Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan ingenting, men behöver ny kamera. Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Katarina J

Medlem
Hej,
Jag är en glad amatör som enbart filmar och fotar lite barn, skolavslutningar, semesterar osv.

Vi har just nu filmkamera som heter Sony handycam DCR-HC19E som jag vill skrota, då den har DV-film vilket jag tycker är meckigt att få över till DVD.
Är nu intresserad av en ny kamera som kan både filma och fota för att slippa bära med mig två kameror.

Så vad tycker ni att jag ska ha?
Priset jag kan tänka mig är max 5000 kr

Gissar att vad jag än väljer så blir bilden bättre än min Sony?

Har också en liten kamera som jag kan ta med mig i fickan. Det är en Panasonic DMC-TZ10.

De allra flesta systemkameror i prisklassen 5000 kr filmar nog bättre än de flesta billiga videokameror helt enkelt för att optiken är så mycket bättre. Ett enkelt s.k. kitobjektiv dvs de som följer med mer eller mindre gratis när du köper en billigare systemkamera är bra jämfört med många videokamerors motsvarighet. har tyvärr inte så mycket erfarenhet av videokameror så jag kan ge mer synpunkter. Experterna svarar nog snart.

Är heller ingen som använder mina kameror primärt för video. 5000:- kronor är däremot en ordentlig spärr för att skaffa lite mer kompetent utrustning så jag undrar om inte den Panasonic för 4.490:- annonserad här till höger kan vara riktigt bra.

/Stephan

Hej,
Tack för er hjälp!
Priset är inte så exakt noga, så det är klart att 6000 skulle funka. Vill bara inte lägga för mycket, då det inte är mitt största intresse. Vill bara kunna ta bra bilder och filma snabbt och smidigt.

Vill helst ha Canon eller Nikon. Fått för mig att det är lättare att hitta objektiv till... Eller?

Vad skiljer en Canon EOS 100D från en 600D, som är en jag tittat på lite?

När jag googlade runt verkar det vara viktigt att heter IS... Stämmer det? Vad är det?

Hej!
Enligt ett flertal personer på Sweclockers forum säger att Canon är lämpligast för film mesan Nikon är bättre på foto.
Vet inte om detta stämmer men jag vet iaf att Canon har bättre video-objektiv än Nikon då de gör videokameror också.

Vad skiljer en Canon EOS 100D från en 600D, som är en jag tittat på lite?
Den viktigaste skillnaden är att 100D är mindre och lättare.

När jag googlade runt verkar det vara viktigt att heter IS... Stämmer det? Vad är det?
IS är Canons beteckning för bildstabilisering ("Image Stabilization"). Andra tillverkare har andra namn för samma sak. Canon och Nikon bygger in bildstabilisering i en del av objektiven, vilket förstås betyder att man bara får bildstabilisering med ett objekiv som har IS. En del andra tillverkare bygger in bildstabilisering i kamerahuset vilket betyder att man får bildstabilisering med precis alla objektiv som man kan montera på kamerahuset.

IS är en förkortning för Image Stabilization. Det är en funktion som hjälper kameran motarbeta små rörelser som skakningar. Detta hjälper till att få skarpa bilder. En mycket användbar funktion!

Men jag vill ställa en fråga; är du säker på att du vill ha eller behöver en systemkamera? De är betydligt större och mer avancerade än den utrustning du har för nuvaranade. Att filma med systemkamera är varken smidigt eller lätt, du behöver sköta fokuseringen själv.

En liten spegellös kamera kanske vore något? Sony NEX-5R har vikbar pekskärm, WiFi, utbytbara objektiv, IS (Sony kallar det för OSS), filmar i 1080p 50p med autofocus. Kameran går att få i vit, grå eller svart färg. Kostar ca 4000kr. En nackdel är att kameran är så liten att de inte fått plats med en blixt, utan den får man sätta på vid behov. Blixten ingår.
NEX-5R har lika stor sensor som Canon 600D.

Oredigerade exempelbilder och en film finns på: http://www.photographyblog.com/reviews/sony_nex_5r_review/sample_images/

Oredigerade videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=lZX1lW1aO1o

Tack igen!
Anldeningen till att jag började titta var för att vå videokamera har lagt av. Tänkte att istället för att köpa en videokamera för 3000 kan jag lika gärna köpa en systemkamera för 5000, eller max 6000.

Som det ser ut nu lutar det åt en Canon 100D eller 600D

Hmm är inte med på vad du menar med att det inte är lätt att filma med en kamera... är det svårare än en videokamera?

Tack snälla för hjälpen! Som ni förstår är jag inte så hemma på detta området. Men jag kanske blir :)

Hmm är inte med på vad du menar med att det inte är lätt att filma med en kamera... är det svårare än en videokamera?

Svårigheten med att filma med en systemkamera är att de flesta sådana inte har någon autofokus i videoläget. Man måste alltså fokusera manuellt, vilket kan vara lite besvärligt när man bara har kamerans skärm att titta på för att se om bilden är skarp. Man måste ju samtidigt se till att hålla kameran stadigt så att inte videofilmen blir alldeles hoppig. Ett stativ är att rekommendera.

Som Bo skrev så är en systemkamera av typen spegelfri lättare att videofilma med. Dels har de flesta sådana autofokus som fungerar i videoläget, och dels så har de ofta en elektronisk sökare (som visar samma sak som skärmen) vilket gör att man kan hålla kamera stadigare än när man håller dne framför sig för att se skärmen.

Hursomhelst så tycker jag absolut att du ska gå till en kameraaffär och prova ett par kameror som du har intresserat dig för. Testa att videofilma lite och känn efter om det verkar vara bekvämt.

OK, det verkar kanske ändå som om att det är bättre med en videokamera då.
Autofokus känns ju bra att ha, det är ju som sagt en liten skärm man har att se på.

Finns det alltså ingen systemkamera som har autofokus när man filmar?

Finns det alltså ingen systemkamera som har autofokus när man filmar?

Jo, som jag skrev förut så har de flesta spegelfria systemkameror autofokus vid videofilmning.

En Sony SLT A58 eller SLT A65, verkar ha autofokus vid filmning. Eller har jag fattat fel?

Det stämmer nog. Dessa kameror är varken spegelreflexer eller spegelfria, utan har en fast halvgenomskinlig spegel som gör att deras autofokussystem kan vara aktivt hela tiden, oavsett om man tar stillbilder eller videofilmar. De har också elektroniska sökare, precis som spegelfria systemkameror.

OK, nu har jag googlat spegelfria kameror och det verkar som om att det är en sån jag har....
Det är en panasonic DMC-TZ10.

Jag vet att det går att filma med den, men jag har aldrig gjort det, korkat nog. Fick för mig att det skulle vara jättedålig kvalité.

Ska testa detta inom kort.

Tack så mycket för er hjälp!

Hej,
Ledsen att jag tjatar men...
En Sony SLT A58 eller SLT A65, verkar ha autofokus vid filmning. Eller har jag fattat fel?

Du har fattat alldeles rätt. Sonys SLT-kameror har väl fungerande autofokus vid filmning. De flesta av dem (kan inte säga säkert att det gäller alla) har en vikbar skärm som är bra vid filmning.

OK, nu har jag googlat spegelfria kameror och det verkar som om att det är en sån jag har....
Det är en panasonic DMC-TZ10.

Jag vet att det går att filma med den, men jag har aldrig gjort det, korkat nog. Fick för mig att det skulle vara jättedålig kvalité.

Ska testa detta inom kort.

Tack så mycket för er hjälp!

Visserligen är din kamera spegelfri, men platsar ändå inte bland de systemkameror man kallar spegelfria, dvs det är ingen systemkamera. Där finns bl a Panasonic G-serien, GH-serien etc, Olympus PEN och OMD, Sony Nex och Fujifilm och några andra.

En kamera som både filmar väldigt bra och tar bra stillbilder är Panasonic G5. Den är förra årets modell, men skiljer sig väldigt lite och inte i egentlig kvalitet från efterföljaren G6. G5 kostar i dagsläget mellan 3 och drygt 4000 kr - ett direkt kap! G6 kostar uppemot 7000 kr, och är inte mycket bättre.

Alla jag hittar verkar heta Panasonic Lumix GMC-G5. Är det den?
Har kollat dom vanliga närbutikerna, SIBA, Dustin och Netonnet.

Just G5 är förra årets modell, så man hittar den inte överallt. Men den är alltså synnerligen kompetent; Panasonic har väldigt bra algoritmer i sina kameror för just filmning. Den nya modellen, som alltså egentligen inte skiljer sig så mycket heter Panasonic Lumix DMC G6, men den är dyrare.

Kolla den här länken på pricerunner, förhoppningsvis blir du lite klokare.
http://www.pricerunner.se/pl/29-2830420/Digitalkameror/Panasonic-Lumix-DMC-G5-14-42mm-priser

ANNONS
Götaplatsens Foto