Annons

Kan ej överföra bilder från D700 till PC

Produkter
(logga in för att koppla)

asort

Medlem
Normalt - oavsett vilken Nikon-kamera - så har jag ställt in Transfer så att det startar automatiskt när jag ansluter en kamera till min PC. Nu plötsligt så fungerar ej detta för D700 (men fortfarande för andra kameror). Om jag går in i "den här datorn" så finns D700 så jag antar anslutningen fungerar (om jag dubbelklickar på D700 där så finns inte Transfer med bland lämpliga program att använda).

Jag har sen det fungerade sist uppdaterat Transfer till 1.5.1, haft D700 på rengöring hos Nikon samt testat en massa menyinställningar på D700 (finns det något i D700s menyer som kan förhindra överföringen?)

Någon som har ett tips om vad det kan vara?

Jag har dessvärre inget bra tips till dig. Men jag föreslår du köper en extern minneskortsläsare. Dom kostar ca 200:- och tar oftast en hel drös med olika kort. Jag tror även att överföringen går snabbare med en sån... Jag har iaf fått för mig det men kan givetvis ha fel. Hursom så funkar dom perfekt!

Vad har du ställt kameran på för inställning, skall den detekteras som "minneskortläsare" eller som kamera? Finns 2 olika sätt att tolka kamerans USB-port (vet i och för sig inte hur det är på D700, men har så på min D300 i alla fall, borde vara liknande?)
Har du testat dessa inställningar? Annars har jag nog inget direkt tips.

/Frisk

Här är en till som rekommenderar att skaffa en separat minneskortsläsare. Tiden det tar att läsa in bilderna halveras, eller ännu bättre.

Johan!
Det var ett bra tips men D700 har inte någon inställning som motsvarar den i D300.

Just nu lutar det åt ett fel i datorns enhetshantering eller ett mindre fel på kontakten i kameran.

Johan!
Det var ett bra tips men D700 har inte någon inställning som motsvarar den i D300.

Just nu lutar det åt ett fel i datorns enhetshantering eller ett mindre fel på kontakten i kameran.

Den inställningen borde finnas i din kamera, den finns i D3 och alla andra Nikonkameror jag har haft. Kolla i menyn (skiftnyckel"/USB), där borde du kunna välja Masslagring eller MTP/PTP.

Nu är det fixat! Det var PCn som hade problem (varför D300:an fungerade men inte D700:an förstår jag dock inte - testade 2 gånger).

D700 har inte någon inställning av usb som D300 har.

Tack för svaren!

ANNONS
Götaplatsens Foto