Annons

Kan man lita på digital photography review?

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Undrar i fall man kan lita på den kända och omtyckta digital photography review sajten. Jag gick in och jämförde canon s100 mot( canon eos1100,nikon 3100,canon550,nikon j1,panna gf3). Brusbilderna på låga iso upp till 1600 visade att s100 var klart mycket bätrre än nikon j1,panna gf3. Brusnivåerna mot nikon 3100 och canon 1100-550 var exakt samma.
Frågan är ju då varför eller hur kan en liten (bra) kamera som canon s100 visa lika bra brusnivåer som dom enklare ingångkamerorna från nikon och canon.
Eller kan man inte lita på deras tester som många säger är mycket bra.
Undrar verkligen hur det står till på denna fronten.

kanske jämförde du jpeg-bilder? Då beror det ju på vad kameratillverkaren valt för standardinställningar - mycket brusreducering och få detaljer t ex. Jag har inte kollat men det du skriver låter osannolikt. Sen har ju en kamera med färre pixlar en fördel om man kollar i 100%. Likaså är ju objektiv med "dålig" bländare lite förödande, t ex s100 i teleläget tappar mycket ljus. Sen är ju ISO lite olika på olika kameror - t ex är Canons ISO ofta lite "svagare" (man behöver exponera rikligare) än t ex Nikons.
Ska du enbart kolla sensorns prestanda kan dxomark vara lämpligare men dpreviews tester tycker jag är bra (men inte användarnas egna tester och i formumen kan det vara lite si och så).

kanske jämförde du jpeg-bilder? Då beror det ju på vad kameratillverkaren valt för standardinställningar - mycket brusreducering och få detaljer t ex. Jag har inte kollat men det du skriver låter osannolikt. Sen har ju en kamera med färre pixlar en fördel om man kollar i 100%. Likaså är ju objektiv med "dålig" bländare lite förödande, t ex s100 i teleläget tappar mycket ljus. Sen är ju ISO lite olika på olika kameror - t ex är Canons ISO ofta lite "svagare" (man behöver exponera rikligare) än t ex Nikons.
Ska du enbart kolla sensorns prestanda kan dxomark vara lämpligare men dpreviews tester tycker jag är bra (men inte användarnas egna tester och i formumen kan det vara lite si och så).

Har kollat mycket noga och bilderna är tagna med jpeg. På olika nivåer av brusreducering så visar fortfarande canon bättre än panna gf3 och nikon 3100. s100 ligger på samma nivå som canon 1100 och nikon3100. Tyckte själv att det var konstigt.
Såg senare på samma sajt att det fanns fler som hade reagerat på detta att s 100 visade så otroligt lika resultat som många systemkameror.
Gå själv in och titta så ser du resultatet själv. Du kan välja fyra kameror bredvid varandra och sedan skifta på olika isotal och brusnivåskillnader. Du ser resultatet med en gång att s100 presterar lika bra som många systemkameror.
Tycker själv att det är konstigt att man får ett sådant resultat från en mycket mycket liten kamera.

Jag vet ju inte exakt på vad du tittar men om jag t ex väljer iso 800 och Nikon D3100 som jämförelse så ser man ju knappt vad det står i texten under gubben på guldmyntet i S100-bilden medans det syns tydligt i D3100?

Jag vet ju inte exakt på vad du tittar men om jag t ex väljer iso 800 och Nikon D3100 som jämförelse så ser man ju knappt vad det står i texten under gubben på guldmyntet i S100-bilden medans det syns tydligt i D3100?

Jag kanske har missat hur man skall jämföra bilderna (ber om ursäkt i så fall). Jag tittar endast på fotografiet som kommer upp när du startar brustestet. Kvinnan från sidan (är det drottningen eller ?). Finns det fler alternativ att välja som jag har missat. Men vid startsidan (kvinnan) är resultatet som jag har sagt innan.

Dpreview gör mycket seriösa tester, känd över hela världen, dessa kan du lita på, men i deras forum kommer det in, alltför ofta, en massa skräp av användaråsikter, så kan bli på öppna forum, tyvärr!

Inte konstigt alls, att Canon S100 klarar sig riktigt bra i jämförelse med instegs-systemkameror, priset är i samma nivå, kameran är tänkt för den krävande fotografen, den ser ut som en "partykamera", liten i storlek.
Föregångaren Canon S95 och Canon G12 har identiska sensorer.

ANNONS
Götaplatsens Foto