Annons

Kan man vänta sig en 1Dn Mk III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Tror ni att Canon kommer att uppdatera MK IIIan något nu för att möta D3an någorlunda? eller i alla fall dra upp mpixlarna något, lite lägre brus samt högre upplösning på skärmen? Har en 40D i dagsläget och känns som att man betala typ 30K extra för byggkvalitén om jag köper en i dagsläget. Med tanke på att det kom en 1Dn Mk II så kanske man kan vänta sig en uppdatering av 3an också eller är den en MK IIII man kan vänta om något år?

Har ingen panik att uppdatera mig så hänger gärna kvar på 40an och ser vad som händer men vad tror ni?

Du får mycket mer än byggkvalitet med en MkIII jämfört med 40D. Gentemot Nikon D3 finns det inte mycket att förbättra, D3:an är lite långsammare, men har lägre brus på höga ISO. Resyen är annorlunda snarare än bättre.

Vad jag skulle vilja ha är en ny 1Ds med sensor och annat från 5D MkII. Med två Digic 4 borde den komma upp i över 7 bps.

Du menar förstås en 1D Mark IIIn, insåg jag efter lite pannskrynklande.

Vad den ska heta vet nog bara en del personer på Canon, men blir det en ny version helt och håller heter den nog snarare 1D Mark IV, tror jag. Många tror ju att den inte längre kommer att vara en APS-H, utan bli samma format som 1Ds. Fast med lägre upplösning, får man väl förmoda.

Filma ska man säkert också kunna göra.

PMA 2009 i Februari...

1D MkIV
- 24x36 sensor
- 16MP
- Dubbla Digic IV processorer
- 10 fps
- ISO 100-6400 (50-12800 utökad)

Sådär ja, nu vet ni. ;)

Självklart är det mer än byggkvalitén som skiljer dem i mellan, har lånat mig en 1D och det är stor skillnad mot min 40D men vill såklart inte förhasta mig på ett köp som av en 1D.

1D MkIV
- 24x36 sensor
- 16MP
- 10 fps

Detta låter trevligt, Hoppas dock att 1.3 x crop finns kvar och att kameran ser någorlunda ut som den gör idag!

Sen är frågan om kameran kommer att se ut sådär, ganska långt kvar till Feb 2009 men det där ser lovande ut. skulle bli glad om kameran är som den är idag fast men det där innehållet och en ny skärm, typ som den på 50Dn eller 5D Mk II.

Du menar förstås en 1D Mark IIIn, insåg jag efter lite pannskrynklande.

Vad den ska heta vet nog bara en del personer på Canon, men blir det en ny version helt och håller heter den nog snarare 1D Mark IV, tror jag. Många tror ju att den inte längre kommer att vara en APS-H, utan bli samma format som 1Ds. Fast med lägre upplösning, får man väl förmoda.

Filma ska man säkert också kunna göra.

Såg någonstans att Canon eller Nikon (vilka det nu var), inte planerar film-funktion i proffshusen, detta då det emellanåt kan bli problem med tillstånd/ackrediteringar.

Att det kommer en uppföljare råder det väl ingen som helst tvekan om.
Frågan är bara när.

Självklart är det mer än byggkvalitén som skiljer dem i mellan, har lånat mig en 1D och det är stor skillnad mot min 40D men vill såklart inte förhasta mig på ett köp som av en 1D.
Ett alternativ kan ju vara ett beg. 1D mkII.
Kör själv med ett sådan.

Har träffat på ett flertal yrkesfotografer som anser att skillnaden mellan 1D mkII och 1D mkIII inte är så särskillt stor.

Skillnaden är ju dock rejäl vad det gäller pris.

Har som sagt ingen panik med uppdatering då jag är ganska nöjd med 40an i dagsläget och dom fotojobben jag gör kräver inte mer av kameran heller men kommer att uppdatera mig i framtiden och blir då en 1D som det naturliga valet, får se om det blir en 1D MK III när den sjunker i pris i och med att 1D MK IV kommer så eller om jag väntar på att 1D Mk IV blir av med barnsjukdomarna och spenderar lite extra på den då. men vi får i Feb vad som kommer! ville bara veta om någon hade lite bättre koll än jag på vad nya kameran skulle innehålla och fick bra svar!

PMA 2009 i Februari...

1D MkIV
- 24x36 sensor
- 16MP
- 10 fps

Sådär ja, nu vet ni. ;)

Tack för infon Jeppe,

Precis vad jag vill ha så jag avbeställde just min 5D mkII för att vänta på 1D MkIV. Känns skönt att veta med säkerhet att den kommer.

Tack för infon Jeppe,

Precis vad jag vill ha så jag avbeställde just min 5D mkII för att vänta på 1D MkIV. Känns skönt att veta med säkerhet att den kommer.

Ja, eller hur ;)

Som alla vet så säger Canon ingenting om kommande modeller - men man kan ju med säkerhet säga att nya modeller kommer :)

Däremot är jag ganska sugen på att få prova en 5D MkII, för den är (verkar vara) en killer.

Såg någonstans att Canon eller Nikon (vilka det nu var), inte planerar film-funktion i proffshusen, detta då det emellanåt kan bli problem med tillstånd/ackrediteringar.

Visst kan man göra eventuell filmfunktion i kamerahusen till ett problem, om man vill. Fast kan möjligheten till att ta rörliga bilder bli något annat än en lekfunktion i så fall? De professionella fotografer som vill filma med stillbildskameran bör väl ändå stå sig ganska slätt mot de proffsfotografer som har en kamera avsedd för just rörliga bilder. Skulle tro att en hyfsad konsumentvideokamera är ett bättre alternativ för de fotografer som vill bredda sin verksamhet.

Visst kan man göra eventuell filmfunktion i kamerahusen till ett problem, om man vill. Fast kan möjligheten till att ta rörliga bilder bli något annat än en lekfunktion i så fall? De professionella fotografer som vill filma med stillbildskameran bör väl ändå stå sig ganska slätt mot de proffsfotografer som har en kamera avsedd för just rörliga bilder. Skulle tro att en hyfsad konsumentvideokamera är ett bättre alternativ för de fotografer som vill bredda sin verksamhet.

Ja du. Det är inte ett praktiskt problem så särskillt ofta.
Men det finns faktiskt tillfällen när det kan vara ett problem.

När jag nyligen fotograferade HV71-SC Bern i CHL, så var alla med videokameror tvungna att låsa in dessa i ett skåp i pressrummet.

Det var enbart Viasat, som köpt rättigheterna som fick använda videokameror.
Inte ens Hockeyligans produktionsbolag fick filma under matchen.
(De använde därför några av mina stillbilder för Pucksnack, ett "video-magasin" på nätet).

Vid den typen av arrangemang, så kvittar det vad för typ av utrustning du har, reglerna är stenhårda.

Att tillverkarna själva säger att det inte kommer i proffsmodellerna talar väl tillräckligt tydligt.

Inga proffsfotgrafer som är inriktade på stillbildsfoto lär vara intresserade av att betala för något som knappast gör nytta, och med lite otur ställer till problem.

Ja, eller hur ;)

Som alla vet så säger Canon ingenting om kommande modeller - men man kan ju med säkerhet säga att nya modeller kommer :)

Däremot är jag ganska sugen på att få prova en 5D MkII, för den är (verkar vara) en killer.

Jodå, jag köper en 5D mkII men kameran du beskrev motsvarar mina drömspecar. En sådan kamera skulle kunna användas till i stort sett allt från porträtt till sport utan att vara en kompromiss någonstans.

24x36 sensor, du tror alltså på FF sensor i denna nu då?

Kan Nikon, Can Canon ;)

Sensorn i nya 5D har 21MP, APS-H storlek av denna ger 13MP, vilket iofs kunde vara en rimlig ökning av pixelantalet (från de 10 som MkIII har). Men samtidigt tror jag att 24x36 sensorerna blir mer och mer eftertraktade. Nikon har visat med sin D3:a att det går att kombinera hög upplösning med hög hastighet.

ANNONS
Götaplatsens Foto