknas grönt i en viss motivdetalj så kommer ju inte de grönkänsliga pixlarna, normalt hälften av alla pixlar, att kunna registrera någonting överhuvudtaget, varvid upplösningen naturligtvis sjunker).