Annons

Kameratillverkarnas onödiga hemlighetsmakeri

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Nikon har en gång i tiden krypterat vitbalansen. Canon har inte sagt ett knyst om hur man ska avkoda dess filformat CR3 utan det är Alexey Danilchenko som löst den biten.

Canon har även historiskt gömt serienummer genom att blanda in hexadecimal, och detta i EXIF som är en öppen standard!

Vad som finns i bildfilernas Makernotes är det heller ingen som vill berätta om.

GoPro har däremot valt en öppen väg https://github.com/gopro/gpr

Varför vill man som kameratillverkare begränsa sin kundkrets?

Hur ser det ut hos svenska Hasselblad?

I mina ögon är den enda logiska anledningen om informationen i "klartext" skulle avslöja något om produkten som konkurrenterna skulle kunna dra nytta av. Jag vet dock inte vad det skulle vara för typ av information....
Annars borde väl tillverkarna ur försäljningsperspektiv vara intresserade av att deras produkter har så brett stöd som möjligt?

Jag skulle tippa på att dom antingen bara ger ut informationen till certifierade utvecklare för att se till att få en viss kvalitet och slippa allt för mycket frågor, eller bara till licenserade utvecklare för att tjäna pengar på det hela.

Nu har du nog inte förstått hur RAW-filer fungerar.
NEF,DNG etc etc är kontainerformat (se det som en filmapp man kan fylla med filer). Varje ny kamera får en ny kontainer i formatet som på det ena eller andra sättet skiljer sig från tidigare.
Tillverkarnas format underhålls av tillverkarna och varje ny kamera kommer snabbt ut till dom stora programmen.

DNG underhålls helt ocentralt och strax ett år efter att man Samsung S24 kom ut så stöds inte DNG-filerna från den i något program jag har.
Kommer Nikon med en ny kamera så stödjer alla mina program den inom 1 månad.

Jag skulle säga att det inte finns någon bakåtkompabilitet att oroa sig över, du måste bara stödja alla kontainrar.

Jag uttryckte mig kanske oklart. Ifall du baserar en funktion i ditt program på att jag använder ett visst fält på ett visst sätt och jag slutar göra det så riskerar jag gnäll från dig och de som använder ditt program. Det var det jag syftade på med "bakåtkompabilitet" (som kanske inte var ett bra uttryck i sammanhanget).

Nu missförstår jag kanske standarden men är inte "MakerNotes" den tagg där respektive tillverkare ska kunna stoppa in vad som helst av rent "intern" information som man anser sig behöva lagra i filen? De flesta applikationer förutsätts då bara läsa förbi denna tagg och ognorera innehållet?

Nu missförstår jag kanske standarden men är inte "MakerNotes" den tagg där respektive tillverkare ska kunna stoppa in vad som helst av rent "intern" information som man anser sig behöva lagra i filen? De flesta applikationer förutsätts då bara läsa förbi denna tagg och ognorera innehållet?
Precis, det är den del där kameratillverkaren kan fylla på med allt den vill ha. Men mycket är till nytta för kameraanvändaren och även det program som ska behandla råfilen.
Svartnivån, black level, är ju direkt avgörande för hur en råfil ska tolkas. Utan rätt svartnivå blir hela bilden snarare rosa.

Kommer man inte åt svartnivån i metadatan måste man mäta från de maskade pixlarna i Canons fall, eller från helt svarta exponeringar.

Kameratillverkarnas hemlighetsmakeri försvårar också diagnostisering.
Exempelvis fick jag frågan om varför några nattbilder var så mycket brusigare under den senaste tiden. Tack vare andra som avkodat taggen för temperatur gick det att se att detta var den troliga orsaken. Där finns säkerligen fler temperaturtaggar då det sitter fler termometrar i kamera och objektiv.

Senast ändrad:
Egtersom kameratillverkarna vill sälja kameror antar jag att all informationen i MakerNotes är motiverad, väl specificerad och specen tillgänglig för de som kameratillverkarna anser har behov av den. Ur ett marknadsperspektiv borde det vara hål i huvudet att undanhålla information som genererar bättre bilder och därmed bättre recensioner och som en följd av det förhoppningsvis mer försäljning.

Jag uttryckte mig kanske oklart. Ifall du baserar en funktion i ditt program på att jag använder ett visst fält på ett visst sätt och jag slutar göra det så riskerar jag gnäll från dig och de som använder ditt program. Det var det jag syftade på med "bakåtkompabilitet" (som kanske inte var ett bra uttryck i sammanhanget).

Kameratillverkarna har aldrig brytt sig om bakåtkompabilitet i sina format. Adobe försökte få DNG bakåtkompatibelt och misslyckades.

Jag lyckades avkoda Canons flimmerreducering från min R6. Jag har skrivit hur jag gått tillväga med just Exiftool. Om man lägger till -v3 så får man även alla taggar i hexadecimal.

7D har en del taggar om blixtinställningar kvar som inte verkar helt omöjliga att avkoda. Exempelvis trådlös sändning, inaktiverad intern uppfälld blixt, aktiverad intern uppfälld blixt och aktiverad extern blixt.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Det handlar nog inte om att vilja begränsa sin kundkrets. Rudy Winston nämnde lite om detta ämne i en video för några år sedan. Vad jag vill minnas så sades det i princip att raw-formatet är det hemligaste de har. De lägger mycket pengar och forskning på mjukvarubitarna för att få ut mesta möjliga och få de där Canon-färgerna etc. Något de inte vill dela med sig till konkurrenterna.

Läste även någon artikel i samma veva kring ämnet. Artikeln belyste att på kameror och objektiv kan de patentera design och teknik. Bristfälliga mjukvarupatentstöd eller avsaknaden av det i många länder gör att de håller mjukvarubitarna hemliga istället och bara delar med sig av det via avtal så det inte kommer på vift. Lät som en rimlig anledning.

Det handlar nog inte om att vilja begränsa sin kundkrets. Rudy Winston nämnde lite om detta ämne i en video för några år sedan. Vad jag vill minnas så sades det i princip att raw-formatet är det hemligaste de har. De lägger mycket pengar och forskning på mjukvarubitarna för att få ut mesta möjliga och få de där Canon-färgerna etc. Något de inte vill dela med sig till konkurrenterna.

Läste även någon artikel i samma veva kring ämnet. Artikeln belyste att på kameror och objektiv kan de patentera design och teknik. Bristfälliga mjukvarupatentstöd eller avsaknaden av det i många länder gör att de håller mjukvarubitarna hemliga istället och bara delar med sig av det via avtal så det inte kommer på vift. Lät som en rimlig anledning.
Så vem är informationen i Makernote till för? Inte kunderna och inte utvecklarna av råkonverterare. Adobe DNG Converter tar bort Makernotes helt när den konverterar CR3.

Varför är det viktigt att hemlighålla om kameran fotograferat med elektronisk eller mekanisk slutare?

Det där med Canon-färger har varit en enda lång klagokör från Canonfotografer som använder Adobe som råkonverterare för Canonkameror efter EOS R/RP. I samband med släppet av R5 II och R1 nämndes det att Canon till Adobe skulle dela med sig av ett plugin så att Adobes kundkrets nu ska få tillgång till Canons färger och färginterpolering. Måste ha suttit hårt inne. Förmodligen kommer man inte själv få ändra färginterpoleringsmetod.

Senast ändrad:
Så vem är informationen i Makernote till för? Inte kunderna och inte utvecklarna av råkonverterare. Adobe DNG Converter tar bort Makernotes helt när den konverterar CR3.

Varför är det viktigt att hemlighålla om kameran fotograferat med elektronisk eller mekanisk slutare?

Det där med Canon-färger har varit en enda lång klagokör från Canonfotografer som använder Adobe som råkonverterare för Canonkameror efter EOS R/RP. I samband med släppet av R5 II och R1 nämndes det att Canon till Adobe skulle dela med sig av ett plugin så att Adobes kundkrets nu ska få tillgång till Canons färger och färginterpolering. Måste ha suttit hårt inne. Förmodligen kommer man inte själv få ändra färginterpoleringsmetod.

Ja bra frågor åt Canon.

Och nej det lär man troligen inte få välja färginterpoleringsmetod själv.

Det tog ju över två år efter släppet av R5/R6 innan Canons kameramatchande profiler för R-kamerorna kom till Adobes produkter, Adobe supporten skyllde på Canon. Canon supporten gav inget klart svar men skulle ta det vidare internt. Så snabbt går det inte. Kanske blir det bättre nu framöver med pluginet osv. DPP är ju hopplöst att jobba med och iaf de gamla versionerna gillade att pillra på RAW-filerna. Brukar ha så mina bara är läsbara och då kraschar DPP...

Hasselblad CFV 100C/907X har följande okända taggar som jag inte kan finna dokumenterat hos Hasselblad.com, men jag har inte frågat. 0x0015, 0x0045, 0x001e och 0xc628 skulle man förstås kunna gissa sig till vara modell, antal megapixlar, bländare och vitbalans.

[MakerNotes] Unknown 0x0005 : 2
[MakerNotes] Unknown 0x0007 : 0
[MakerNotes] Unknown 0x0008 : 0
[MakerNotes] Unknown 0x000f : 500 0 0 0 0 0 0 0 0 0
[MakerNotes] Unknown 0x0011 : 20
[MakerNotes] Unknown 0x0012 : 70
[MakerNotes] Unknown 0x0013 : 1073800702 8192
[MakerNotes] Unknown 0x0014 : 2
[MakerNotes] Unknown 0x0015 : CFV 100C/907X
[MakerNotes] Unknown 0x0016 : 6
[MakerNotes] Unknown 0x0017 : .B$..�.E`..>L
[MakerNotes] Unknown 0x0018 : .C>>.��
[MakerNotes] Unknown 0x0019 : GAIN.f�..(.�.�"|\..�[...]
[MakerNotes] Unknown 0x001e : 16
[MakerNotes] Unknown 0x0030 : 0 0
[MakerNotes] Unknown 0x0031 : 0 0
[MakerNotes] Unknown 0x0033 :
[MakerNotes] Unknown 0x0036 : 0.25 3.051850948e-05 1 0.25 3.051850948e-05 1 0.25 3.05[...]
[MakerNotes] Unknown 0x0042 : ..+Pq��������������������������������������������������[...]
[MakerNotes] Unknown 0x0045 : 100
[MakerNotes] Unknown 0x0046 : 1.005
[MakerNotes] Unknown 0x0047 : 1 3672 5717 697 1008 0 0
[MakerNotes] Unknown 0x004a : 1
[MakerNotes] Unknown 0x004b : 3����....[...]
[MakerNotes] Unknown 0x0059 : 4 896 419 10120 8096
[MakerNotes] Unknown 0x005a : .l�..O���,J��.=�C�B�S��G�g�盎B�WßWǧg����h����.'g�[...]
[MakerNotes] Unknown 0x005b : 2
[MakerNotes] Unknown 0x005c : 0
[MakerNotes] Unknown 0x005d : 0
[MakerNotes] Unknown 0x005e : 0
[MakerNotes] Unknown 0x005f : 0
[MakerNotes] Unknown 0x0060 : 5EGZL4P0040063
[MakerNotes] Unknown 0x0061 : 8OHP13323
[MakerNotes] Unknown 0x0063 : 0.5
[MakerNotes] Unknown 0xc628 : 0.3799496771 1 0.6166236992

DJI har inte lika många MakerNotes i sin Mavic. Däremot verkar man ha satt fel nivå för när man ska klippa högdagern. 16383 i stället för 16380.

[MakerNotes] Make : DJI
[MakerNotes] DJI 0x0002 : 1 2 0 0
[MakerNotes] Speed X : +0.00
[MakerNotes] Speed Y : +0.00
[MakerNotes] Speed Z : +0.00
[MakerNotes] Pitch : -2.50
[MakerNotes] Yaw : +1.90
[MakerNotes] Roll : -5.80
[MakerNotes] Camera Pitch : -11.90
[MakerNotes] Camera Yaw : +1.70
[MakerNotes] Camera Roll : +0.00
[MakerNotes] DJI 0x0015 : t.
[MakerNotes] DJI 0x0016 : �..
[MakerNotes] DJI 0x0018 : .

GoPro Hero 12 ser helt ut att sakna MakerNotes.

Senast ändrad:
Nu har du nog inte förstått hur RAW-filer fungerar.
NEF,DNG etc etc är kontainerformat (se det som en filmapp man kan fylla med filer). Varje ny kamera får en ny kontainer i formatet som på det ena eller andra sättet skiljer sig från tidigare.
Tillverkarnas format underhålls av tillverkarna och varje ny kamera kommer snabbt ut till dom stora programmen.

DNG underhålls helt ocentralt och strax ett år efter att man Samsung S24 kom ut så stöds inte DNG-filerna från den i något program jag har.
Kommer Nikon med en ny kamera så stödjer alla mina program den inom 1 månad.

Jag skulle säga att det inte finns någon bakåtkompabilitet att oroa sig över, du måste bara stödja alla kontainrar.

Ja men nu är du väldigt snäv och självcentrerad i dina omdömen och slutsatser. Proprietära RAW är och förblir ett problem inte bara för användarna utan för alla som tillverkar program som behöver kunna läsa dessa filer.

Jag har sagt det förut och säger det igen: både jag med min då nya Sony A7 IV och de som senare köpte då nya Nikon Z3 tror det jag det var behövde vänta oacceptablet länge på att DXO fixade profiler till Photolab 6 tror jag det var då för ett par år sedan. I mitt fall tog det 6 månader och för användarna av Nikon Z3 något kortare tid men tillräckligt lång tid för att en del av dem skulle lämna DXO och Photolab i svår irritation.

Så om detta är ett problem eller inte kan man ju diskutera graden av men bara det faktum att man aldrig kan köra sina filer direkt i någon konverterare utom tillverkarnas proprietära direkt när en kamera släpps är ett problem för många. Tänk om jag varit beroende för min överlevnad av att kunna köra mina då nya ARW för Sony A7 IV i Photolab 6? Hur kul vore det då att få vänta 6 månader nästan precis på att det skulle hända.

Sedan dessa myter kring dessa såååå....speciella RAW-format. Jag kan ju konstatera efter att ha kunnat öppna mina ARW som då saknade stöd i Photolab enbart efter att ha bytt ut den speciella modellkod som utmärkte RAW från A7 IV och ersatt den med koden för föregående modell A7 III med hjälp av min HEX-editor. Möjligen trodde jag på myten om de såååå... speciella RAW-formaten innan men det gör jag verkligen inte längre. I samband med att A7 IV kom så fick vi ett par nya filtyper med nya kompromeringslösningar i den kameran som inte funnits i tidiagare modeller och inte heller de var det några problem att öppna och använda med modellkoden för A7 III som ju helt saknade dessa typer av filformat.

Jag kan heller inte för mitt liv begripa varför dessa tillverkare av RAW-konverterare envisas med att släppa helt nya uppdateringar av sina mjukvaror som alla förväntas installera, bara för att man släppt ett antal nya kamera- eller objektivprofiler. Varför lägger man inte genast dessa profiler hos tillverkaren av respektive RAW-konverterare och låter användarna ladda ner dessa vid behov över Internet istället . Vad är problemet med det?? Är det någon som någonsin ställt sig den frågan? Det märkliga är att jag aldrig tror mig ha stött på några sådana tankebanor tidigare exv. här på FS. Hur kan det komma sig???

DXO och alla andra tillverkare leker med elden när de inte förmår att ge oss dessa kamera och objektivprofiler i tid och det gör många andra tillverkare av RAW-konverterare också. En fördel med de proprietära konverterarna är ibland att kan läsa de metadataparametrar som tillverkarnas kamerorna skriver in i RAW-filernas EXIF.

Dessa gör ju faktiskt att man inte alls behöver några "specialanpassade profiler" från exv. DXO eller Adobe för att få till den startpunkt som hyfsat motsvarar de JPEG-defaults tillverkaren använder för JPEG-filerna "rakt ur kameran" - ja för sexigare är ju faktiskt inte detta med kameraprofilerna.

Jag tror faktiskt det finns en stor okunnighet kring detta med RAW-formaten. För att skaffa kunskap kring hur det egentligen ligger till med sina egna RAW-format och hur ens konverterare hanterar dessa så behöver man faktiskt labba lite.

1723560589895.png

Koden för A7 IV RAW ILCE-7M4 behövde alltså bytas ut till koden för A7 III ILCE-7M3 på en handfull ställen i HEX-koden. Till A7 III fanns det ju redan en profil till,

1723560537916.png

Man kan göra detta manuellt eller så kan man automatisera detta som jag gjorde när jag processade många filer. Det kan man enkelt göra med en Macrorecorder.

1723560828953.png

....men varför ska vi egentligen behöva ha det så här ??? ... och varför kan tillverkarna fortfarande 2024 (19 år efter att OPEN RAW och Michael Reichmann publicerade artikeln "The RAW Flaw" 2005), komma undan med att behandla både RAW-konverterarutvecklarna och sina användare på detta sätt??? Varför ska vi acceptera att vi inte kan använda en konverterare vi betalat, för att öppna de filer våra nya kameror spottar ur sig?

Varför ska tillverkarna av RAW-konverterare konstant behöva lägga så mycket energi och resurser på att hålla sina profiler i synk med kamerautbudet? Den tiden hade det väl varit mycket bättre om de kunde använda till att fixa fel och brister i sina produkter och nyutveckla nya användbara verktyg som användarna behöver och efterfrågar. I fallet DXO, som ju är en relativt liten tillverkare är dessa problem väldigt tydliga och besvärande.

Jag kan säga att i detta fall är min märkeslojalitet med Sony mindre än 0 men tyvärr kan både de och deras huvudkonkurrenter Canon och Nikon såsa vidare i sina respektive proprietära sfärer för det finns ju ingen av dessa som är ett dugg bättre än de andra och det finns inga som helst tecken på att någon av dessa skulle vara på väg att ta sitt ansvar och verka för en standardisering. Det är verkligt uppenbart att standardiseringsnivån i fotobranschen är väldigt låg och det är faktiskt lite förvånande för en bransch som faktiskt går mot 200 år.

WIKI:

Det första bevarade fotografiet i världen togs tydligen av Joseph Nicéphore Niépce år 1826 eller 1827. Fotot, som kallas “Utsikt från fönstret i Le Gras”, visar utsikten från Niépces fönster i Saint-Loupe-de-Varennes, Frankrike

Senast ändrad:
Ett förtydligande:

Som jag sade ovan: DXO och alla andra tillverkare leker med elden när de inte förmår att ge oss dessa kamera och objektivprofiler i tid och det gör många andra tillverkare av RAW-konverterare också. En fördel med de proprietära konverterarna är ibland att de faktiskt kan läsa de metadataparametrar som tillverkarnas kamerorna skriver in i RAW-filernas EXIF.

Möjligen är det också nytt för många att en tillverkare som exv. Sony skriver in helt redundanta data i EXIF - även i RAW-filerna. Ja märkligt nog finns det faktiskt dubblerade fält t.o.m. för exv. ISO. Vid en snabb genomgång ser jag åtminstone nio matadata-element som är Sonys egna proprietära metadata.

Längst ned ser ni även exempel på Sonys data för korrigering av objektivet i fråga ( Sony FE 70-200mm F4 G OSS ). Dessa är generella metadata-element som håller datat för korrigering av objektivets vignettering, kromatiska aberration och distorsion. Jag antar att de i princip motsvarar de data som exv. DXO tar fram för att korrigera samma objektiv i deres objektiv-profil för objektivet i fråga..

Dessa data

Sony ISO : 10169
Sony Exposure Time 2 : 1/504
Sony F Number 2 : 5.7
Sony Max Aperture Value : 4.0
Sony Raw File Type : Sony Compressed RAW
Sony Tone Curve : 8000 10400 12900 14100
Sony Crop Top Left : 12 8
Sony Crop Size : 7008 4672
Sony Model ID : ILCE-7M4
Lens Mount 2 : E-mount
Lens Type 3 : Sony FE 70-200mm F4 G OSS
Lens ID : Sony FE 70-200mm F4 G OSS

Vignetting Corr Params : 16 0 0 32 96 160 224 320 512 832 1312 1920 2720 3680 4768 5984 7232

Chromatic Aberration Corr Params: 32 -128 -256 -384 -512 -512 -512 -512 -512 -512 -512 -640 -640 -640 -768 -768 -896 -128 -256 -384 -512 -512 -384 -384 -384 -256 -256 -256 -128 -128 -128 -128 -128

Distortion Corr Params : 16 2 4 9 20 34 54 77 106 138 176 219 268 320 377 442 512

... och på toppen av detta så spärrar alltså DXO ut mig i 6 månader från att kunna läsa mina A7 IV-filer i Photolab. Märk också väldigt väl:

Man kan ju mycket enkelt idag i version 7 av Photolab läsa både A7 IV och A7 III-filer och jag kan också nu enkelt växla mellan profilen för A7 III och den för A7 IV som jag väntade på i hela 6 månader.

Ja ni läste rätt: nu när jag obehindrat kan komma in i Photolab även med A7 IV-filerna, så är det inget som hindrar att jag t.o.m. använder en Nikon Z3-profil till mina A7 IV-biler! Så varför överhuvudtaget spärra ut användare med filer som inte har någon profil i Photolab??

Jag kan dessutom förvånat konstatera att skillnaden mellan att använda en A7 III- och en A7 IV-profil är knappt märkbar ens! Dessa profiler har enbart en funktion egentligen och det är att ge användarna en "startpunkt" vid redigeringen som hyfsat stämmer med vad de får ut ur sina kameror i JPEG med standardinställningar.

Det jag skule vilja sammanfatta detta med är att det redan finns generella metadata-element för det mesta i EXIF, så de flesta av dessa dubblerade Sony-fält är bara helt onödig redundans. Mjukvarutillverkare som DXO tvingas alltså göra sina egna profiler för både kameror och objektiv därför att tillverkarna av kameror vägrar att samarbeta och standardisera denna EXIF-data som egentligen borde vara det enda som skulle behövas om det bara fanns en enda standad för dessa typer av data. Om denna standard fanns kunde alla mjukvarutillverkare bara läsa dessa data och helt slippa detta elände med egensnickrade profiler för kameror och objektiv och ingen skulle längre behöva få produktionsavbrott och störningar i månader för att DXO och andra inte kan få tummen ur på månader. Snacka om skitnödighet i onödan.

... men det måst eväl ändå finnas någon teknisk hake ... eller?

Jag har svårt att se det faktiskt, för beviset för att detta faktiskt funkar finns ju redan i Sonys egen konverterare Imaging Edge. Den läser ju beviligen till skillnad från Adobes Camera RAW eller Lightroom eller för den delen både Capture One och Photolab dessa objektiv- och kamerametadata i EXIF och det funkar hur bra som helst och bättre än i tredjepartstillverkarnas konverterare som alltså inte kan detta.

Så jag undrar verkligen varför vi lever med detta roddiga ineffektiva härke och det skriver jag som gammal utvecklare med särskild inriktning på att effektivisera ineffektiva business IT-processer i affärssystem och bildflödes processer i DAM-system. Jag tycker verkligen att detta är under all kritik idag 2024!

Jag fattar heller inte att exv. Sveriges största foto-site Fotosidan, som väl ändå har ett visst inflytande i branchen , under alla år låtit denna sten ligga orörd och samla mossa, trots tillgång till några av Sveriges mest erfarna och kompetenta fototeknikmänskor.

Är inte tiden mogen nu snart för att göra något åt detta ineffektiva och rätt irriterande elände?

Senast ändrad:
Ett förtydligande:

Som jag sade ovan: DXO och alla andra tillverkare leker med elden när de inte förmår att ge oss dessa kamera och objektivprofiler i tid och det gör många andra tillverkare av RAW-konverterare också. En fördel med de proprietära konverterarna är ibland att de faktiskt kan läsa de metadataparametrar som tillverkarnas kamerorna skriver in i RAW-filernas EXIF.

Möjligen är det också nytt för många att en tillverkare som exv. Sony skriver in helt redundanta data i EXIF - även i RAW-filerna. Ja märkligt nog finns det faktiskt dubblerade fält t.o.m. för exv. ISO. Vid en snabb genomgång ser jag åtminstone nio matadata-element som är Sonys egna proprietära metadata.

Längst ned ser ni även exempel på Sonys data för korrigering av objektivet i fråga ( Sony FE 70-200mm F4 G OSS ). Dessa är generella metadata-element som håller datat för korrigering av objektivets vignettering, kromatiska aberration och distorsion. Jag antar att de i princip motsvarar de data som exv. DXO tar fram för att korrigera samma objektiv i deres objektiv-profil för objektivet i fråga..

Dessa data

Sony ISO : 10169
Sony Exposure Time 2 : 1/504
Sony F Number 2 : 5.7
Sony Max Aperture Value : 4.0
Sony Raw File Type : Sony Compressed RAW
Sony Tone Curve : 8000 10400 12900 14100
Sony Crop Top Left : 12 8
Sony Crop Size : 7008 4672
Sony Model ID : ILCE-7M4
Lens Mount 2 : E-mount
Lens Type 3 : Sony FE 70-200mm F4 G OSS
Lens ID : Sony FE 70-200mm F4 G OSS

Vignetting Corr Params : 16 0 0 32 96 160 224 320 512 832 1312 1920 2720 3680 4768 5984 7232

Chromatic Aberration Corr Params: 32 -128 -256 -384 -512 -512 -512 -512 -512 -512 -512 -640 -640 -640 -768 -768 -896 -128 -256 -384 -512 -512 -384 -384 -384 -256 -256 -256 -128 -128 -128 -128 -128

Distortion Corr Params : 16 2 4 9 20 34 54 77 106 138 176 219 268 320 377 442 512

... och på toppen av detta så spärrar alltså DXO ut mig i 6 månader från att kunna läsa mina A7 IV-filer i Photolab. Märk också väldigt väl:

Man kan ju mycket enkelt idag i version 7 av Photolab läsa både A7 IV och A7 III-filer och jag kan också nu enkelt växla mellan profilen för A7 III och den för A7 IV som jag väntade på i hela 6 månader.

Ja ni läste rätt: nu när jag obehindrat kan komma in i Photolab även med A7 IV-filerna, så är det inget som hindrar att jag t.o.m. använder en Nikon Z3-profil till mina A7 IV-biler! Så varför överhuvudtaget spärra ut användare med filer som inte har någon profil i Photolab??

Jag kan dessutom förvånat konstatera att skillnaden mellan att använda en A7 III- och en A7 IV-profil är knappt märkbar ens! Dessa profiler har enbart en funktion egentligen och det är att ge användarna en "startpunkt" vid redigeringen som hyfsat stämmer med vad de får ut ur sina kameror i JPEG med standardinställningar.

Det jag skule vilja sammanfatta detta med är att det redan finns generella metadata-element för det mesta i EXIF, så de flesta av dessa dubblerade Sony-fält är bara helt onödig redundans. Mjukvarutillverkare som DXO tvingas alltså göra sina egna profiler för både kameror och objektiv därför att tillverkarna av kameror vägrar att samarbeta och standardisera denna EXIF-data som egentligen borde vara det enda som skulle behövas om det bara fanns en enda standad för dessa typer av data. Om denna standard fanns kunde alla mjukvarutillverkare bara läsa dessa data och helt slippa detta elände med egensnickrade profiler för kameror och objektiv och ingen skulle längre behöva få produktionsavbrott och störningar i månader för att DXO och andra inte kan få tummen ur på månader. Snacka om skitnödighet i onödan.

... men det måst eväl ändå finnas någon teknisk hake ... eller?

Jag har svårt att se det faktiskt, för beviset för att detta faktiskt funkar finns ju redan i Sonys egen konverterare Imaging Edge. Den läser ju beviligen till skillnad från Adobes Camera RAW eller Lightroom eller för den delen både Capture One och Photolab dessa objektiv- och kamerametadata i EXIF och det funkar hur bra som helst och bättre än i tredjepartstillverkarnas konverterare som alltså inte kan detta.

Så jag undrar verkligen varför vi lever med detta roddiga ineffektiva härke och det skriver jag som gammal utvecklare med särskild inriktning på att effektivisera ineffektiva business IT-processer i affärssystem och bildflödes processer i DAM-system. Jag tycker verkligen att detta är under all kritik idag 2024!

Jag fattar heller inte att exv. Sveriges största foto-site Fotosidan, som väl ändå har ett visst inflytande i branchen , under alla år låtit denna sten ligga orörd och samla mossa, trots tillgång till några av Sveriges mest erfarna och kompetenta fototeknikmänskor.

Är inte tiden mogen nu snart för att göra något åt detta ineffektiva och rätt irriterande elände?
När du använder en äldre profil för att öppna nya RAW-filer, får du ofta en bild som kan se okej ut på ytan, men med potentiella fel i färg, dynamiskt omfång och detaljåtergivning. För bästa resultat är det alltid att föredra att använda en profil som är specifikt utvecklad för den aktuella kameramodellen.

När du använder en äldre profil för att öppna nya RAW-filer, får du ofta en bild som kan se okej ut på ytan, men med potentiella fel i färg, dynamiskt omfång och detaljåtergivning. För bästa resultat är det alltid att föredra att använda en profil som är specifikt utvecklad för den aktuella kameramodellen.
Det händer att jag lägger till kamerasupport i darktable (Rawspeed). Inte mycket som krävs om råformatet redan är avkodat.

En färgmatris och svartnivå från Adobe DNG Converter. Svartnivån kan också tas från de dolda pixlarna om dessa finns. Vitnivå som man kan få från Adobe DNG Converter också eller om man mäter det själv.

Man får skriva in hur mycket som ska beskäras.

Skulle färgmatrisen vara fel, exempelvis om man tar den från en annan kamera, kan man i darktable bara fotografera en färgkarta som SpyderCheckr, så rättar man till det.

Precis som Sten-Åke skriver borde fler aktörer ställa kritiska frågor till kameratillverkarna. Även om majoriteten av kameraanvändarna använder Adobes programvara är det fortfarande saker som inte Adobe har löst. Exempelvis inbäddade objektivprofiler från Canons senaste objektiv, Dual Pixel Raw, Raw Burst Mode.

Tänk om Canon skulle kunna hjälpa mjukvaruutvecklarna i stället:

- Med tio rader kod tar man bort dynamiskt radbrus från 5D IV och slipper en mängd klagomål.

-Så ökar man det dynamiska omfånget med Dual Pixel Raw som nu knappt någon använder.

- En fullständig lista med alla taggars betydelse i MakerNotes.

Små saker som ger det lilla extra.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto