Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klassificering av minneskort? Vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samax

Avslutat medlemskap
Som min rubrik lyder.... Jag har sett att minneskorten har klassindelning. Har det med skrivhastigheten att göra eller?
Köpte igår ett nytt minneskort då mitt tidigare Extreme III 4gb hade gått sönder på den förbaskade knappen/fliken som skrivskyddar kortet (riktigt irriterande, så nu är det kortet skrivskyddat och kan inte användas).
Jag köpte en canon 550d förra veckan och hann fota lite med det gamla Extreme kortet innan det gick sönder och upplevde aldrig att den behövde någon direkt inläsningstid när man tagit flera bilder på raken.
Nu var jag ute och provade det nya minneskortet (se länk http://www.elgiganten.se/product/foto-video/minneskort/SAN8GBSD/sandisk-sdhc-8gb )
som försäljaren bedyrade skulle vara tillräckligt snabbt, men jag upptäckte snabbt att så verkar inte fallet vara.
Nu har ju elgiganten öppet köp i 30 dagar så jag ska byta det, men frågan är till VAD?? Jag har ingen möjlighet att lägga några extrema pengar på minneskort men jag måste ju ha ett som är tillräckligt snabbt.
Jag fotar nästan alltid i RAW så det är ju rätt stora volymer vi snackar om. Och sen ska jag ju ge mig på att filma med var det tänkt.
Tips mottages, vad ska jag ha i stället? Vad är skillnaden på klassindelningen??

Högre klass är snabbare. ;)
Nu säger inte klassen allt, men den är tänkt som en angivelse av lägsta prestanda som kortet lämnar.

suck

Detta kortet jag köpte har klass 2 och de andra för en hundring mer hade klass 4, ändå sa han det inte var någon som helst skillnad.. jävla säljare (ursäkta uttrycket)

Detta kortet jag köpte har klass 2 och de andra för en hundring mer hade klass 4, ändå sa han det inte var någon som helst skillnad.. jävla säljare (ursäkta uttrycket)

Det var fräckt, tycker du kan berätta för honom när du byter att han ljög... eller är inkompetent. Klass 4 brukar vara minimum för bl a filmande. Om du vinner på högre klass än så (6 eller 10) vet jag inte säkert.

mitt tidigare Extreme III 4gb hade gått sönder på den förbaskade knappen/fliken som skrivskyddar kortet (riktigt irriterande, så nu är det kortet skrivskyddat och kan inte användas)

En strategiskt placerad tejpbit brukar kunna lösa den situationen, så slipper du åtminstone slänga det gamla utan kan ha det som reserv. Se bara till att tepjen fäster ordentligt och inte trillar av i kameran sen.

då mitt tidigare Extreme III 4gb hade gått sönder på den förbaskade knappen/fliken som skrivskyddar kortet (riktigt irriterande, så nu är det kortet skrivskyddat och kan inte användas).

Som någon annan sa: Tejp (Ej genomskinlig).

Det finns ingen mekanik/elektronik i ett SD-kort för att skrivskydda kortet. Det finns inte ens stöd i specifikationen för SD för detta.

Det sitter en optisk läsgaffel i kameran/minneskortsläsarna som sedan rapporterar huruvida kortet är skrivskyddat eller inte.

som försäljaren bedyrade skulle vara tillräckligt snabbt, men jag upptäckte snabbt att så verkar inte fallet vara.

550D kan inte skriva snabbare än (cirka) 30MB/sek, så snabbare kort än så är egentligen bortkastade pengar. (Man kan ju dra nytta av hastigheten när man kopierar till dator i en extern minneskortsläsare och så dock).

Som någon annan sa: Tejp (Ej genomskinlig).

Det finns ingen mekanik/elektronik i ett SD-kort för att skrivskydda kortet. Det finns inte ens stöd i specifikationen för SD för detta.

Det sitter en optisk läsgaffel i kameran/minneskortsläsarna som sedan rapporterar huruvida kortet är skrivskyddat eller inte.

Intressant! Jag visste inte detta. Mycket bra att veta om man råkar ut för samma sak någon gång. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto