Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska - design

Produkter
(logga in för att koppla)

lofvmark

Medlem
Hej!
Jag läser på Textilhögskolan. Fotar mycket affischer till eventen, modeplåtningar osv paralellt med studierna. Nu har vi en uppgift att designa en väska. Det är "bara" en prototyp.

Jag tänkte utnyttja mitt medlemskap här och bolla lite idéer så alla som vill får gärna livligt delta i diskussionen om vad ni önskar av, just det, en KAMERAväska. För självklart ska min grupp göra en kameraväska!

Vad tycker du saknas idag? Tycker du kameraväskorna som finns är snygga? Skulle du gilla om dem var gjorda mer moderiktiga? Fler färger? Vad vill du kunna ha i din kameraväska-hur många fack?

Ja, säg vad du vill om kameraväskor helt enkelt! Kul att bolla med fotointresserade tänkte jag:)

Sen ska vi designa den;D

Trevlig Valborg!

Önskar en väska för dagturer som inte ser ut som en kameraväska. Inga svåra spännen, gärna med fliplock som går snabbt att öppna. Sidhängd. Plats för kamera, ett extra objektiv samt blixt. Ungefär som en lite mindre sporbag i storlek. Kul om du postar resultatet.

Önskar en väska för dagturer som inte ser ut som en kameraväska. Inga svåra spännen, gärna med fliplock som går snabbt att öppna. Sidhängd. Plats för kamera, ett extra objektiv samt blixt. Ungefär som en lite mindre sporbag i storlek. Kul om du postar resultatet.

En sån väska har jag redan - Billingham Hadlely Pro :)

kameraväska

Jag tycker att det finns mycket att välja på om man vill få med ett hus och ett eller ett par objektiv. Där jag känner att det saknas valmöjligheter är när man som naturfotograf vill få med sig ett hus och kanske 4-5 objektiv, samtidigt som man vill få med sig extrakläder och fika och kanske en sovsäck dessutom. Har själv använt en Dakine ryggsäck (guide) och en insats från F-stop. Fördelen med denna ryggsäcken är att den öppnar i ryggen så att man inte lägger bärremmarna i tex snön och sedan får detta mor ryggen...
Sen blir ju bärsystemet viktigare när det väger runt 13kg och där brukar fotoväskor inte vara några starka kort...

Lycka till med designen!

/Peter

Ska det vara en snygg* väska, eller en funktionell** … eller både och***?

* Snygg, typ en damväska, eller "messenger bag" … användbar för journalister, som har kostym/kavaj/dräkt på fina tillställningar ....

** Som inte passar i fina salonger, men väl ute i skogen …

*** Snygg och funktionell :)

För mig är det viktigt att kameran är skyddad. Den ska kunna bära ett kamerahus (pro-DSLR / DSLR med batterigrepp) med objektiv monterat, en blixt och ett till två extra objektiv. Gärna ha fack för iPad eller liten dator.

Jag har en idé som jag tror skulle kunna funka om man kan hitta ett bra fyllnadsmaterial.

Jag tänker närmast på två modeller, dels en liten, något mer än plånboksstor och ganska mycket tjockare, som man kan ha till en kompaktkamera, och som dels skyddar kameran för stötar när man till exempel har den i handväskan eller med handlovsrem, och att väskan kan tjäna dubbelt som "bean bag" när man fotograferar.

Samma idé fast större och i annorlunda utförande för en systemkamera med påsatt zoom, som man har hängande i axelrem, och som när man drar ur kameran kan användas som bean bag.

Jag har provat idén till kompaktkamera, och det funkar inte tillräckligt bra med de mjuka plastkulorna som används i fåtöljer typ säcken. Något fastare fyllning är önskvärd.

Tack!

Kanon med dina synpunkter som diskussionsunderlag, tack! Det här tar jag med mig till skissbordet:D

Jag som är förälder vill gärna ha en funktionell väska där jag kan packa blöjor/picnic med saft och kladdiga bullar/extratröja helt avskiljt från min fotoutrustning. Jag behöver inte ha plats för alla mina grejor i den väskan, men hus + ett par objektiv varav ett tele bör få plats. Lättåtkomligt och som någon redan nämnt, utan att lägga bärsystemet ner i leran när man ska packa i och ur saker.

Småfack här-å-var för mina prylar och andra fack för alla fina stenar som ungarna vill få hem. Kameran ska vara rejält skyddad både från stötar och saftspill. Rejäl är nog ett nyckelord för mig. Rejäla bärremmar, rejält, slitsarkt tyg. Och om ryggsäcken signalerar "Skogsmulle" mer än "Fotograf" är det bra. Utseendet får gärna funka på lekplatsen, i skogen, på stranden, på Skansen.

Lycka till med ditt projekt!
/Jenny

En sådan väska som Jenny J beskriver låter kanon även för mig utan barn. Ser flera andra som användare, jägare, friluftsintresserade, hundägare, konsertbesökare etc.

Fotointresset sprider sig och en stor grupp DSLR-användare är just nyblivna föräldrar. Klart en nisch fotobranschen ofta missar. Speciellt på tillbehörssidan.

Erik: Klok poäng där!!

Jag har faktiskt infört ryggsäckar på deras små ryggar också. Det gör också att mängden sten/pinnar/snäckor/gamla sopor som bara mååååste med hem har minskat...

Men småfack för min putsduk, extrabatteri eller vad det nu vara månde, väl avskiljt från småfack för pappersnäsdukar, läppmoj, solglasögon

Själv gillar jag ryggsäckar iom att man tydligen har åt hlvt för mycket utrustning.. :)
Kör just nu en Kata Bumblebee 220 som är trevlig men som naturligtvis är för liten.. :D
Lite saker jag stört mig på bortsett från att den är för smal för en massa 2.8 objektiv.

Som nån sa tidigare om att öppnas åt rätt håll, dvs du öppnar den i ryggen..
Mycket stöldsäkrare också..
Yttrefickor ska expandera utåt.. inte in i väskan..
Mått anpassade för minneskort, batterier osv och då menar jag inte sugfattning
utan snarare så att gör man en ficka för batterier eller minneskort så ska två stycken få plats
brevid varandra..
Gör du en rygga med stativhållare sätt den inte längst bak... Gör gör ryggan så fruktansvärt baktung..
Antingen under ryggan eller ovanpå så nära ryggen det går..

Hoppas det kan hjälpa lite.. :D

Mer input från småbarnsmorsan

Jag har också lite input på "snyggväska", inser jag. Det händer att jag är välklädd och bär på kamera också; jag fotograferar inte bara barn i terräng. Men jag vill absolut inte ha en särskild kameraväska då! Då har jag bara en stötskyddad hemmasydd grej till kameran i min vanliga handväska.

Tack för alla tips

Tusen tack för alla fantastiska idéer:) Tyvärr kan jag inte posta eller avslöja något direkt förslag för vi kanske går vidare med produkten. Men jag kan ge lite ledtrådar: företaget Fjällräven, funktionell sen är det hemligt hemligt hemligt. Men vi är ganska sugna på att ta detta till marknaden, om inte idag så kanske i framtiden. Hej!//Émilie

svar

Tusen tack för alla fantastiska idéer:) Tyvärr kan jag inte posta eller avslöja något direkt förslag för vi kanske går vidare med produkten. Men jag kan ge lite ledtrådar: företaget Fjällräven, funktionell sen är det hemligt hemligt hemligt. Men vi är ganska sugna på att ta detta till marknaden, om inte idag så kanske i framtiden. Hej!//Émilie

ANNONS
Götaplatsens Foto