Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man använga en Sunpak GX28 på en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas_N

Aktiv medlem
Lite galen fråga, man borde givetvis ha en bra blixt till en bra kamera, men om jag råkar ha en riktigt gammal blixt som ligger , en Sunpak GX28, kan jag prova den lite på min d80? Jag har hört att man kan skada kameran med fel blixt, kan kameran ta skada?
Kommer bilderna bara bli skit utan ttl mätning eller kan den hjälpa till som extrablixt tills jag köpt en riktig?
/Mvh Thomas

Senast ändrad:
Har blixten bara en Nikonsko så kan jag inte se att du inte kan amvända den. Du måste dock köra blixten i manuellt läge eller använda dej av blixtens eventuella automatik, om det är en sk tyristorblixt (osäker på stavningen).

Med dagens kameror kan man ju "slösa" hur många bilder som helst, tills rätt exponering "sitter" där.

/K

Blixtskon på kameran är väl standardblixtsko eller finns det massa olika blixtskor också?
/Mvh Thomas

Thomas_N skrev:
Blixtskon på kameran är väl standardblixtsko eller finns det massa olika blixtskor också?
/Mvh Thomas

Nää, det är jag som blandar till det. När man använder sej av ttl -mätning behövs ju en fot med rätt koppling. Nikon har en egen, Canon likaså. I det här fallet blir det ju inte fråga om ttl -mätning så det spelar ingen roll.

/K

ANNONS
Götaplatsens Foto