Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ingenting, men behöver ny kamera. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Katarina J

Medlem
Hej,
Jag är en glad amatör som enbart filmar och fotar lite barn, skolavslutningar, semesterar osv.

Vi har just nu filmkamera som heter Sony handycam DCR-HC19E som jag vill skrota, då den har DV-film vilket jag tycker är meckigt att få över till DVD.
Är nu intresserad av en ny kamera som kan både filma och fota för att slippa bära med mig två kameror.

Så vad tycker ni att jag ska ha?
Priset jag kan tänka mig är max 5000 kr

Gissar att vad jag än väljer så blir bilden bättre än min Sony?

Har också en liten kamera som jag kan ta med mig i fickan. Det är en Panasonic DMC-TZ10.

De allra flesta systemkameror i prisklassen 5000 kr filmar nog bättre än de flesta billiga videokameror helt enkelt för att optiken är så mycket bättre. Ett enkelt s.k. kitobjektiv dvs de som följer med mer eller mindre gratis när du köper en billigare systemkamera är bra jämfört med många videokamerors motsvarighet. har tyvärr inte så mycket erfarenhet av videokameror så jag kan ge mer synpunkter. Experterna svarar nog snart.

Är heller ingen som använder mina kameror primärt för video. 5000:- kronor är däremot en ordentlig spärr för att skaffa lite mer kompetent utrustning så jag undrar om inte den Panasonic för 4.490:- annonserad här till höger kan vara riktigt bra.

/Stephan

Hej,
Tack för er hjälp!
Priset är inte så exakt noga, så det är klart att 6000 skulle funka. Vill bara inte lägga för mycket, då det inte är mitt största intresse. Vill bara kunna ta bra bilder och filma snabbt och smidigt.