Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Kamerans upplösning"

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
När man ser på tester i tidningen Foto finns en liten ruta som det står kamerans upplösning, då fundera jag på om detta är något att gå på eller om detta är ganska ointressant. Kan man jämföra alla olika tester mot varann eller så. En test så får eos 350 1800 o 1750 Dynax 5D 1450 o 1450 då skulle jag vilja he det till att 350 är betydligt bättre panasonic FZ30 får 1700 o 1750 men den har en massa brus med sig i sin säger en annan test kanske...
Jag förstår inte detta riktigt
/Björn

Systemkamera = alltid lägre brus än kompaktkamera.

Störningen i elektronik som orsakar brus är alltid lika stor. Ju större yta i varje pixel som tar upp ljus är, ju mindre blir bruset relativt ljuset. Systemkameror är utrusade med stora sensorer där varje pixel har en avsevärt större yta än motsvarande kompaktkamera med samma mängd pixlar, därför får kompaktkameran högre brus.

En brist med Fotos upplösningstest är att den testar objektivet också och inte bara sensorn. Och det är olika objektiv som används. Å andra sidan använder de alltid bra objektiv och optimala bländare. På det stora hela tycker jag att det är en sympatisk och bra testmetod.

Jo precis..
Men jag tänker mest på dom testvärdena som FOTO skriver, är inte dom jämförbara mot olika kameratyper då. Jag har fått för mig att dettta test skulle säga en del om bildkvalliten...
Vilket är det jag jagar på

/Björn

Ta de här mätningarna med en stor nypa salt. I huvudsak är det bara ett indirekt sätt att mäta upp pixelantalet, och det är ju redan känt :)

Om det inte vore för osäkerheten med hur högt MTF-värde objektiven har vid just testresultatets frekvens så skulle man väl kunna dra några slutsatser om hur kraftigt lågpassfilter sensorn har. Men som det nu är kan det bara användas som en grovkoll på att ingenting är anmärkningsvärt fel.

Det bör kanske sägas att jag sedan tonåren är svårt allergisk mot maxupplösningstester av alla de slag. Egna sådana tester av mina objektiv visade sig nämligen vara missvisande (samma mätresultat kunde ge totalt olika bildresultat ute i verkligheten).

Grundproblemet med sådana maxupplösningstester är att man bara undersöker vid vilken frekvens bildkvalitén går från att vara värdelös till helt obefintlig, vilket ju är totalt ointressant inom vanlig fotografi. Inom astronomisk forskning, militär bildspaning o d, är det naturligtvis annorlunda, men vill man fotografera vanliga motiv och få ett njutbart synintryck är god kontraståtergivning vid betydligt lägre frekvenser långt, långt viktigare.

Det är mycket märkligt att FOTO, som ju MTF-testar småbilds- och ”1,5-sensor”-objektiv vid frekvensen 865 cykler/bilddiagonal med motiveringen att denna frekvens ger hyfsat representativa mätvärden i normala situationer, inte MTF-testar sensorer vid samma frekvens.

Jag höll nästan på att glömma en annan viktig invändning, nämligen att de inte redovisar de tre grundfärgernas enskilda testresultat utan nöjer sig med visa oss hur totalresultatet blir med ett svartvitt motiv. De glömmer att de flesta motiv inte är svartvita (tänk på att det vita i svartvitt består av en viss fördelning av ALLA färger, om det t ex saknas grönt i en viss motivdetalj så kommer ju inte de grönkänsliga pixlarna, normalt hälften av alla pixlar, att kunna registrera någonting överhuvudtaget, varvid upplösningen naturligtvis sjunker).

Tack för tippsen o intressant läsning,
man får alltså vara lite försiktig med dessa tester
men, vad skall man gå efter då är det endast ögat och känna var "vinden" blåser....
Nu kom nya FOTO så man får läsa lite till...
Mvh Björn

ANNONS
Götaplatsens Foto