Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamouflera vita gluggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnus Nyman skrev:
Kulan är bra. Plåtar du mycket fågel så är nog en vagga från Wimberly, Kirk eller någon annan ännu bättre då det är lättare att panorera.

MVH
Magnus

Ja, jag har värderat alla dessa mot varandra men eftersom jag fotar även annat så känns det snävt att köpa en led där jag inte kan applicera andra (små) linser utan att också byta leden.

Jag ligger några månader ifrån investeringen så jag har tid på mig att "pricka rätt";)!

/Tack/Mvh Niclas,

JAg är ingen stor fågelskådare eller fågelfotograf men jag har en kompis som är.

Han säger att djuren reagerar väldigt på reflexer från linsen. Han går/sitter alltid med linsen neråt/ bort från solen eller på annat sätt försöka undvika felexer när du rör kameran.

Egel skrev:
JAg är ingen stor fågelskådare eller fågelfotograf men jag har en kompis som är.

Han säger att djuren reagerar väldigt på reflexer från linsen. Han går/sitter alltid med linsen neråt/ bort från solen eller på annat sätt försöka undvika felexer när du rör kameran.

Ja, reflexer är inte att leka med.

Jägare besitter samma problem med sina kikarsikten.

/Niclas,

Fåglar tror jag märker av dig med ett vitt objektiv. Däremot så tror jag inte att hjortdjur gör det?

Men det där om vita färgen som varning stämmer ju precis. Det är ju så som ex lejonen signalerar till ungarna att det är fara och färde. Vinklar upp öronen med vita fläckar bak.

Den största orsaken till att djur/fåglar blir skrämda är rörelser och ljud. Alla förändringar i tillvaron är skrämande för djuren/fåglarna. Det som upplevs som konstant vänjer sig djuren/fåglarna med. Därför tror jag att färger i sig spelar mindre roll.

Exempel: Hur många gånger har man inte blåst förbi en kråka på motorvägen på någon meters håll utan nämnvärd reaktion. Saktar du in eller stannar, ja då blir det panik i kråk-lägret!!

Oscar

Forslund skrev:
Fåglar tror jag märker av dig med ett vitt objektiv. Däremot så tror jag inte att hjortdjur gör det?

Jag tror tvärt emot.
Rådjur =Hjortdjur,,, De "tänker" nog ganska så lika tror jag.

Detta med färgen på objektivet tror jag i ärlighetens namn inte spelar så enormt stor roll,,, Andra faktorer spelar helt säkert större roll! T ex smygteknik och uppförande etc.

Osquar skrev:
Den största orsaken till att djur/fåglar blir skrämda är rörelser och ljud. Alla förändringar i tillvaron är skrämande för djuren/fåglarna. Det som upplevs som konstant vänjer sig djuren/fåglarna med. Därför tror jag att färger i sig spelar mindre roll.

Exempel: Hur många gånger har man inte blåst förbi en kråka på motorvägen på någon meters håll utan nämnvärd reaktion. Saktar du in eller stannar, ja då blir det panik i kråk-lägret!!

Oscar

...så sätt dig i ett träd ett par veckor så blir djurlivet van vid din närvaro och kommer inte att reagera på ett vitt stort maffigt objektiv... ;-)

Allvarligt talat så stämmer det som Oscar säger men det är ju svårt att gör det vilda djurlivet så pass van vid din närvaro att det kommer att hjälpa dig...såvida du inte bygger ett permanent gömsle som får stå i skogen en längre tid...då gömmer du ju både dig och kamera/objektiv. Annars så är nog ärm-modellen inte dum! Slakta en gammal jacka eller mörk tröja och trä över...måste ju funka som en klocka!

Jag tror det är framförallt rörelser som djur och fåglar skräms av, den vita färgen gör väl att rörelserna syns bättre. Sedan säger många att människans form också skrämmer djur mer än t.ex. kamerautrustningen. Fast det är nog svårt att veta.

En gammal strumpa kanske man skulle leta fram till objektivet. En tubsocka förstås. :)

Åk till ÖB och köp ett par gammla regnbyxor. Klipp av benen så att det passar gluggen, spar en flik som du kan lägga över kamerahuset.

Klipp ett par små hål, för tumme och ett finger, på undersidan så att du kommer åt fokuseringsringen när du inte vill använda AF.

Nu har du ett visst regnskydd oxå...

Mvh
Maverick

Generellt så tror jag att fåglar snabbare vänjer sig än vad djur (större däggdjur) gör. I det sistnämda fallet så är lukten en betydelsefull parameter oxå.

Oscar

Osquar skrev:
Generellt så tror jag att fåglar snabbare vänjer sig än vad djur (större däggdjur) gör. I det sistnämda fallet så är lukten en betydelsefull parameter oxå.

Oscar

För att fotsätta på den inslagna vägen...

Detta talar emot att använda mina gamla strumpor. :)

Niclasfoto skrev:
Jag tror tvärt emot.
Rådjur =Hjortdjur,,, De "tänker" nog ganska så lika tror jag.

Detta med färgen på objektivet tror jag i ärlighetens namn inte spelar så enormt stor roll,,, Andra faktorer spelar helt säkert större roll! T ex smygteknik och uppförande etc.

Jag var ute och jagade i augusti förra året. Jag satt i en glänta. Trodde inte jag skulle möta på något djur så jag hade en kritvit tshirt. Till min förvåning kommer det ett rådjur som går förbi mig på bara fem meter. Tittar på mig och går vidare. Jag vet inte vad som står i läroböckerna, men efter det tror jag starkt på att hjortdjuren skiter i vilken färg man har på kläderna. Sen får andra tro precis vad de vill:) Sitter man bara still så bryr de sig inte (Detta förutsätter ju att vinden ligger åt rätt håll).

Däremot fåglar kommer inte i närheten om de ser något som verkar suspekt. Jag som jägare vet att det är omöjligt att jaga fågel utan kammokläder. De vänder direkt om de ser så lite som en ljus hand eller ett ljust ansikte. Sen jagar vi på olika sätt. Jag med bössan och andra med kamera:).

Tror inte det finns någon sanning inom det här området.. Alla har olika erfarenheter

...nu blev jag lite inspirerad...ska dra ner på ÖB på väg hem efter jobbet o kolla om de inte har något trevligt kammomönstrat. Regnställ eller överdrag...blir till att ta fram symaskinen...tror jag har symaskinskörkortet kvar sedan textilslöjden i 5:an... :-D Blir fint det här....ska nog passa på att sy mig något trevligt att ha på stan också...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29579

Jag fixade ett regnskydd till mitt hus med telet på. Det fungerar klockrent som regnskydd men knappast som cover för den vita färgen eftersom tyget sitter löst och hämmar hanteringen.

Ngt material som smiter åt runt objektivet är vad som gäller enligt mig. Återigen så är nog neoprene det ideella eftersom det skyddar fenomenalt bra mot stötar och slag på samma gång som det kammoflerar,,
**

Skulle kunna vara såhär, utan att ha tänkt igenom det väääldigt läng;)

1*Rörelser + ljud (ev lukt) är nummer ett,
2*Hud är nummer två,
3*Männsklig silhuett är nummer tre,
4*Skarpa kontraster kommer iaf på fjärde plats.
5*

Alltså kommer objektivets otforming, färg och storlek ganska så långnt ned, om det inte ärä extremt såklart.

/Niclas,

Senast ändrad:
Tack för alla innovativa förslag!

Finns det egentligen nån vettig förklaring till att Canon har valt att göra sina teleobjektiv kritvita? Är det för att de vill profilera sitt varumärke?

Kritvita är dem faktiskt inte,, snarare gråvita/offwhite.

Många menar att det är för att hålla nede värmeabsorberingen,,, svart=varmt under solen!

Jag tror dock att det har med image/branding/(prestige) att göra;)! Om hjortdjuren reagerar när de ser den vita färgen så kanske vi människor också reagerar starkt,,, visst syns dem stora vita;)! För Canons skull får vi hoppas att inte människan FLyyyr åt fel håll bara;)!!

/Niclas,

Många menar att det är för att hålla nede värmeabsorberingen,,, svart=varmt under solen!
Första tanken är väl att den typen av flourit linser som används i regel är mer värmekänsliga än glaslinser, och därav den vita färger. Det är vad jag har hört iaf.

Sen har ju både Minolta och numera även Nikon sina stora gluggar i vitt.

Ingenstans.Tyvärr.

Men jag var i kontakt med Birds as art för ett inköp, importerat alltså.

Men det blev inget. De verkar å andra sidan vara mkt bra att ha att göra med.

/Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto