Annons

Kanaler färg eller s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Jag sitter och kollar på kanaler på en bild i Ps då det slår mig att varför visas de enskilda kanalerna i svartvitt?

Borde inte t ex blå kanal visas i blåton?

Är detta av praktiska skäl?

mvh

Detta är för att de flesta föredrar att se det så. Du kan själv ändra det om du vill, bland inställningarna för "Display & Cursors".

När du tittar i kanalerna gör du det för att se mängden färg.
Det visas bäst i gråskala.

Att titta på kanalen i en färg ger inget mervärde, du får inte mer eller bättre information om färgmängden.

Titta på bilden nedan där jag tittar på den blå kanalen, överst har jag slagit på visning i kanalerna med färg (under förinställningar), undre bilden är normalvisningen.

Jag vill nog påstå att det är lättare att se färmängden (och att bedöma brus mm) i den gråskalevisningen.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    8.9 KB · Visningar: 700
Tack Mipert. Dina svar är alltid uttömmande och står i en klass för sig tycker jag. Hmmm, jag har aldrig gjort redigering i enskilda färgkanaler, skulle du eller någon annan kunna beskríva exempel på redigeringar i enskilda kanaler?

mvh

Vänliga ord Lasse, som jag tackar för.

Jag använder kanaler ganska mycket vid mitt bildarbete.

Ett skäl är för att granska kvaliteten på bilder.
Brus och störningar syns mest i den blå kanalen eftersom CCD-celler inte är så bra på att fånga blått ljus med god kvalitet.

Men oftast är det för att göra snygga masker när jag vill frilägga bilder. Ofta är en person svår att frilägga mot en bakgrund på grund av håret.
Då letar jag upp den kanal som ger störst kontrast mellan hår och bakgrund.
Fotograferar jag en blondin mot rosa bakgrund är det troligen den gröna bakgrunden som ger störst kontrast i håret.
Jag gör en kopia av den kanalen.

Sedan går jag in under nivåer och ökar kontrasten rejält.
Jag målar med svart och vit färg för att putsa masken och sedan gör jag om kanalen till en markering.

Jag har ingen bra bild på datorn just nu men jag visar principen lite kort med några bilder:

Originalbilden som skall byta himmel. [Säger vi]

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    7.5 KB · Visningar: 623
Jag gör en kopia av den blå kanalen som visar störst skillnad mellan himmel och miljö.

[Återigen, exempelbilden är inte bra]

Bilagor

• 03.gif
    03.gif
    4.6 KB · Visningar: 618
Sedan justerar jag kontrasten till i princip bara svart och vitt i kanalen med nivåer.

Jag putsar med pensel och svart/vit färg.

Sedan gör jag om till markering.
[Ctrl-klickar i kanalen]

Bilagor

• 04.gif
    04.gif
    2.3 KB · Visningar: 615
Okej, tack igen för bra information. Och nu fick jag svar på flera frågor som rört sig i huvudet på mig. Ska träna lite på det jag lärt mig nu.

mvh

Jag är mycket imponerad av den här metoden att frilägga objekt måste jag säga efter att ha provat på en bild.

Metoden är ju smått genial.

Skulle jag aldrig kommit på själv.

Tack för tipset.

mvh

Följdfråga:

Om jag har en bild med t ex blåstick ( vilket jag antar betyder att det är för mycket blå färg i bilden ). Kan jag då gå in i den blå kanalen och dra ner på det blåa ?.

mvh

Onödig omväg.

När du i färgbalans minskar blått blir den blå kanalen mörkare vilket ger resultatet att mängden blått i bilden minskar.

Att minska direkt i kanalen (med kurvor eller nivåer) ger samma resultat.

Hallå Mikael,
Tack för ditt tips har suttit och provat mig fram lite. Har försökt att läsa mitt problem med ditt tips men får inte till det riktigt.
När jag höjer kontrasten i bilden så blir naturligtvis skuggpartierna mörkare och högdagarna ljusare men man borde väl bara kunna markera mellan och högdagarna i channels och bara höja kontrasten där? Har gjort detta med quickmask tidigare men det blir inte så precist som jag vill ha det.
har bifogat en fil här,
ok hoppas du förstår vad jag menar!

Mvh Martin!

Bilagor

• polis.jpg
    polis.jpg
    31.8 KB · Visningar: 519
ANNONS
Götaplatsens Foto