Annons

Kamerautrustning och resultat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard83

Medlem
Hej på er alla.

Jag har en liten fundering. En teori om man vill kalla det så. Har fått en del "skit" för detta ämne när jag tog upp det i ett helt annat forum på en helt annan sida, så hoppas på lite schyssta diskussioner här istället.
Hursom så undrar jag över den egentliga och "väsentliga" skillnaden mellan olika system. Vad behöver man egentligen för kamerautrustning för att i slutändan leverera en bild till en modetidning eller för att hårdra, National Geographic?
Vi lever ju som bekant mitt i en digital revolution där kameraföretag spottar ut nya modeller på löpande band. Nya sensorer, uppdaterade serietagningsfuntioner, 51-spot autofokus osv osv. Och den kameraintresseade allmänheten dreglar (inkl jag).
Det jag reagerar mot är att den nya familjekameran var förra årets semiproffskamera, och att det anses lite "fult" att gå på uppdrag med tex en Nikon D60 som tidningsredaktörens lille son fick i födelsedagspresent månaden innan. Även bland "kollegor" verkar det ligga en prestige i att ha just en dyr kamera. Kan det vara så att tanken på att allmänheten har tillgång till alla billiga, (eller iaf överkomliga) och otroligt välpresterande kameror gör de som arbetar med yrket, oss fotografer, lite nervösa och stingsliga? Att man låter kameran definiera sin yrkesroll, mer än yrket i sig? När nya kameror lanseras så presenteras de ofta till den målgrupp där de kan tänkas finnas köpare. Antingen är det en familjekamera (usch bevare) eller en "entusiastkamera" (njae), en "semiproffs" (hmmm), eller så skräds inte orden och kameran får ett halvnördigt namn som "Klums högra öga". Har jämfört en hel del specs på olika systemmodeller och upptäckt att skillnaden i prestanda inte skiljer sig mycket alls. Eller jo, den skiljer sig, men jag har aldrig befunnit mig i en "verklig" situation där jag bett till de övre makterna för 9 bilder/sek, iso 25600, 51-punkts autofokus eller en Kelvin kompitabel vitbalans med 10 underlägen. Man undrar ibland i vilken verklighet dessa kameror är gjorda för. Många av de bästa bilderna i världen är tagna under förhållanden där en Nikon D60 skulle ha gjort precis samma jobb som en Nikon D700. Jag är inte typen som är emot varken handel eller att det rör sig på marknaden, tvärtom, men tål det inte att tänkas på om kameraindustrin förlitar sig för lite på "människan" bakom kameran. Den kreativa. Och istället spelar på den ökade digitala "köplust" och den där hierarkin som ingen verkar tala om. Arbetar du som fotograf så berättar ju te.x Nikon för dig vilken kamera du ska ha, vilken kamera du förtjänar.

"Nej för guds skull, åk inte till Antarktis med den där skräpkameran!
Du e ju en riktig fotograf. Känn på den här istället"

"oj, tung"

Och tidningar och köpställen hänger med dom också. Är det "känslan" av att trycka ned avtryckaren på en svart manick man betalat 40.000 kr för, som ger den där perfekta bilden? Eller är det något annat? Något som kanske gått förlorat någonstans på vägen?
 
Du har helt rätt i att man (i princip) kan ta lika bra bilder med en D60 (eller D40!) som med en D700 (eller D3!). Men man tar fler riktigt bra bilder med riktigt bra utrustning. Det är därför professionella fotografer (som inte har råd att misslyckas) ofta har den mest avancerade utrustning man kan köpa för pengar.
 
Du har helt rätt!
Menar ändå att om man sitter med en kamera med hälften av serietagningskapaciteten hos tex en D3:a, och med liknande exponering ska det till en enormt, nästan osannolikt besvärlig situation för att man ska "misslyckas" med sina bilder.
Men som du skrev, har man inte råd att missa en bra bild, men har råd till det senaste, så köper man det.
 
Rikard83 skrev:
Menar ändå att om man sitter med en kamera med hälften av serietagningskapaciteten hos tex en D3:a, och med liknande exponering ska det till en enormt, nästan osannolikt besvärlig situation för att man ska "misslyckas" med sina bilder.
Vet inte vad du tycker är en "osannolikt besvärlig situation", men gå på en hockeymatch t ex. Eller fotbollsmatch. Eller lura på kungsörnar från ett gömsle. Eller följ en lejonflock på jakt på savannen. Eller... Med en D3 får en duktig fotograf väldigt många fler riktigt bra bilder än med en D60.
 
De flesta bryr sig nog inte ett dugg om kameran är dyr eller "tung" utan om den är bra. (även om de flesta gärna vill ha en lätt kamera om den funkar lika bra)
 
Jag säger som jag alltid brukar säga. Allt handlar om Photoshop. Visst sen kanske man kan få fram några procent mer "tryck" i en bild tagen med en FF kamera. Men i det stora hela spelar inte längre kameran någon roll..

Det viktigaste för bildkvalitén är ändå det dynamiska omfånget o där är de flesta digital-kameror HÅRDDRAGET ungefär som den gamla hemska Dia-filmen.
 
Såna här bilder kan man göra med den gamla Canon Eos 350D:
 

Bilagor

  • bildoto.jpg
    bildoto.jpg
    94.6 KB · Visningar: 248
ErlandH skrev:
Med en D3 får en duktig fotograf väldigt många fler riktigt bra bilder än med en D60.

Det handlar inte om seriebildstagning.. Herregud, hur kunde jag ens ta en bild Hasselbladaren överhuvudtaget? I genomsnitt en bild varannan sekund var det snabbaste jag kunde prestera med den.

Varför ska man filma med en stillbildskamera?

Jag blir så trött på hetsen kring Fps!
 
Akerstrom skrev:
Danlo, du är allt en riktig skämtare du! :)

Hur menar du nu? Bara för att jag råkar ha en D3 så betyder det inte att jag fotar 9 bilder/sekunden hela tiden. :) Visst ibland är det användbart även för mig som inte är någon sportfotograf, men anledningen till att jag köpte D3 var främst bildkvalitén.
 
Jag trodde att du skojade, ursäkta.

"Jag säger som jag alltid brukar säga. Allt handlar om Photoshop." lät lite som ett skämt (även om det förstås ligger en del i det)
 
Inge fara Leif :) Jag är på bra humör idag ;D

Här har du ett exempel på vad man kan göra med en 7 megapix-kompakt:
 

Bilagor

  • annelaudoto.jpg
    annelaudoto.jpg
    80.9 KB · Visningar: 228
Hmm. det här är intressant. Undrar hur många av er/oss verkligen har gjort en riktig behovsanalys före köpet? Vad jag menar är hur många har handlat av prestige eller efter sina drömmar istället för sitt reella behov. Observera att jag inte fördömmer eller klankar ner på de som gjort det. Vi har ju som bekant friheten att göra som vi vill i det här landet.

Men och det är här det kommer: Det finns situationer där det ställs andra krav på utrustningen än vad en "familjekamera" kan klara av. Gå in i en ishall och upplev vad besparingar i kommunernas ekonomi gör för ljussituationen i ishallen. Det handlar inte enbart om iso25700 utan även att AF skall fungera över huvudtaget i en sådan miljö. På crossbanan där jag tillbringar många timmar hänger inte en "familjekamera" med oavsett vi diskuterar AF eller fps (med min stil vill säga).

Nu är det säkert många som säger: det funkade ju förut med film och manuella kameror! Jovisst men jag hävdar bestämmt att med dagens utrustning tar vi bilder som inte var möjliga tidiagare eller i alla fall var oerhört mycket svårare.

Sedan kommer nästa faktor in i bilden och det är hur marknaden ser ut. När Nikon lanserade D3 så fanns det ingen annan FF kamera för Nikon och de som behövde en sådan (men inte farten ångrar sig nog en del nu när D700 kommit) hade inget annat val. Sedan kan vi ta diskutionen om FF vs APS i en annan tråd men jag hävdar fortfarande bestämmt att det är mest mode/prestige även i FF vs APS-C....

ps. Du skrev att en familjekamera vann klassen "semipro". Måste vara D300 du avser. Vad är det som gör den till en familjekamera?
 
Danlo skrev:
Det handlar inte om seriebildstagning.. Herregud, hur kunde jag ens ta en bild Hasselbladaren överhuvudtaget? I genomsnitt en bild varannan sekund var det snabbaste jag kunde prestera med den.

Varför ska man filma med en stillbildskamera?

Jag blir så trött på hetsen kring Fps!

Fps kan väl ha sina poänger i vissa sammanhang. Men du har en poäng i att det inte behövs för att ta bilden på en stillastående bil.
 
ANNONS