Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraprofiler i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Hur lägger man in en specifik kameras profil i Bridge? Nu finns bara Adobes egna profiler. Tex Canons profil för 5D Mklll eller nyare.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu kör jag inte Bridge normalt även om jag har det. Jag kör alltid direkt från LR till PS.
I LR kan man lägga till profiler. Detsamma gäller i Camera Raw. Det gäller även sådan man skapar själv med QP-Card eller X-rite Color Passport.
Sedan är det väl så att även Bridge läser det man gjort i PS/LR och uppdaterar previews med resultatet.
Så lägger man till en profil i LR eller PS så kommer det att synas i Bridge.
 

Cambo

Aktiv medlem
Hur gör man då för att hitta profilen för sin kamera samt lägga in den i Bridge?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall försöka vara pedagogisk.
Vad jag kan se har inte Bridge någonstans där du kan lägga en kamera profil. Om det sker bör det vara i importfunktionen där du kan lägga en preset.
Det kan man åtminstone i LR.
En importpreset är för LR ett recept på hur den skall tolka raw-filen. Det receptet kan innehålla en speciell kameraprofil.
Om man inte gör det så importerar LR bilderna och tolkar raw-bilden sedan enligt sin standard.
Det LR gör när den först importerar en ny raw-fil är att visa den inbyggda jpg som finns i raw-filen som preview. Efter en stund tolkar den raw-filen utifrån inställningarna och visar en preview enligt raw-filen.
Om du nu ändrar kameraprofilen kommer ockås bildens preview att uppdateras.
Jag är som sagt inte expert på Bridge eftersom jag inte använder det men det bör fungera på samma sätt. Om du ändrar kameraprofil i Camera raw eller i LR kommer den preview som visas i Bridge också att updateras enligt de inställningar du gjort i raw-programmet.
Åtminstone visar min Bridge bilderna som jag redigerat dem i LR eller Camera raw. Inte som de var när jag importerade dem.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hur gör man då för att hitta profilen för sin kamera samt lägga in den i Bridge?
Bridge är inte färghanterat, så det du ser på skärmen stämmer inte överens med det du sedan ser i Camera Raw eller i Lightroom. Så det du kan göra om du använder Camera Raw är att välja den profil du vill utnyttja och sedan spara det som en förinställning. När du importerar bilder till Camera Raw i fortsättningen kommer den profil du har valt vara förinställd. Men fortfarande ser du inte bildens korrekta färger i Bridge.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för det svaret Stefan. Jag kör som sagt knappt någonsin Bridge. Finns ju inget skäl när man har hela sin bildsamling i LR.
Så det är ytterligare ett argument för kombinationen LR/PS.
Man lär så länge man lever.
 
ANNONS