Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kan jag använda ett långsamt minneskort på min D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har inte förstått hur minneskorts prestanda påverkar min kamera. Kan någon förklara?

Behöver jag någon speciell miniprestanda eller duger ett standard "SanDisk SecureDigital 1GB"? Får jag högre bildrepetionshastighet med till exempel "SanDisk SecureDigital 1GB Extreme III 20MB/s"?

Jag använder nästan alltid JPEG, inte RAW, om det nu har någon betydelse.

Per.

Rent allmänt kanske det inte gör så mycket. Om du använder seriebildstagningen, så kan prestandan påverkas negativt. Minneskortet hinner skriva ner till kameran snabbare om kortet är snabbt. Och jobbar snabbare när du fotar. Om man behöver ett dundersnabbt kort får man avgöra själv. Ha det bra!

Vid korta serietagningar är prestanda på kortet ointressant, eftersom kameran först fyller sin egen buffert. Det syns väl som r04 eller något liknande i displayen/sökaren. Beroende på valt bildformat (=vald filstorlek) rymmer bufferten olika många bilder.

Vid fortsatt serietagning måste kameran skriva på minneskortet, och då är det ju bra om det går undan. Ifall bara kortet hänger med i kamerans maxhastighet så behöver det ju inte vara alldeles extremt snabbt. Gissningsvis räcker 60x hastighet (Ultra II) gott.

Vid kommunikation minneskort-kortläsare-dator går det nog att utnyttja hastigheten hos extremt snabba kort. Den hastigheten bryr jag mig mindre om.

Ja, du kan använda det. Det som påverkas är hur snabbt kameran tömmer sin buffert till kortet. Om du inte använder serietagning alltför mycket är det inget du kommer att märka alltför mycket av.

Du borde inte ha några problem alls med det. Kamerans buffertminne lagrar flera bilder innan det blir fullt. Enda gången du skulle kunna märka skillnaden i kameran är vid seriebildstagningar. Fast då å andra sidan är ju D50 inte den kamera som man borde valt.
Troligen märker du ingenting alls förrän du skall tanka över bilderna i datorn. Då märks hastigheten rejält, om du har USB 2 förståss.

/AnWi

Tack, hörni!

Så den interna bufferten sköter seriebilddtagning en stund, då förstår jag. Jag brukar inte använda seriebildtagning mer än några enstaka bilder, så då behöver jag inte oroa mig. Jag har heller aldrig speciellt bråttom när jag kopierar bilder till datorn.

Så bra, då kan jag använda det billigare kortet! (Som är ruskigt billigt, förresten; i nivå med film!)

Per.

orjanb skrev:
Nej, du har nog läst rätt. :)

Så vad använder man informationen till?

Går det att överföra till hur många bilder man kan ta i serie på en speciell kamera, eller så? Eller handlar det bara om hur fort jag kan tanka bilderna till datorn?

Per.

Det jag ser som den stora fördelen med ett snabbt minneskort är inte i kameran utan snarare då jag skall flytta bilderna från minneskortet till datorns disk. Det märks en klar skillnad mellan ett långsamt respektive snabbt minneskort då jag tömmer till PD70X.

Ur tabellen för Nikon D50 kan man utläsa att kamerans maxhastighet verkar ligga på ca 3,5 MB/s.
"SanDisk "standard" 1GB" har en hastighet på ca 2 MB/s.
Eftersom det oftast inte är så jättestor skillnad i pris mellan olika kort kan det ju vara intressant att få det snabbaste kortet för pengarna.
Sen om man i praktiken verkligen märker nån skillnad är ju en annan femma...

I handboken till D50(*) kan man läsa att bufferten rymmer 4 bilder i NEF och 9 i JPEG med kvalitet "L Fine"(**). Det innebär att man alltså kan ta så många bilder med full fart innan skrivhastigheten får en chans att begränsa, om jag förstått saken rätt.

D50:an vill skriva från buffert till minneskortet med maximalt ca 3.5 Mbyte/s.

Då känns det utrett för mig, tack för hjälpen!

Per.

*) ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/QAcqjFO_PJ/D50-En_01.pdf p. 126
**) I JPEG "S Basic"-kvalité rymmer bufferten 49 bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto