Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerapackning under resa...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska under ca 6 månader resa till/runt Sydafrika. Förhoppningsvis så finns det en del att fotografera under dessa månader men problemet är att jag inte riktigt kan bestämma mig för hur jag ska packa min utrustning. Alternativen är följande:

Fotoryggsäck:Nature Trekker
Fördelar är att den är skön att bära på men ganska klumpig att släpa runt på när man ska resa med annan packning.

Off Road2 + objektivväskor
Fördelar med detta är att jag alltid kan ha kameran till hands och sen bära resten av utrustningen i ryggsäcken och då även kuna banta ner packningen till vad jag behöver angående kläder mm.

Min kamerauttrustning består av tre objektiv (20-200mm),två kamerahus,blixt,stativ + smått o gott.

Hur skulle ni göra/tänka?

Fundera på saken!

Andreas Elmquist

Senast ändrad:
Jag antar att du om du ska vara i ett och samma land under så lång tid kommer att göra några längre uppehåll på olika ställen??

Hur mycket övrig packning ska du ha med och hur mycket kommer du behöva att kånka runt på den? Det är frågor du behöver ställa dig?

Ju mindre övrig packning och ju mindre du behöver släpa på den desto större möjlighet har du att ta med dig mycket kamerautrustning.

Hur ska du göra med filmen? Köpa på plats eller ta med hemifrån? 50 rullar film väger också en del..

Svårt att ge mer exakta råd än så då jag inte riktigt vet hur din resa kommer att se ut.

Jag skulle satsa på offroadvarianten. Smidigt att kunna packa undan i din stora väska...

A

Jag skulle satsa på en väska som inte skriker kamera eller åtminstonde dyr kamera.
För då lär du bara behöva släpa på den några veckor sedan kommer det vara någon annan som gör det utan din vetskap.

Tänk alltid på att inte skylta med kameran om du vill ha den kvar

//Tobbe

Varför inte köpa (om du har användning för den sedan såklart;) en fotobag i storlek med LowePro SupertreckerAW?

Där får du plats med en snål luffarpackning + lite fotoprylar, + ett handbagage (midjeväska..)

Mvh Niclas, som ibland saknar en Supertrecker för snåla långa fotoresor,,,

Har tänkt lite på vad jag skrev ovan,, Vad hade jag tagit själv om jag åkte IDag?

Visst är SupertreckerAW BRA på många sätt men just nu så hade jag gått för en vanlig sliten fjällsäck + en midjeväska för att ha kameran i.

Det beror ju lite eller faktiskt mycket,, på VAd man skall fota. Är tanken att fota på safari eller är det männsikor och kultur som står på huvudmenyn?

Safari= Fjällsäck (light,packad) på ryggen + En mindre fotobag som rymmer ett större tele och ett par andra praktiska objektiv typ 28-135 + 105macro.

Kultur/street/travel= Fjällsäcken (light,packad) på ryggen och en midjeväska för en mindre kamera hellst en mätsökarkamera med 28mm + 50mm + 90mm.

Så då var svaret avgett;)

Mvh Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto