Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerautrustning -Vart ska man börja?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraBent

Ny medlem
Hej allihoppa! Jag har en Canon EOS 400D och älskar att fotografera. Men för att utvecklas, ta bättre bilder osv, så krävs det en del kamerautrustning. Jag gillar att fota det mesta, och har än så länge inte köpt någon utrustning alls till min kamera.
Min fråga är, vad skulle NI börja med att lägga pengarna på? Ett stativ, objektiv, filter?
Hjärtligt tacksam för svar!

För att utvecklas är det nog snarast bättre att börja med så lite grejer som möjligt och lära sig hantera dem till fullo. Sen köper man saker som man anser sig sakna. Vad är det som inte funkar när man fotar. Är det värt investeringen?

Men visst, ett stativ och ett ljusstarkt objektiv får väl ses som en bra investering för alla. Om budgeten är knapp är ju Canons 50/1,8 ett självklart val.

saker jag köpt (började fota i höstas när jag köpte just 400d)

1. canon ef 50/1,8 öppnade en ny dimension i mitt fotograferande, det objektiv jag använder allra mest. Hitta sätt att ta bra bilder inomhur utan blixt.

2. canon 80-200/2,8L har jag kanske inte använt så mycket som jag trodde, men det har helt klart varit utvecklande med de nya motiven man hittar.

3. stativ, nattfoto med stativ öppnar massor med möjligheter! (extra intressant när jag köpte kameran precis inan den mörkaste tiden på året började)

nästa steg för min del är ett macro-objektiv och en vettigt blixt, får se vilket som kommer först.

Antar att du fick med med kitoptiken 18-55 vid köpet av 400D. Så du har åtminstone en optik?

Sedan skriver du att du är intresserad av av att fotografera "det mesta". Finns ju inte direkt någon allroundutrustning som passar till allt, men ändå hyfsade val man kan göra.

Har du ett bra fotoredigeringsprogram till datorn?
Om inte så kan Photoshop Elements version 6 rekommenderas varmt. Det är ju viktigt att ha något vettigt program så du kan jobba med bilderna.

Vill(kan) du inte betala en förmögenhet skulle jag råda dig till att skaffa en telezoom med brännviddsomfånget c:a 70-300. Finns i Canonutförande för c:a 2.500-5.000 men de är ganska ljussvaga. Dock är den dyrare varianten försedd med bildstabilsering. Annars kan en en ljusstark telezoom kosta nästan hur mycket som helst.

En ljusstark normal typ 50mm/1.8 för c:a 1.000:- är ett utmärkt komplement till den ljussvaga kitzoomen. Eller varför inte macrooptiken 50mm/2.5 som är extremt skarp och användbar för både närbilder och "vanliga" motiv. C:a 2.800:-.

Komplettera med ett bra och relativt billigt stativ och du har en bra grundutrustning. Glöm inte att exv Sigma/Tamron tillverkar väldigt bra optiker som passar till din 400D och ofta är mer prisvärda än många av Canons originaloptiker.

Råden jag gett bygger på "ekonomitänkande". Det bästa rådet jag kan ge är att satsa så mycket pengar du någonsin tycker du har råd med på framförallt optik. Med några få undantag får man vad man betalar för.

Men innan du gör din investering tycker jag du ska tänka efter noga vad du verkligen helst vill fotografera. Det är enklare att be om råd då och få mer konkreta svar.

Mvh/Lennart

Photocon skrev:
Antar att du fick med med kitoptiken 18-55 vid köpet av 400D. Så du har åtminstone en optik?

Sedan skriver du att du är intresserad av av att fotografera "det mesta". Finns ju inte direkt någon allroundutrustning som passar till allt, men ändå hyfsade val man kan göra.

Har du ett bra fotoredigeringsprogram till datorn?
Om inte så kan Photoshop Elements version 6 rekommenderas varmt. Det är ju viktigt att ha något vettigt program så du kan jobba med bilderna.

Vill(kan) du inte betala en förmögenhet skulle jag råda dig till att skaffa en telezoom med brännviddsomfånget c:a 70-300. Finns i Canonutförande för c:a 2.500-5.000 men de är ganska ljussvaga. Dock är den dyrare varianten försedd med bildstabilsering. Annars kan en en ljusstark telezoom kosta nästan hur mycket som helst.

En ljusstark normal typ 50mm/1.8 för c:a 1.000:- är ett utmärkt komplement till den ljussvaga kitzoomen. Eller varför inte macrooptiken 50mm/2.5 som är extremt skarp och användbar för både närbilder och "vanliga" motiv. C:a 2.800:-.

Komplettera med ett bra och relativt billigt stativ och du har en bra grundutrustning. Glöm inte att exv Sigma/Tamron tillverkar väldigt bra optiker som passar till din 400D och ofta är mer prisvärda än många av Canons originaloptiker.

Råden jag gett bygger på "ekonomitänkande". Det bästa rådet jag kan ge är att satsa så mycket pengar du någonsin tycker du har råd med på framförallt optik. Med några få undantag får man vad man betalar för.

Men innan du gör din investering tycker jag du ska tänka efter noga vad du verkligen helst vill fotografera. Det är enklare att be om råd då och få mer konkreta svar.

Mvh/Lennart

Ja jag har kitobjektivet och även Adobe Photoshop 7.0
Tack för dina tips!

Använd det grejor Du har - plåta-plåta-plåta.

Betala för Bronsmedlem på fotosidan.se, läs alla artiklar Du orkar, gå med i lokala fotoklubben och prata bild.

Så småningom kommer Du att hamna i stituationen; "fasen att jag inte har ett xxxx-objektiv nu". Först när Du vet vad som fattas, och dit är det en bit, är det dags att lätta på lädret. Alla inköp innan Du vet vad Du vill uppnå, OCH har en klar bild av hur Du ska realisera just den bilden, är slumpmässiga inköp som bara gynnar handlarna - inte Ditt fotograferande.

Rådet plåta-plåta-plåta är utmärkt, men om pengarna bränner i fickan skulle jag köpa ett stativ. Det ger massor av möjligheter: nattbilder, inomhusbilder i befintligt ljus, panoraman, HDR-bilder, självporträtt och en del annat. Jag vet inte hur mycket ett bra stativ kostar, men 1000:- borde kunna ge ett hyggligt stativ för en 400D med kitoptik som ju är rätt lättviktigt.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto