Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraväska till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicke77

Aktiv medlem
Gokväll!!

Har köpt mig ett nytt objektiv, ett 80-200/2.8 till min D70. Så nu måste jag skaffa mig en ny väska.

Hade tänkt mig få plats med D70:an med 80-200 objektivet monterat. Sen vill jag även få plats med mitt kitobejktiv (18-70) och ett framtida macro-objektiv (105/2.8). Sen vill jag ju även ha plats för en blixt (SB-800 tex.).

De väskor jag kollat på är en Crumpler Shrinkle och en Tamrac Pro 5 och 8. Kan nämligen inte bestämma mig för ryggsäck eller axelväska. Ska man satsa på ryggsäck skulle jag gärna vilja få plats med lite andra grejer så man kan hoppa över sin vanliga rygga.

Nån av er som kan rekommendera nån bra väska? Åsikter om ryggsäck eller axelväska?

Väntar med spänning på svar! :)

/Nicke

Jag rekommenderar Lowepro Minitrekker AW. I min får jag plats med:
D70
80-200 (monterat eller ej)
18-70
50mm
SB-600

...och det finns plats för mer. Får även plats med en massa prylar i andra småfack och det stora yttre facket fick jag ned 10 nudelpåsar i.

Själv har jag ungefär samma behov som du har och jag har kollat mycket på Dakine Sequence som verkar vara en riktigt trevlig väska, speciellt för skidåkning. Man kan även använda den som vanlig ryggsäck också.

www.dakine.com

Själv har jag Lowepro Micro Trekker 200. Där får jag plats med:
- D70
- Nikon 80-200mm f/2.8 ED AF Zoom-Nikkor
- Sigma 18-50mm F2.8 EX DC
- Nikon 50mm f/1.8D AF Nikkor
- Nikon SB-800

+ lite smått och gott som extra batteri, fjärr, iPod, Belkin Media Reader, Sittlapp mm mm

Kan ha 80-200 monterad utan problem

Jag letade länge efter en flexibel väska för samma kamera/optikuppsättning som du har och valet föll tillslut på Lowe Pro Top Load Zoom AW. Innan jag argumenterar vidare för denna eminenta väska måste jag säga att det är ett av mina bästa köp någonsin.

Mitt krav var att jag inte skall vara beroende av att återställa utrustningen för att den skall få plats i väskan, dvs oavsett vilket av mina objektiv som sitter på huset skall den gå ner i väskan utan omstuvningar. Med TLZ AW kan kitoptiken (eller motsv) sitta på och 80-200 ligga nedanför eller vice versa. Detta sparar massor av tid och besvär!

Utöver väskan har jag två Lowe "optiktuber" (1S samt 1) som jag vid behov kan hänga på vardera sidan om väskan.

In alles får jag med mig följande:
D70
18-70
80-200/2.8
10.5 Fisheye
105/2.0 DC
Micro nikkor 60/2.8
CF-Kortläsare inkl kabel
två CF-kort

Packningen ser ut så här:
D70 med antingen 18-70 eller 20-200/2.8 monterad, den andra optiken ligger nedanför huset.
SB-800 tillsammans med 10.5 i övre frontficka
60:an och 105:an i vardera optiktub.
Kort och läsare i nedre ficka.

Vill jag endast ha med mig 80-200 och D70 + 18-70 är det bara att hänga av optiktuberna och tömma frontfickorna.

Köp Köp!

ANNONS
Götaplatsens Foto