Annons

Kiev 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

Vilken trevlig kamera Kiev 4 är, och så lätt att fokusera. Jag fick min på posten igår. Tyvärr är slutaren hård och tvär, så att det inte går att trycka av med en mjuk rörelse, och då blir det svårt att fota på långa slutartider. Vet ni om det ska vara så?

hälsningar
Erik Petersson

Hej Erik!

Det beror på vad du menar med "hård och tvär". På mina Kiev 4:eek:r är avtryckaren ganska fast, det går inte att trycka av lika lätt som på moderna kameror. Det hela beror väl på den mekaniska konstruktionen i kameran. Hur mycket måste du trycka för att ta bilden? Något hårdare avtryckare till slutaren än på moderna kameror är normalt men man ska inte behöva trycka "som en tok" för att ta bilden.

Kanske är det skit mm. blandat med något härsknade/förhårdade smörjmedel som fått mekanismen att kärva något.

/Christopher

Hej Christopher,

tack för svaret. Slutaren har mjuknat lite nu. Men den är fortfarande hårdare än på tex min FED3. För att det ska bli ett foto måste man förbi ett litet "klick" som gör det svårt att hålla kameran helt stilla. Det gör det svårt att använda de långa slutartiderna. Hjälper det med symaskinsolja tror du?

/Erik

Hej,

Förmodligen kommer det att bli lättare och lättare att ta bilderna ju mer slutaren motioneras. Har kameran stått stilla länge beckar smörjfettet ihop.

Om du känner dig säker på finmekaniskt arbete, kan du alltid skruva av den övre skyddskåpan på kameran och se om du kan hitta något fel på mekanismen. Jag har skruvat isär en av mina Kiev 4:eek:r och måste varna dig litet, det är mycket smådelar och finmekaniska detaljer - det är lätt att skada mekanismen om man inte vet vad man gör.

Som du säkert vet "hittade" sovjettrupperna Contax-fabriken i Tyskland vid krigsslutet och tog hem maskiner, utrustning, material samt även ingenjörer och arbetare till SSSR som ett krigsskadestånd. Kiev-kameran är en direkt kopia av Contaxen. Jag har sökt litet snabbt på nätet efter reparationshandledning men har inte tid att göra en mer djuplodande sökning nu. Men mekaniskt föreligger inga skillnader mellan Contax och Kiev 4 (utom då att den sovjetiska kopian inte har samma precision i detaljerna).

Teori om hur slutaren fungerar:
http://rick_oleson.tripod.com/index-92.html

Kamerans slutare utplockad ur kameran:
http://www.sdash.plus.com/page3.htm

Bästa sidan är dock "The Kiev Survival site" med bra beskrivning över kamerans historia, olika modeller samt hur man reparerar dem. Rikt illustrerad!
http://www3.telus.net/public/rpnchbck/index.html

Direktlänk till momentet där "topplocket" tas av på Kieven för att exponera den mekanism vid avtryckaren som strular litet för dig. (Från The Kiev Survival Site)
http://www3.telus.net/public/rpnchbck/the basics top casting removal.html

Hoppas att allt löser sig med din kamera, skriv gärna och berätta vad som händer. Kiev-kameran är en mycket trevlig kamera att fota med, så det vore synd om du inte kunde använda din kamera.

Mvh
Christopher

Hej,

jag använder den redan, men måste pröva mig fram när det gäller långa tider. Min FED3 verkar fungera bättre på det sättet.

Efter att sett bilderna har jag bestämt mig för att inte öppna kameran. Vad tror du om att droppa lite symaskinsolja på slutaren istället?

hälsningar
Erik

Efter att sett bilderna har jag bestämt mig för att inte öppna kameran. Vad tror du om att droppa lite symaskinsolja på slutaren istället?

Hej Erik!

Ledsen att det tagit några dagar för mig att svara. Jag tror inte att du ska prova att droppa litet olja i slutaren. Risken är att det kommer att göra mer skada än nytta. Oljan är, som redan påpekats av Bofoto2, lättrinnande och om man oljar för mycket finns risken att oljan lägger sig bland kugghjul, lager och hävarmar där man definitivt inte vill ha den - tex i tidsverket för de långsamma slutaretiderna.

Nu när du bestämt dig för att inte öppna kameran tror jag att det bästa sättet att lösa problemet är genom att motionera slutaren. Något som ytterligare kan hjälpa till att något lösa upp gammalt smörjfett är att försiktigt värma upp kameran. Har du använt ugnen kan du sätta in kameran i ugnen när den svalnar av. OBS! OBS! OBS! att ugnen inte får vara för varm, temperaturen jag eftersträvar är ungefär 50 grader C. När kameran är genomvarm motioneras slutaren. Man kan även värma sin kamera genom att låta den ligga i en bil en solig sommardag.

Jag läste någonstans på internet om en kamerareparatör som just brukade använda dessa metoder när han fixade smörjfettsrelaterade problem.

Hoppas att det hjälper dig att få din kamera att bli bra igen, men tänk på att försiktighet är ledordet när du värmer kameran, den får inte bli varmare än att du kan hålla i den med händerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto