Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte filma 25 fps, hur bästa kompromiss?

Produkter
(logga in för att koppla)

martley

Aktiv medlem
Man använder inte slutaren när man filmar.
Nä, "slutaren" i en klassisk filmkamera fungerar inte på samma sätt som i en spegelreflex-systemkamera, det är jag medveten om, och den behöver inte "spännas". Den skulle förresten inte hålla så värst länge. 100.000 exponeringar är väl nån sån där gräns som en bättre systemkameras slutare sägs klara, men med 24 fps motsvarar det drygt en timmes filmning, det är inte så mycket. Jag tror inte heller att det finns någon systemkamera som skulle klara 100.000 exponeringar med 24 st per sekund i en oavbruten följd. Jag tror att det var en roterande metallskiva med en öppning i som svepte förbi mellan filmen och objektivet och filmen matades fram en bildruta när öppningen inte var mittför filmen. Och i digitala kameror handlar det väl mest om att flytta bytes från sensorn till ett större minnesutrymme. Så med formuleringen att återställa slutaren var inte tänkt att tolkas bokstavligt.
 

Trackdriver

Avslutat medlemskap
Jag vill filma så det ser ut som "film" dvs likt 24 fps med slutare 1/48, men min videokamera filmar i 50 fps.
Menar du att du inte har ett mode där du kan filma i 24p överhuvudtaget eller att du inte kan välja 1/24 eller 1/48 som slutartid? Anledningen till att jag frågar är att jag på min kamera kan välja att filma i 24p men inte med en "matchande" slutartid. Upplever dock inga problem med att köra med en slutartid på 1/25 eller 1/50.

180-graders-regeln som någon nämner trodde jag betydde något helt annat. På filmskolan jag gick på handlade det snarare om kameravinkel, dvs att man dokumenterar något - t ex en fotbollsmatch - konsekvent från samma sida.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Filmkameran är en Panasonic HCV770 som bara klarar 50 fps i full HD 1080p
Funderar på om jag måste byta kamera för en sån grej. Filmerna blir grymma men det är inte 24p.. Inte Cinema looken...
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Filmkameran är en Panasonic HCV770 som bara klarar 50 fps i full HD 1080p
Funderar på om jag måste byta kamera för en sån grej. Filmerna blir grymma men det är inte 24p.. Inte Cinema looken...
Jag har haft en äldre modell i samma serie. Det är i princip en titta-och-tryck-kamera med viss manuell kontroll, inte mycket att göra åt.
 

AWid

Aktiv medlem
Filmkameran är en Panasonic HCV770 som bara klarar 50 fps i full HD 1080p
Funderar på om jag måste byta kamera för en sån grej. Filmerna blir grymma men det är inte 24p.. Inte Cinema looken...
Ärligt talat tror jag inte att någon ser skillnad på om en film har 24, 25 eller 30 bps. (det finns "biograffilmer som t o m har 60 bps). Samma gäller exponeringstiden. "Halva fps" ska nog ses mer som en grov tumregel än ett måste. För märkbar skillnad så kanske en fjärdedel eller ännu kortare slutartid behövs (om ens det).

Bakgrunden till 24 bps är nog inte av speciellt konstnärliga eller estetiska skäl. Det handlade i första hand om att på gamla filmtiden var råfilmen väldigt dyr och 24 bps ansågs som lägsta fart utan att det skulle se "för dj...igt ut". Ändå äldre filmer gjordes med ännu lägre bildfrekvens, t ex 12 eller 16. Gamla "Helan och Halvan-filmer" rullar ju inre speciellt mjukt:)

Viktigast är nog att man är konsekvent vid valet av fps. För egen del använder jag alltid 24 bps. Det passar bra med t ex 60 och 120 (men mindre bra med 25 och 50).
 

apersson850

Aktiv medlem
Vid något tillfälle påstår de att de visar en filmsnutt med 60 bilder per sekund, exponerade med 1/50 s. Hur kan man ha en exponeringstid som är längre än varje bild vara? Fotografera med två olika kameror och slå ihop dem, eller hur går det till?
 

nutte

Aktiv medlem
Om du har sinne för humor kan du kika på en review 2020 av som jag tror rätt kamera..
I TV brukar man köra 24 fps-filmer i 25 fps och de blir då lite kortare än på bio..Chaplins 16 fps körs också fortare än tänkt..
I princip borde man kunna slå ihop bildrutorna från 1/50 exponeringar till 1/25 (istället för att skippa varannan ruta) och på så sätt generera lagom oskärpa men vet inte om nåt videoprogram gör så, blir ju lite svårt när man inte har rena rutor heller utan komprimerade även över tid med mpeg-4 etc..
 

nutte

Aktiv medlem
Vid något tillfälle påstår de att de visar en filmsnutt med 60 bilder per sekund, exponerade med 1/50 s. Hur kan man ha en exponeringstid som är längre än varje bild vara? Fotografera med två olika kameror och slå ihop dem, eller hur går det till?
Då får man ju en skaländring i tid; Ett förlopp som tar 1/50s visad i 1/60s blir ju att rörelser upplevs snabbare än de var vid inspelningen.
 

mikoto

Aktiv medlem
Du kan köra en slutare på 1/50 sekund på 60 bilder i sekunden, det är elektronisk slutare och ingen mekanik så så länge det inte är blockerat i mjukvaran så kan man tvinga kameran försöka genomföra det.

Det blir inget bra dock, som du är inne på så är det omöjligt att filma 60 bilder under en sekund om slutaren bara är 1/50 sekund. Så du får duplicerade bilder pga att kameran registrerar samma bild och liknande märkligheter 10 gånger per sekund. Det syns inte så bra på youtube klippet då det är exporterat till 24 bilder per sekund men det går ladda ner ett 60 bilder i sekunden klipp från beskrivningen till videon där man ser mycket bättre vad som blir tokigt.

Det är nästan märkligt att de har med 60 fps klippen alls i huvudvideon bortsett från diskussionen omkring de, men man kan ju knappt se någon skillnad mellan de så det blir mest förvirrande att titta på vad de pratar om.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag vill filma så det ser ut som "film" dvs likt 24 fps med slutare 1/48, men min videokamera filmar i 50 fps.

Vitsen med att köra 24 fps är att man får en mjukhet och lite soft skärpa. Det är skillnad på känsla i tv4 nyheter och en riktig film.
Hur får jag bästa resultat om min kamera bara kan filma i 50 fps?
Jag kan ställa in manuell shutter och sätta den på 1/50. Men om jag testar det och filmar med 50 fps och sedan konverterar till 25 fps i Vegas Pro blir det inte så soft och fint som jag vill.Kameran filmar ju i en viss bit rate och vid konverteringen tar väl Vegas bort typ varannan bild för att konvertera till 25 fps. Då blir det ju bara halva bit rate?
Gör jag fel eller Hur skall jag filma/konvertera så att det ser bra ut?,
På lite äldre Panasonic kameror gick det att ställa in kameran på formatet 1080 50i och via manual shutter speed välja slutartiden 1/25 eller 1/50.
Efter aktivering av deinterlace-metod (minns inte om det var blend fields, Yadif eller BOB som fungerade bäst på Panasonic dock) i redigeringsprogrammet fungerar videon som 1080 25p.

Om det nu inte skett för stora ändringar gjorde man så här om jag minns rätt:
Rec setup => Rec Format => MP4 iframe. (tänk på att bildkvaliteten blir lite sämre/hårdare komprimerad än med AVCHD)

Sätta kameran i manuellt läge.
Shutter => Manual => Auto Slow Shutter ON => och sedan välja 1/25 -> vilken nu snabbaste slutartiden var med hjälp av pilarna på skärmen.
Jag har något svagt minne av att ha varit tvungen att justera bländaren också för att det skulle fungera riktigt bra.

Förhoppningsvis finns lägena kvar i de nyare kamerorna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Du kan köra en slutare på 1/50 sekund på 60 bilder i sekunden, det är elektronisk slutare och ingen mekanik så så länge det inte är blockerat i mjukvaran så kan man tvinga kameran försöka genomföra det.

Det blir inget bra dock, som du är inne på så är det omöjligt att filma 60 bilder under en sekund om slutaren bara är 1/50 sekund. Så du får duplicerade bilder pga att kameran registrerar samma bild och liknande märkligheter 10 gånger per sekund.
Ja, inte ens en elektronisk slutare kan få tiden att gå snabbare på ett ställe i kameran än på ett annat. Även om man har "slutaren öppen" i en sekund, så blir det inte en sekunds exponering om man läser ut bilden efter 1/60 s.
 
ANNONS