Annons

Kan jag använda min goa bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Sprang igår förbi en liten flicka som satt på Stockholm C på sin väska på golvet framför en reklamskylt för Cloetta Kexchoklad och åt - ja, just det en Kexchoklad. Texten på reklamskylten ovanför henne visar " Du förtjänar en Kexchoklad".

Bilden blev helt underbar . . . .

Men när jag fotat bilden ropade föräldern efter mig att dottern inte ville bli fotad men jag lät saken bero för jag visste inte då att bilden blev så bra.

Rent juridiskt gäller som jag tror mig veta att det var helt OK att fota då det skedde på offentlig plats och det dessutom råder fototillstånd för privat fotografering på Jernhusens stationer. Så detta var helt OK:

Vad det gäller publicering så är personen (barnet) på bilden klart identifierbar och i fokus men absolut inte kränkande så det bör vara att OK att publicera tex på fotosidor, min blogg, Facebook och liknande.

Dock kan jag inte använda bilden kommersiellt då jag inte har någon modellicens vilket förmodligen skulle ha krävt en hel del övertalning eftersom föräldern inte ville att barnet fotograferades.

Min icke fotograferande omgivning anser att man inte får fotografera barn så redan där är det stopp.

- Men hur ser ni som är proffs på rätten att fota och publicera rent juridiskt och framförallt etiskt i detta fall?

Nyfiken på era erfarenheter.
 

Bee

Aktiv medlem
Sprang igår förbi en liten flicka som satt på Stockholm C på sin väska på golvet framför en reklamskylt för Cloetta Kexchoklad och åt - ja, just det en Kexchoklad. Texten på reklamskylten ovanför henne visar " Du förtjänar en Kexchoklad".

Bilden blev helt underbar . . . .

Men när jag fotat bilden ropade föräldern efter mig att dottern inte ville bli fotad men jag lät saken bero för jag visste inte då att bilden blev så bra.

Rent juridiskt gäller som jag tror mig veta att det var helt OK att fota då det skedde på offentlig plats och det dessutom råder fototillstånd för privat fotografering på Jernhusens stationer. Så detta var helt OK:

Vad det gäller publicering så är personen (barnet) på bilden klart identifierbar och i fokus men absolut inte kränkande så det bör vara att OK att publicera tex på fotosidor, min blogg, Facebook och liknande.

Dock kan jag inte använda bilden kommersiellt då jag inte har någon modellicens vilket förmodligen skulle ha krävt en hel del övertalning eftersom föräldern inte ville att barnet fotograferades.

Min icke fotograferande omgivning anser att man inte får fotografera barn så redan där är det stopp.

- Men hur ser ni som är proffs på rätten att fota och publicera rent juridiskt och framförallt etiskt i detta fall?

Nyfiken på era erfarenheter.
För mig är det självklart att inte publicera bilden någonstans eftersom föräldrarna speciellt sagt att de inte ville att barnet skulle fotograferas. //Bee
 

transalp-01

Aktiv medlem
Det kan finnas en anledning till att de inte ville att barnet skulle fotograferas så helt klart ska du respektera det.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Det kan finnas en anledning till att de inte ville att barnet skulle fotograferas så helt klart ska du respektera det.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Tack för sina synpunkter.
Menar du att jag skulle raderat bilden eller att jag inte skall publicera den?
Bilderna var nämligen tagna när föräldrarna protesterade.
( Bara för att förstå vad du menar.)

/JE
 

Yonazarith

Aktiv medlem
_Kan_ ju vara så att barnet/familjen har skyddad identitet och inte bör dyka upp på bilder på nätet, eller något annat i den stilen. Säger inte att det _är_ så men när de uttryckligen sagt att de inte vill vara med på bild så finns det ibland viktiga anledningar bakom det...
 

herja

Aktiv medlem
Vin

Låt bilden mogna som ett bra vin. När du publicerar bilden om 30 år sisådär i ditt livs samlade fotoverk så är det ingen som vet vem som är den lilla flickan. Någon som förresten vet om det är någon preskriptionstid på publicering?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Du hade rätt att ta bilden.
Du har rätt att publicera den, så länge det inte är frågan om reklam.

Jag tycker trots det inte att du ska publicera den. Däremot ska du såklart inte radera den. Om 10 år kanske du kan publicera den om du fortfarande tycker den är bra.
 

Indy

Aktiv medlem
Jag hade förklarat för föräldrarna varför jag tog bilden! Visat upp resultatet i kameran och erbjudet dem en kopia! Då hade du fått förklaringen varför de inte ville att barnet skulle fotograferats! Väldigt sällan jag stött på problem när jag gjort på detta vis. Kanske en ide till kommande bilder?
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Du hade rätt att ta bilden.
Du har rätt att publicera den, så länge det inte är frågan om reklam.

Jag tycker trots det inte att du ska publicera den. Däremot ska du såklart inte radera den. Om 10 år kanske du kan publicera den om du fortfarande tycker den är bra.
Bra detta att spara den och kanske publicera den senare om den fortfarande bär.

/JE
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Jag hade förklarat för föräldrarna varför jag tog bilden! Visat upp resultatet i kameran och erbjudet dem en kopia! Då hade du fått förklaringen varför de inte ville att barnet skulle fotograferats! Väldigt sällan jag stött på problem när jag gjort på detta vis. Kanske en ide till kommande bilder?
Kom på sådär i efterhand att det var det jag skulle ha gjort. :)
Tusen tack för ditt svar.


/JE
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
_Kan_ ju vara så att barnet/familjen har skyddad identitet och inte bör dyka upp på bilder på nätet, eller något annat i den stilen. Säger inte att det _är_ så men när de uttryckligen sagt att de inte vill vara med på bild så finns det ibland viktiga anledningar bakom det...
Kan vara så men just i detta fallet var det nog främst fotograferingen men protesterade emot.
Men det kan vara så att man indirekt menade en eventuell publicering - kanske av detta eller andra skäl.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
_Kan_ ju vara så att barnet/familjen har skyddad identitet och inte bör dyka upp på bilder på nätet, eller något annat i den stilen. Säger inte att det _är_ så men när de uttryckligen sagt att de inte vill vara med på bild så finns det ibland viktiga anledningar bakom det...
Kan vara så men just i detta fallet var det nog främst fotograferingen men protesterade emot.
Men det kan vara så att man indirekt menade en eventuell publicering - kanske av detta eller andra skäl.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Även om barnet skulle ha skyddad identitet finns inget problem med att publicera en bild från Centralen. Vore värre om den tagits i ett Luciatåg på en skola, eftersom det få blir uppenbart var barnet finns till vardags.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Även om barnet skulle ha skyddad identitet finns inget problem med att publicera en bild från Centralen. Vore värre om den tagits i ett Luciatåg på en skola, eftersom det få blir uppenbart var barnet finns till vardags.
I sådana fall brukar ju också skolorna ha regler för vad som får ske i fotoväg.
 

Anjou

Aktiv medlem
Är det etiskt riktigt att fotografera allt som inte är förbjudet?
Bra fråga!

Jag tycker det är etiskt riktigt att ha möjlighet att fota allt som inte är förbjudet (ibland även det som är förbjudet). Sedan så finns det många tillfällen där det är direkt olämpligt. Både för egen del men även för modellen.

Man behöver ju inte gå längre än till sig själv; jag hade lätt kunnat nita något jobbig jäkel som viftar med kameran framför ansiktet på mig eller någon närstående :) Som ofrivillig modell så står man inte och tänker på de juridiska och filosofiska skillnaderna mellan själva fotograferandet och den efterföljande eventuella publiceringen. Blir man fotad så känns det helt enkelt väldigt obekvämt.

Frågan är vem som ska avgöra. Är det modellen? Föräldrarna? Fotografen? Censur i efterhand?
Sedan kan man kanske också fråga sig var gränsen för att "bli fotograferad" går. Är det när man är nära fotografen? Om man är med i bakgrunden? Om man har objektivet i näsan? Med en systemkamera så blir det lätt väldigt laddat, fotar man med mobilen är det väldigt få som känner sig kränkta eller misstänksamma även om det vid en publicering skulle innebära exakt samma sak.

Det blev ett långt inlägg utan något egentligt svar...
 
ANNONS