Annons

Kan någon förklara för mig snälla!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
En förmodligen dum fråga men jag ställer den ändå.
Jag har en 300d som när jag fotar med blixt mot mörka objekt (typ hund) avfyrar en massa blixtar innan själva bilden tas
men fotar jag mot ett ljust objekt så avfyras endast 1 blixt.
Kan någon förklara för mig varför det blir så.
Hittar ingenting i manualen om detta.
//
AnteV

Hej!

Blixten fungerar som hjälpbelysning för AF:en. Det är därför den blixtrar så när den försöker fokusera när det är svag belysning eller på mörka objekt. Det är samma funktion på Eos 30 som jag själv använder.

Ahhhh, tackar.
Då slapp jag fundera mer över detta.
Trodde för ett tag att jag fått mig en kombinerad kamera och stroboscop :)
//
AnteV

Jag brukar faktiskt kalla "gröna rutan" för "Fylleläget" :) När jag är för full för att ha en aning om vad jag sysslar med (men fortfarande vill fota) så använder jag det läget. Att sen bilderna bara blir skit beror knappast på "gröna rutan" :D

Walle skrev:
Jag brukar faktiskt kalla "gröna rutan" för "Fylleläget" :)

Fruganläget. funkar alltid för henne.

Ni tjejer som har män som inte kan med kameran får gärna döpa om det...

/Larsa som ledigt handhåller 200mm vid 1/15 sek i fyllan, tror han i alla fall just då...

Walle skrev:
Jag brukar faktiskt kalla "gröna rutan" för "Fylleläget" :) När jag är för full för att ha en aning om vad jag sysslar med (men fortfarande vill fota) så använder jag det läget. Att sen bilderna bara blir skit beror knappast på "gröna rutan" :D

Tack Tack!!!!

Änligen en som har samma uppfatning om vad den rutan ska användas till *L*

Walle skrev:

Men Walle då...i måndags hittade du inte ens gröna rutan. För många Staropramen??

Selle skrev:
Hej!

Blixten fungerar som hjälpbelysning för AF:en. Det är därför den blixtrar så när den försöker fokusera när det är svag belysning eller på mörka objekt. Det är samma funktion på Eos 30 som jag själv använder.
Så om jag bara kör på MF kommer jag att eliminera det problemet helt då?
//
AnteV

AnteVante skrev:
Så om jag bara kör på MF kommer jag att eliminera det problemet helt då?
//
AnteV

Jag skulle rekomendera en extern blixt, det är en bra investering. Och så får man en lite diskretar IR hjälpbelysning.

Men ja, med manuell fokus bör det inte komma några hjälpblixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto