Annons

KATASTROF! (tappat objektiv)

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Idag råkade jag ta ner min D80 inkl objektiv på golvet.

Sedan fungerade inte riktigt aoutozoomen på mitt 18-135-kitobjektiv.

Efter en stund tog jag loss objektivet för att kolla om något va löst, då upptäcker jag att;

- bländar"sakerna", tror det heter lameller eller nåt, dom sitter med spetsarna inåt så man ser två halvmånar eller hur man skall säga det i objektivet.

Antar att det är objektivet som gått sönder i fallet.
Kameran är köpt på Scandinavian Foto. Hur får man snabbast ordnat felet? Kan väl inte gå på garantin eller?

Nej, detta täcker nog inte garantin, men har du "drulleförsäkring" i hemförsäkringen så kan det vara värt att kolla upp den. Risken är dock att självrisken är alltför stor i förhållande till reparationskostnaderna. Låter dock inte som detta behöver kosta alltför mycket. Ring till Nikon direkt och prata med någon servicekille där. De kan berätta hur du skall sända in kameran om det blir nödvändigt. De kan sedan ge dig ett kostnadsfrslag innan de börjar reparera. Gå inte vägen över inköpsstället, för det gör bara att det tar mycket längre tid.

jorgene skrev:
Gå inte vägen över inköpsstället, för det gör bara att det tar mycket längre tid.
Var inte så säker på det. Det kan lika gärna vara så att de kan intyga till försäkringsbolaget att det inte ens är idé att skicka det till reparation, och att det blir ny glugg på stubben istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto