Annons

Kan ej synka på 2:a ridån (40D + Sigma EF-500)

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jag kan inte få min blixt (Sigma EF-500 DG Super II) att synka på andra ridån med min 40D. Är inte blixten helt kompatibel med kameran eller vad är fel?

Jag kan alltså inte ändra dessa inställningar i menyn på kameran.

Du kan inte styra blixten från kameran eftersom den inte är Canon-original. Men det är ju minst lika lätt att i stället trycka på knapparna på blixten!
Tryck på plus eller minus tills du får fram en symbol i form av två trianglar. Du har nu synk på andra ridån!

"FP" som du också får fram på det här sättet heter "high speed sync" på canonspråk. Används när du vill ha blixt vid korta slutartider (kortare än 1/250 i ditt fall).

Bilagor

• blixtmenu.jpg
    blixtmenu.jpg
    12.7 KB · Visningar: 136
Du kan inte styra blixten från kameran eftersom den inte är Canon-original. Men det är ju minst lika lätt att i stället trycka på knapparna på blixten!
Tryck på plus eller minus tills du får fram en symbol i form av två trianglar. Du har nu synk på andra ridån!

"FP" som du också får fram på det här sättet heter "high speed sync" på canonspråk. Används när du vill ha blixt vid korta slutartider (kortare än 1/250 i ditt fall).

Tack för svaret! Så det var så enkelt alltså... Blixten köptes begagnad utan manual och har hitills bara avänds i autoläge. Får nog googla fram en manual tror jag. :)

edit: Manual fanns på Sigmas hemsida, nu känner jag mig verkligen som en nöt.

ANNONS
Götaplatsens Foto