Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ej läsa minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Hej,
Plötsligt så kan inte min dator läsa minneskorten längre. Kan med andra ord inte överföra bilder till datorn. Har fungerat OK i flera år. Har stationär dator ca 4 år och WIN 10. Får ingen reaktion när jag stoppar in kortet varken i datorns läsare eller via en extern läsare, USB. En lampa tänds på den externa läsaren, så den verkar vara OK men sedan är det tydligen ngt i datorn som inte fungerar. Kan något ha hänt vid senaste utmatning? Om jag skulle ha missat 'säker borttagning'. Hur kan man i så fall återställa funktionen? Kortet är inte låst. Har kollat med flera kort.Vad annat kan jag göra för att kolla var felet ligger?
/Bengt

Har haft samma problem en gång.

Skickade kortet till Technilab men dom ville ha 5 tusen kronor för att läsa ut bilderna och då fick det vara.

Har du provat samma kort i en annan kortläsare? Och samma kort & kortläsare i en annan dator? Har du provat samma saker i samma dator, men ett annat USB-uttag?

Prova med en annan dator. Om det fortfarande inte går att föra över filerna är det kortet som det är fel på. Om det däremot fungerar i en annan dator kan det vara windows 10 som spökar. Jag har själv två datorer med windows 10, en stationär och en laptop. Det är ofta olika problem med dem. Ibland upplever jag samma problem som du har. Då får jag prova att föra över filerna i exempelvis laptopen och sedan lägga över filerna på ett USB-minne för att kunna flytta över dem till min stationära dator, där jag mestadels redigerar mina bilder. Många rapporter tyder på att windows 10 har blivit ett riktigt problembarn. Det är alltid lika spännande när man startar upp datorerna och undrar vad det ska bli för fel den här gången. Ska startmenyn försvinna eller ska den inte läsa mina minneskort? Ska mailen jag skickar bara innehålla html-kod, oläsligt för mottagaren? Några exempel bara! Ett mer instabilt operativsystem har jag aldrig tidigare upplevt. :(

Hej,
Plötsligt så kan inte min dator läsa minneskorten längre. Kan med andra ord inte överföra bilder till datorn. Har fungerat OK i flera år. Har stationär dator ca 4 år och WIN 10. Får ingen reaktion när jag stoppar in kortet varken i datorns läsare eller via en extern läsare, USB. En lampa tänds på den externa läsaren, så den verkar vara OK men sedan är det tydligen ngt i datorn som inte fungerar. Kan något ha hänt vid senaste utmatning? Om jag skulle ha missat 'säker borttagning'. Hur kan man i så fall återställa funktionen? Kortet är inte låst. Har kollat med flera kort.Vad annat kan jag göra för att kolla var felet ligger?
/Bengt

Hej

Prova med att avinstallera USB enheterna via enhetshanteraren. Starta om datorn.
En bra program för att kontrollera att drivrutinerna är "up to date" är IObits Driver Booster.
Ett annat bra program är IOBits Advanced System Care. Dessa är gratis program men finns även som betal version.

Har du nyss installerat Win 10 ? Där kan du också ha en felkälla.

ThomasR

Hej,
/Bengt

Kan du se minneskortet om du gör Win-E, dvs tittar på diskarna med Windows Explorer / Filhanteraren?

Att autoimportfuntionen lägger av händer inbland. Men det brukar gå bra att kopiera bilderna manuellt.

Funkar kortet i kameran? Har du kabel att koppla in kameran med? Funkar det? Då är det nog kortläsaren i datorn som är knas. Min SD-kortläsare i datorn börjar bli sliten så jag måste rucka lite på kortet innan det får kontakt. Ibland hänger läsaren sig och man får starta om datorn.

Skulle inte bli ett dugg förvånad om det beror på att Windows 10 har uppdaterats med denna "förbättring" som följd. Om inget annat hjälper så vänta en vecka och se om Microsoft har skickat med en justering av "förbättringen" i nästa uppdatering.

Exakt, min första tanke också. Fungerar kortet i kameran är det inte säkert att det är fel på kortet. Då är det datorn eller kortläsaren det är fel på.

Var också inne på det. Om de inte fungerar så är det också bra att veta, för då slipper man ju härja vidare med felsökning av kortläsare/dator - och en anledning till att alltid ha dubbla minneskort i kamerorna i framtiden (de som har möjlighet till det).

Nu är det nästan så självklart, så troligt att att TS redan testat det... men skadar inte att dubbelkolla.

Han skrev ju att han provat med flera andra kort så de e väl ganska uppenbart att det är dator/kortläsare/drivrutiner mm som spökar.

ThomasR

ANNONS
Götaplatsens Foto