Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kenko 1,5x teleplus

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle

Aktiv medlem
Har just köpt en beg. kenko telepus AF converter. Om jag har ett objektiv med 2,8 som största bländare så visar kamran 2,8 med convertern på, borde den inte visa 4, någon som vet?

Kenko vidarebefordrar bara objektivets bländare. Det är bl a ett fuskknep för att Canons hus skall kunna fokusera med kombinationer som ger en effektiv bländare mindre än f/5.6. Husrackarna stänger ju av autofokusen annars.

ja och nej

objektivet kan blända upp till 2,8 oavsett konverter.

konvertern själ ett steg ljus pga att ljuset får färdas längre och genon flera linser.

Sen brukar (tror jag, har ingen själv) canon original konvertrar innehålla lite elektronik som hindrar objektivet att öppna sig helt.

Walkerboh skrev:
Sen brukar (tror jag, har ingen själv) canon original konvertrar innehålla lite elektronik som hindrar objektivet att öppna sig helt.
Närå, det är bara så att de vidarebefordrar den äkta effektiva bländaren precis som de skall.

Så med en Kenko-converter får man alltså kompensera exponeringen manuellt? För ljusmätaren tror väl att den har 2.8?

Nejdå. Ljusmätaren sitter ju i huset och mäter det ljus som kommer in genom objektivet.

Bländartalet är bara en siffra.

Den enda praktiska betydelse det har är att du inte kan använda husets information om bländaren som grund för skärpedjupsberäkningar. Eller ställa in efter den siffran när du använder separat ljusmätare.

Alltså

Kör du med en 1.5 konverter och objektivets bländare står på 2.8 blir den effektiva bländaren 2.8*1.5=4.2. Den effektiva. Ställs objektivets bländare på 4 blir den effektiva bländaren 1.5*4=6 och så vidare. Det är den effektiva bländaren som avgör hur mycket ljus som når filmen och även påverkar skärpedjupet.
I den här "optiska meningen" fungerar alla konvertrar på exakt samma sätt.

Elektroniskt är det dock en annan sak. EN del konvertrar ser till att meddela kameran att den existerar och alltså får kameran information om den effektiva bländaren. Detta påverkar rent tekniskt ENDAST SIFFRAN i de olika displayerna samt eventuella funktioner som styrs av detta värde. Ljusmätningen påverkas ej och oavsett om den effektiva bländaren kommuniceras till kameran mäts ljuset korrekt och tid/bländare ställs in korrekt. Ställer du in tid och bländare manuellt utan hjälp av kamerans ljusmätare måst du dock hålla faktorn 1.5 i minnet om du kör en konverter som inte talar om det effektiva bländarvärdet till kameran.

Som sagt dock, Canons autofocus stängs av om den effektiva maximala bländaren blir sämre än 5.6 (8 på EOS 3 på mittensensorn). Med en konverter som inte talar om den effektiva maximala bländaren försöker kameran använda autofocusen ändå. I blir den ändå oanvändbar (vilket är anledningen till att Canon anser att den skall stänga av) men i vissa fall (supermycketljus och hög kontrast) funkar de hjälpligt.

Canons egna convertrar kommunicerar den effektiva bländare till alla Canonkameror. Kenkos "vanliga" kommuncerar inte det effektiva bländarvärdet. Kenkos "PRO"-konvertras skall egentligen kommunicera den effektiva bländaren till kameran OM man kör med et Canonobjektiv med 10 kommunikationskontakter (istället för 7 som en del har), men med mina gamle prylar (EF24-85, 300/4 (10 kontakter), 80-200/2.8 och EOS 600 respetive EOS 5) gör de det inte i verkligheten. Båda mina kamerahus har dock endast 8 kontakter vilket kanske kan vara en anlening till min Kenko 2x PRO-konverters beteende.

Ola H.

PS
Kan någon berätta hur många kontakter (för kamera/objektiv-kommunikation, alltså) de olika varianterna av EOS1, EOS D30/60, EOS 30 etc har vore det intressant info.DS

Ola H.

Canons originalkonverter berättar även för kamerahuset att den finns där så att autofokusalgoritmerna kan ta hänsyn till det. Då fås en säkrare men något långsammare funktion. Med piratkonverter finns stor risk att kameran kör motorn för snabbt. Då missar autofokusen oftast.

Ni ska ha tack för era snabba svar.
Har fattat attt det är som det ska med converetern.
Borde nämnt att jag har nikon men antar att det är samma som gäller där.

Re: Alltså

Ola_H skrev:
Kan någon berätta hur många kontakter (för kamera/objektiv-kommunikation, alltså) de olika varianterna av EOS1, EOS D30/60, EOS 30 etc har vore det intressant info.

EOS-1N och EOS-3 har åtta kontakter. Enligt broschyren har även EOS-1V åtta kontakter (jag äger ingen, så jag kan inte kolla). Min gamla extender EF 1.4x har elva pinnar mot objektivet och sju kontaktbleck mot kameran.

Aha, då har Kenko inte full koll på läget, då. Antingen har min konverter glömt bort hur den skall funka eller så har inte Kenko sett till att konvertern funkar elektroniskt med de äldre Canonobjektiven. Jag skall prova den med nå't nyare när jag får chansen och se vad som händer.

För mig är det dock rätt bra som det är eftersom jag kör konvertern med ett 300/4 och fotar mest vindsurfing. Eftersom motiven ä minst sagt kontrastrika kan jag använda autofocusen en del, trots effektiv bländare 8.

ANNONS
Götaplatsens Foto